d40 maakt alleen donkere foto's
d40 maakt alleen donkere foto's
heb sinds kort een d40 eerst een probleem gehad de sdkaart wilde niet blijven zitten gerepareerd net terug en nu maakt ie na een paar goede foto alleen donkere foto's doe ik wat verkeerd of kan hij weer ter reparatie ? ben een absolute beginner en dit motiveerd niet erg
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: d40 maakt alleen donkere foto's
Charles,
Kan je iets meer omschrijving (en evt voorbeelden) geven?
bv welke lens, welke belichting-modus etc.
Groeten, Gijs
Kan je iets meer omschrijving (en evt voorbeelden) geven?
bv welke lens, welke belichting-modus etc.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
ik gebruik de standaart lens 18 55mm en krijg in geen enkele stand goede foto's
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Charles,
Geeft de kamera enige foutmelding?
Heb je de lens al eens losgemaakt en weer geplaatst?
Heb je de kamera al gereseet (zie pg 38 van het handboek) ?
Welk opnameformaat gebruik je? (RAW/JPG)
Flits ja/neen?
Groeten, Gijs
Geeft de kamera enige foutmelding?
Heb je de lens al eens losgemaakt en weer geplaatst?
Heb je de kamera al gereseet (zie pg 38 van het handboek) ?
Welk opnameformaat gebruik je? (RAW/JPG)
Flits ja/neen?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
ik heb de camera al een paar keer gereset lens al verwijderd en weer er op gezet foto's gemaakt in alle soort instellingen met en zonder flits en ook bij daglicht accu verwijderd en weer geplaatst ik krijgt alleen beeld als ik heel dicht op het onderwerp fotografeer dus het lijkt of de camera bijna helemaal geen licht ontvangt
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In de EXIF staat bij de flitser "Yes (Auto, return light not detected)". Maak eens buiten een foto zonder flits en bij voldoende licht. Ik vermoed dat het probleem eerder in de flitser zit...
Vermoed ik ook; overige waarden geven geen aanleiding tot problemen denk ik.
Patrick schreef:In de EXIF staat bij de flitser "Yes (Auto, return light not detected)". Maak eens buiten een foto zonder flits en bij voldoende licht. Ik vermoed dat het probleem eerder in de flitser zit...
hij flits wel
hoe krijg je de exif te zien hoe doe je dat ?
charles
charles
Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld in Photoshop (daar heet het metadata meen ik). Zelf gebruik ik een plugin in Firefox.
Ik zou evengoed een foto overdag buiten maken, zodat je zeker weet dat er genoeg licht is.
Ik zou evengoed een foto overdag buiten maken, zodat je zeker weet dat er genoeg licht is.
charles64 schreef:hij flits wel
charles
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je gebruikt de interne flitser en je zegt dat hij wel flitst, hoe houd je de camera vast? Toch niet toevallig zo dat je hand de flitser blokkeert?In de exif staat dat je geen belichtingscorrectie gebruikt, maar het beeld 3,3 stops onderbelicht is. Bij een externe flitser betekent dat dat de batterij bijna op is, wanneer heb je de accu van de camera voor het laatst opgeladen?
Wat krijg je als de camera niet laat flitsen? (Als je geen statief hebt, dan de camera op de tafel zetten terwijl je afdrukt.)
Wat krijg je als de camera niet laat flitsen? (Als je geen statief hebt, dan de camera op de tafel zetten terwijl je afdrukt.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
Waar haal jij die laatste info van onderbelichting vandaan (of gebruik ik niet het juiste EXIF-viewertje?)Roelof schreef:In de exif staat dat je geen belichtingscorrectie gebruikt, maar het beeld 3,3 stops onderbelicht is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Info wordt geleverd door PhotoME, een tooltje dat onlangs is besproken hier op het forum, werkt bij mij veel beter dan het veelgeroemde Opanda.Léon Obers schreef:Waar haal jij die laatste info van onderbelichting vandaan (of gebruik ik niet het juiste EXIF-viewertje?)Roelof schreef:In de exif staat dat je geen belichtingscorrectie gebruikt, maar het beeld 3,3 stops onderbelicht is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
Geïnstalleerd. Geweldig tooltje, ook dat je direct vanuit Firefox als add on een bestandje kunt analyseren. Dank je.
(Dat de foto zeker wel 3,3 stop is onderbelicht, tja dat is overigens ook zo wel op te maken
).
(Dat de foto zeker wel 3,3 stop is onderbelicht, tja dat is overigens ook zo wel op te maken

Vriendelijke groet, Léon Obers