Tips voor Java en Bali?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Tips voor Java en Bali?

Bericht door Skippy » ma mar 16 2009 9:44 pm

In mei ga ik met Mevr. Skippy 20 dagen naar Java en Bali. We beginnen in Jakarta, vervolgens Bandung, Yogyakarta, Malang, Pasuruan, Banyuwangi en Bali.
We gaan met auto+chauffeur/gids en trein. Aan fotoapparatuur gaat mee een nog nader te bepalen compact (LX3?) en een reflex + 20mm, 35mm en misschien 180mm.
Ik denk dat ik i.p.v. de D70s een F100 meeneem. Waarom analoog i.p.v. digitaal? Op Java en Bali is de kleur groen heel bepalend en laat ik de weergave van
de kleur groen altijd hét zwakke punt van de D70s gevonden hebben. Bovendien komen de objectieven die ik meeneem op fullframe qua brandpunt veel beter
tot hun recht als aanvulling op een compact dan op DX.

Hebben jullie handige fototips, niet te missen locaties (Bromo en Borobudur doen we sowieso), type kleurnegatieffilm etc.?
Oh ja, koop voor die tijd een D3 of D700 had ik zelf al bedacht, zit er even nog niet in ...

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Tips voor Java en Bali?

Bericht door V70ORD5 » ma mar 16 2009 9:57 pm

Mocht je een tussenlanding maken in Singapore, dan zal ik daar toch eens naar de prijzen kijken.
Kan interessant zijn. (hopelijk is je tas groot genoeg)
En wat dacht je van extra verzekering voor je apparatuur (ik denk dat dit een overbodige opmerking is... maar toch)

Ik had nu eigenlijk in Balipakpan moeten zitten (voor mijn werk) maar is helaas uitgesteld tot september.
Ik zat/zit heel erg te twijfelen of ik mijn spulletjes wel mee zou nemen.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma mar 16 2009 10:09 pm

Wow Skippy, wat een geweldig vooruitzicht hebben jullie twee. Day wordt vast en zeker genieten. Ik zou denken aan een ND- en Polafilter, beide slimline gezien de objectieven die je meeneemt. Een klein reisstatiefje van Cullmann is ook erg makkelijk. Ik heb het nog niet nagekeken, maar werkt een SB400 op een F100 ? Last, mochten de verschillen qua belichting dermate groot zijn, maak dan meerdere opnames met belichting-trapjes om eenmaal thuis gekomen een blending techniek toe te passen. Dit werkt echt subliem en is makkelijker dan je het er eerste instantie uitziet.
Enjoy,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 16 2009 10:16 pm

ALE schreef:Wow Skippy, wat een geweldig vooruitzicht hebben jullie twee. Day wordt vast en zeker genieten. Ik zou denken aan een ND- en Polafilter, beide slimline gezien de objectieven die je meeneemt. Een klein reisstatiefje van Cullmann is ook erg makkelijk. Ik heb het nog niet nagekeken, maar werkt een SB400 op een F100 ? Last, mochten de verschillen qua belichting dermate groot zijn, maak dan meerdere opnames met belichting-trapjes om eenmaal thuis gekomen een blending techniek toe te passen. Dit werkt echt subliem en is makkelijker dan je het er eerste instantie uitziet.
Hoi Arthur, dank je voor de tips. De SB400 werkt op een F100 dus gaat mee. Ik had al zitten denken aan een Gorillapod maar dat statiefje uit jouw link lijkt me ook erg handig.
Welk type ND-filter zou handig zijn, een 0,6? Pola gaat ook mee voor de 20mm en 35mm, ik heb een 67mm en 77mm pola dus de 67mm gaat mee met een stepup 52->67.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 16 2009 10:21 pm

