SB800 in comb. met D300 werkt niet??!!

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Tammo Schut

SB800 in comb. met D300 werkt niet??!!

Bericht door Tammo Schut » zo mar 15 2009 10:55 am

Natuurlijk moet die probleemloos werken. Maar bij mij lukt het niet.
Pas een D300 gekocht en wilde vandaag de flitser gebruiken.
Flitser ingesteld op TTL.
Als ik de de flitser en camera aanzet krijg ik de volgende vreemde situaties.
Display flitser geeft niet de camerainstellingen weer en gelijktijdig geeft de camera geen diafragma/sluitertijd weer. Ook kan de ontspanknop dan niet worden ingedrukt.
Volgende situatie; flitser gaat naar standby en tegelijk geeft de display van de camera het diafragma en sluitertijd weer aan en kan er zonder flits weer worden afgedrukt.
Derde situatie; flitser vliegt achter elkaar in de standby. Ook bij indrukken flashknop.
Vierde situatie. camera en flitser communiceren goed en lijkt er niets aan de hand.
En moet de flitser niet uit de standbystand komen als ik de ontspanknop half indruk?
Ik flits niet veel en heb er dus niet al te veel ervaring mee.
Met de D200 heb ik echter geen problemen gehad.
Contacten schoongemaakt.
Het lukt me niet de oorzaak op te sporen.
Wie heeft er tips.

Tammo

Aanvullend. Ik kan de flitser (op de camera) niet uitzetten. Licht even op en gaat weer in de stanby.
Flitser van camera gehaald en kan dan de flitser gewoon uitzetten.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: SB800 in comb. met D300 werkt niet??!!

Bericht door Grojan » zo mar 15 2009 11:47 am

Hallo Tammo,

Heb zelf een SB80dx en die gaat hele rare dingen doen als de batterijen bijna leeg zijn, misschien is dat bij jou ook het probleem.

Groeten Jan.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo mar 15 2009 12:52 pm

Tammo,

Heb je al geprobeerd de flitser te resetten? (pg 12 in mijn engelstalige handboek)
Past de flitser "lekker" op de kamera?, ik heb wel eens niet-goed passende verbindingen meegemaakt.
De vergrendeling moet soepel in- en uit te zetten zijn, maar dat is geen waterdichte garantie dat alles electrisch werkt.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo mar 15 2009 12:56 pm

Hallo Tammo,

Deze combinatie moet natuurlijk perfect met elkaar kunnen samenwerken. Tot voor kort was de SB800 het vlaggeschip van Nikon en doet nu nog steeds niet onder in vergelijk met zijn grotere broer. Om zeker te zijn dat er niets defect is probeer het volgende eens:
- nieuwe, verse en de juiste batterijen erin zoals Jan aangaf. De juiste soort zijn: Alkaline-mangaan (1,5 V), Lithium (1,5 V), Nikkel (1,5 V), NiCd (heroplaadbaar, 1,2 V) of Ni-MH (nikkel metaalhydride) (heroplaadbaar, 1,2 V)
- Reset de SB800 d.m.v. de mode + on/off knopjes minimaal 2 seconden tegelijk ingedrukt te houden

Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo mar 15 2009 4:07 pm

Bedankt voor de tips. Ik heb er verse batterijen ingedaan en daarna een paar keer gereset.
Ook heb ik de standby van auto op 160 sec. gezet.
Er is heel duidelijk verbetering, maar soms springt de flitser toch nog op de "basisstand" Dwz iso 100 met daarbij een OVERbelichte foto.

Tammo

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mar 18 2009 3:30 pm

Herkenbaar gedrag voor een flitser die geen goed contact maakt.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”