Beste forumgenoten,
Ik heb een probleem wat enigszins aansluit bij het vorig topic. Ik ben nog maar een paar maanden bezig met digitale fotografie en bewerking, en werk daarom nu nog met gratis software.
Mijn nef-bestanden haal ik binnen in Pixmantic Rawshooter Essentials, ik doe al dan niet wat bewerkingen en dan converter ik ze naar jpeg's, die ik open in Photomeister. Uiteraard bewaar ik de originile NEF-bestanden.
In de jpeg zie ik ook vaak het in het vorige topic genoemde 'zaagtandeffect' verschijnen. Ook zie ik vaak heel veel ruis verschijnen op glanzende oppervlakken, vooral bij flitsopnamen. Die kan ik weghalen met een ruisfilter, maar dan wordt het beeld opeens weer een stuk doffer dan in de oorspronkelijke RAW. Tja... Ik dacht tot nu toe dat het aan die gratis software lag, maar is dat wel zo? En inderdaad: wat kun je doen om dit te voorkomen? Is dit een probleem wat zich oplost zodra je met programma's als CS2 of NX werkt?
En ook: is dit een probleem dat zich alleen op het beeldscherm manifesteert, of komt dit ook terug in je afdrukken? Wat zijn jullie ervaringen/meningen?
Henk
Ruis bij omzetting naar JPEG
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat zaagtand effect kan liggen aan te hoge compressie van je jpeg, die ruis kan zijn dat als jij je nef omzet naar jpeg je programma de automatische bewerking eroverheen gooit en bij onderbelichte foto's zal dus het rawprogramma deze proberen wat over te belichten wat resulteert in ruis.
Ik zou zeggen laat eens een voorbeeld zien. Of nog beter post een NEF bestand die ik kan downloaden om te kijken of het in PS CS2 ook is.
Ik zou zeggen laat eens een voorbeeld zien. Of nog beter post een NEF bestand die ik kan downloaden om te kijken of het in PS CS2 ook is.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi H.M.
Ik werk al sinds hun introductie met RS essentials en Premium.
De effekten die jij beschrijft liggen niet aan de gebruikte software, denk ik......
Tenzij je zelf de verkeerde instellingen gebruikt, maar dat valt de software niet te verwijten.
Als je dan toch een gratis Raw converter gebruikt is RS essentials waarschijnlijk de beste keus, qua kwaliteit , snelheid en gebruikers gemak. Waarom denk je dat Adobe met heel veel plezier het bedrijf Pixmantec heeft over genomen? De kennis van Pixmantec v.w.b. Raw bewerking wilden ze heel graag in huis halen om integraal in hun nieuwe Lightroom software te verwerken. Dit zegd wel iets over de klasse van RS essentials/Premium.
Over de kwaliteiten van Photomeister kan ik je niets vertellen.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Mvrgr,
Martin
Ik werk al sinds hun introductie met RS essentials en Premium.
De effekten die jij beschrijft liggen niet aan de gebruikte software, denk ik......
Tenzij je zelf de verkeerde instellingen gebruikt, maar dat valt de software niet te verwijten.

Als je dan toch een gratis Raw converter gebruikt is RS essentials waarschijnlijk de beste keus, qua kwaliteit , snelheid en gebruikers gemak. Waarom denk je dat Adobe met heel veel plezier het bedrijf Pixmantec heeft over genomen? De kennis van Pixmantec v.w.b. Raw bewerking wilden ze heel graag in huis halen om integraal in hun nieuwe Lightroom software te verwerken. Dit zegd wel iets over de klasse van RS essentials/Premium.
Over de kwaliteiten van Photomeister kan ik je niets vertellen.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Mvrgr,
Martin
Laatst gewijzigd door Malo1961 op do nov 16 2006 2:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Idd of door het type jpg (bilinear, bicubic, smoother, sharpen)mac schreef:Een zaagtand effect wordt ook vaak versterkt der een te hoge verscherping en/of vergroting van de afbeelding op de monitor van 16.7 - 33.3 - 66.7% Probeer een foto op een monitor af te beelden in 25 - 50 of 100%.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;