V70ORD5 schreef:Mocht je een tussenlanding maken in Singapore, dan zal ik daar toch eens naar de prijzen kijken.
We maken een korte tussenstop van ca. 4 uur in Maleisie/Kuala Lumpur dus geen shoppen. Ach, kom ik toch maar in de verleiding :roll:

mikemix

Bericht door mikemix » ma mar 16 2009 10:44 pm

Skippy schreef:Aan fotoapparatuur gaat mee een nog nader te bepalen compact (LX3?)
Wat zeg je nou? :)

Wat jij gaat doen heb ik precies ook zo gedaan in 1993.
Ik bewaar daar hele goede herinneringen aan.
Ik denk dat ik je eerdaags toch spreek, genoeg gesprekstof, lijkt me.
Ik heb het met mevr. mikemix meermalen over gehad dat wij ook als de kinderen groter zijn
dit als een stukje levenservaring aan hun willen meegeven.
Uiteindelijk liggen daar ook hun roots. Spreek je.
Laatst gewijzigd door mikemix op di mar 17 2009 12:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » ma mar 16 2009 11:12 pm

Ik lees aandachtig mee Skippy :)

Gisteren zeer voordelig tickets naar Kuala Lumpur kunnen boeken voor juni (600 euro pp :o ) en gaan van daaruit richting SIngapore, Sumatra en/of Java.
Wellicht Borneo, meestal hebben we niet echt plannen. Voor het zelfde geld eindigen we in Thailand, je weet het maar nooit.

Wil zo als altijd gewoon weer alles meeslepen (>10 kg), maar begrijp uit jou verhaal dat ik nu een goede reden heb om mijn D70s te vervangen :lol:
Kijken of mijn vrouw groen ook zo belangrijk vind op de foto.

Dus kom maar op met die tips allemaal :-)

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di mar 17 2009 12:02 am

Skippy schreef:Welk type ND-filter zou handig zijn, een 0,6?
Ja, althans de 0.6 is degene die ik gebruik op vakanties of als ik in het Midden Oosten ben.
Groet,

ALE

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 17 2009 12:08 am

Zou je niet ook een 50mm meenemen als je een F100 meeneemt? En een korte(re) tele?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di mar 17 2009 7:26 am

Ach, ik hoef je niet te vertellen wat je mee moet nemen aan spul, dat kun je altijd zelf wel bedenken. (maar als je een 18-200 hebt zou ik die meenemen, is er bij mij in oktober op Java en Bali bijna niet afgeweest)

v.w.b. dingen die je moet gaan zien, inderdaad de Borobodur, maar ga daar heel vroeg heen. en dan bedoel ik dat je daar echt rond een uurtje of 8 's ochtends moet zijn. Dan is het nog heerlijk rustig en heb je mooi licht. Vanaf 10:00-11:00 breekt te pleuris uit op die tempel en wil je weg zijn.

Als je van beestjes houdt moet je op Bali naar het Bali Bird Park gaan:

http://www.bali-bird-park.com/

Voor de rest gewoon lekker genieten van de lieve mensen en het heerlijke eten, fotograferen is ook niet alles :mryellow: :mryellow:

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 17 2009 9:10 am

noogle schreef:Voor de rest gewoon lekker genieten van de lieve mensen en het heerlijke eten, fotograferen is ook niet alles :mryellow: :mryellow:
Dank je voor de tips. Genieten van de lieve mensen en het heerlijke eten doe ik al dagelijks; Mevr. Skippy is van Indonesische komaf :mryellow: We gaan ook familie bezoeken in Jakarta, Bandung en Malang. Ook hebben we nog vrienden op Bali dus met de ontvangst zit het wel goed.

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » di mar 17 2009 9:28 am

Zo dan, gaaf Skippy. Mooi vooruitzicht.

Wat gear betreft, zal je zelf het beste weten en het meeste is al gezegd.

