Monitor vs TFT

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Monitor vs TFT

Bericht door Pancarans » za nov 18 2006 1:05 am

Hello all,

Ik ben van plan een TFT scherm aan te schaffen en gelijk een behoorlijke. Echter één ding houdt me tegen, te weten de calibratie daarvan. Momenteel heb ik een simpele 17" Daewoo waar ik op zich tevreden mee ben, maar ik wil wat meer ruimte op mijn bureau en een groter werkblad. De platen die ik maak, bekijk en op mijn website zet, zijn allen bij mij op het scherm goed belicht. Nu heb ik bij verschillende mensen de platen van mijn website bekeken en het resulaat was vaak dramatisch. Natuurlijk begon ik te twijfelen aan de kwaliteit van mijn monitor en raakte in discussie met een buurvrouw daarover. De toevalligheid wil dat zij bij een drukkerij werkt. Zij heeft de foto van Tommy Emmanuel die ik op het forum gepost heb bij haar op het werk bekeken (Mac) en geprint op een printer die hetzelfde resultaat aflevert als de drukpers. De afdruk is qua belichting identiek aan de plaat op mijn monitor.
Zij moest toegeven dat haar eigen TFT de platen veel te licht weergaf. Zij had dat al gezien op haar werk. Echter is hun HP TFT moeilijk te calibreren. We hebben geprobeerd om wat in de helderheid en contrast te wijzigen, maar dat hielp geen klap.

Nu dan de vraag:
Kan iemand mij een tip geven voor de aanschaf van een goed te calibreren TFT scherm van 19" of desnoods 17". Zelf dacht ik aan een Samsung of Iiyama, met een rappe responstijd. Maar misschien heeft één van jullie een andere tip.
Verder vraag ik mij af of er, naast de standaard fabriekssoftware, ook speciale calibratie software voor monitoren of TFT's te krijgen is.

Garoeten Irwan

Moet trouwens wel zeggen dat je hierdoor de mening van anderen over je foto's, soms misschien wel in een ander daglicht moet plaatsen.
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za nov 18 2006 1:52 am

ik heb gelukkig de luxe positie om regelmatig verschillende grotere LCD's hier over de vloer te hebben.

Tot nu toe is mij sterk op gevallen dat de Samsung 205 BW 20" een erg indrukwekkende weergave bied... en eigenlijk is elke LCD wel te kalibreren of is hij af fabr. al volledig standaard te kalibreren.

Ook de scherp geprijsde Mirai 22"WS bied wel enige mogelijkheden maar daar weet ik volgende week hopelijk meer gedetailleerde info over te kunnen verstrekken.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » za nov 18 2006 9:27 am

Personlijk val ik erg op een Lacie scherm of een EIZO... Perfect te calibreren met bijvoorbeeld Gretag of Spider...

Fantastische weergave!Echt een genot!

Ciao!

Hub

Bericht door Hub » za nov 18 2006 9:33 am

Heb zelf een Iiyama en kalibreer hem met de Spider.
Gaat perfect en als je de foto's dan op het scherm ziet gaat er werkelijk een nieuwe wereld voor je open.

EIZO heeft een lcd waar de apparatuur voor te calibreren word meegeleverd. Kosten ongeveer € 1400,00 Weet alleen niet meer welk model.

Hub

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » za nov 18 2006 10:08 am

:D :D
Ik kijk nu naar een 19" Medion van de Aldi.
Ik geloof dat dit scherm mij iets van 275 euro koste.
Zeker in het begin had ik er wat moeite mee om mijn opnamen te kunnen beoordelen en bij te werken, na enig gepiel kreeg ik een, volgens mij, redelijk resultaat. Maar wat wil je voor dat geld.
Tot voor twee maanden terug Kamera Express de Spyder 2 in de uitverkoop gooide.
Voor 99 euro de gok genomen.
Een gouden greep, met :shock: bezag ik het resultaat.
Dat was verbijsterend.
Nu wil het toeval dat een collega vorige week een vrij duur scherm kocht, een EIZO. Ik ben eens wezen kijken en heb wat foto's op een stick meegenomen om dit scherm te beoordelen. Ik kon geen direct schokkend verschil zien. Maar je moet ze volgens mij ook naast elkaar zetten. Dezelfde collega is mijn Medion ook eens komen bekijken en was niet overgelukkig met het, volgens hem, kleine verschil. :o

Het aanschaf verschil was wel aanzienlijk, circa 800 euro.
En daar koop ik nu binnenkort een hele mooie macro-flitser voor. :wink:

Niet dat die superschermen hun geld niet waard zijn, maar ieder zijn eigen portemonnaie, toch ?
Ik ben voorlopig tevreden met mijn Medion.