Mocht je als je in Java bent tijd over hebben pak de boot naar het eiland Seram en doe ze daar de groeten van me :D

Afbeelding
Groeten Marcel

marijke-s

Bericht door marijke-s » do mar 19 2009 9:56 am

Grappig dit. Ik ga namelijk volgende week naar Bali en Lombok voor ongeveer 23 dagen. Ik heb er erg veel zin in maar ook erg benieuwd wat andere allemaal meenemen.
Ik heb zelf sinds kort een D300 en vind het erg spannend allemaal.
Ik neem in ieder geval mijn 18-200 mee en de 12- 24 Tokina of zal ik daarvoor in de plaats mijn 17-55 2.8 meenemen. Twijfel nog of ik mijn 70-200 2.8 vr mee zal nemen alhoewel wij op Lovina als uitgangsbasis zullen vertoeven en je daar veel dolfijnen schijnen te kunnen zien en deze lens er bij uitstek geschikt voor is maar ik zit met het gewicht, je zit waarschijnlijk op een kleine schommelde boot.......
Ik heb heel vaak als ik ergens ben dat ik nu net die ene lens mis die ik natuurlijk niet bij me heb.
Maar ik zit eigenlijk ook een beetje met angst dat je al je spullen niet goed kunt bewaken omdat het niet allemaal in een kluisje past en om de hele dag nu met die zware slinger om mijn nek rond te lopen.
Tjonge wat een luxe problemen he. :roll:

Ik ben er voor 20 jaar terug ook geweest, alleen met een rugzak en dan voor 2 maanden rondgetrokken. Mijn moeder is een Indische en mijn vader een KNILl. wilde wel eens weten waar mijn roots lagen.
Nog niet in Bali geweest dus ik ben benieuwd. Ik ruik de geuren en proef het eten nu al....

Misschien zien we mekaar nog wel ergens Skippy.

goed reis en veel mooie foto momenten toegewenst.

gr marijke-s

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do mar 19 2009 1:35 pm

Hoi Marijke,

Misschien lijkt het wat overdreven maar mocht je in bezit zijn van een schoonmaak setje voor je sensor (swapjes, etc.) zou ik die ook meenemen. Of anders overweeg het om ze aan te schaffen. Stof heb je zo te pakken en vooral als je vaak lenzen gaat wisselen.

Indien je toch besluit om de 18-200mm mee te nemen, hier een paar tips. Blijf zoveel mogelijk weg bij 18 en 200mm instellingen. Ga er net boven zitten, bijv 24mm of onder zitten, bijv. 180mm. Een stapje naar voor of naar achter doet wonderen. Je hebt meestal licht genoeg (althans buiten), probeer dan zoveel mogelijk op f/8 - f/11 te fotograferen. Dan presteert dit objectief op z'n best. Het aller beste advies die ik je kan geven is neem je andere 3 objectieven mee, die zijn toch beduidend beter. Maar je betaald dan wel de prijs van het gewicht.
Heel veel plezier gewenst,

ALE

marijke-s

Bericht door marijke-s » do mar 19 2009 2:13 pm

thks Ale, ik heb net al mijn spullen bij elkaar en ik zit nu al zonder statief op de 10 kilo.
Ik neem toch maar al mijn objectieven mee want ik weet zeker dat ik de lichtsterke toch ga missen. Alhoewel ik moet zeggen dat de 18-200 beduidend beter presteert op de d300 dan op mijn vorige d200.
Ik hoop dat ik de slingerpro mee naar binnen mag nemen als handbagage met dit gewicht, maar we reizen met singapore airlines en die zijn volgens mij niet zo moeilijk :?:
Ik ga ter plekke wel kijken hoe en wat ik ga gebruiken . Maar wat ik vooral ga doen is genieten en niet alleen maar door de lens want die fout heb ik eenmaal gemaakt en dan mis je zoveel.
ik zit er nog aan de denken om een grijs filter te kopen maar zal ik dat voor de 17-55 doen of voor de 70-200? Ik heb ook nog geen geschikte polo. oei oei gaat me weer geld kosten :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”