Bladmos

harry bul

Bericht door harry bul » za nov 18 2006 10:58 am

ik ben het helemaal met D. Haaksma eens heb ook een medion alleen ik heb er nog iets minder voor betaalt prima scherm en als je hem kalibreert met spider weet je inderdaad niet wat je ziet.heb ook nog een philips koste toendertijd 600 euro en ik moet zeggen die haalt het bij lange na niet bij die van medion.dus als het mogelijk is word de volgende als deze niet meer goed is weer een medion maar de eerste drie jaar niet.als er wat mee komt geen probleem 3 jaar garantie waar krijg je dat nog tegenwoordig. ja als je ervoor betaalt..

Harry

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za nov 18 2006 12:14 pm

Ik doel dus ook op de grotere betaalbare schermen en inderdaad de Eizo van 1400 euro zal vast nog stukken mooier/beter weergeven dan de goedkopere Medion hoewel die verschillen in werkelijkheid vaak erg klein zijn.

Ik heb hier op dit moment een Samsung 20" 205BW € 305,- staan die echt heel mooi weergeeft voor dat geld.

Maandag krijg ik een Mirai 22" DML-522W100 € 332,- ook dit scherm heb ik al eens gezien en geeft zeker voor die prijs een geweldig en groot beeld.

Ik heb hier nog wat oudere schermen staan en als je kritisch gaat vergelijken, "ze dus naast elkaar zet" kun je stellen dat de goedkopere schermen van nu gewoon stukken beter zijn dan de duurdere van een 1,5 jaar geleden kwa lichtopbrengst,scherpte en kleur.

Luc.
flickr

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo nov 19 2006 8:23 am

Spike bedankt, maar effe een te grote aanslag op mijn portemonee die Eizo's.
Spyder si goed te doen, dus zal de aanschaf zeker overwegen.
Garoeten Irwan

yoyo

Bericht door yoyo » zo nov 19 2006 12:38 pm

Hi Pancaran's,

Waarom koop je niet een CRT ?
Ik heb vorig jaar ook naar LCD's gekeken, maar een xtreem duur scherm haalde het niet bij een goedkope CRT.

Ik heb nu weer een 22" CRT van Philips die bovendien een eigen calibratie funktie heeft ingebouwd.
Ik heb er een keer een spider op gehangen, maar de resultaten daarvan waren niet om over naar huis te schrijven. De monitor deed dit zelf veel beter.

Scheelt je een hoop geld...

PS
Als ik mijn foto's bij iemand anders op zijn TFT zie dan moet ik ook altijd huilen... Je hebt idd niet in de hand hoe iemand anders jouw foto's ziet. helaas...

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » zo nov 19 2006 10:31 pm

Hallo Pancaran`s

Heb zelf sinds juli een DELL 2007WFP en deze was getest in het blad Digitaal Beeld nr:3 samen met een EIOCG21 en kwam er zeer goed uit.
Mij bevalt de DELL tenminste heel goed. Prijs viel ook best mee.
€ 650,- adviesprijs en ik kreeg nog 7 % korting van mijn baas.
In samenwerking met Capture NX is deze monitor een fijn stuk gereedschap om mee te werken. Heerlijk scherp en helder.
Heb er ook wel gelijk een nieuwe PC erbij gekocht. Beetje vreemde volgorde maar ja heb er nog geen moment spijt van gehad. Vooral niet met die 2 gb geheugen.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

H.M.

Bericht door H.M. » ma nov 20 2006 9:45 am

Ik werk met een 17" TFT van LG, de Flatron L1710S. Is inmiddels al weer een paar jaartjes oud. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik zie geen grote verschillen tussen de weergave op mijn scherm en de foto's van 20 x 30 die ik zo nu en dan laat afdrukken bij Profotonet. Trouwens: pas als ik die schitterende afdrukken in m'n handen heb (een aanrader, die Profotonet) weet ik weer waarom ik zo graag aan het fotograferen ben...
Henk

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma nov 20 2006 11:11 am

Als je veel info zoekt, reviews en testen kun je eens hier een kijkje nemen.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 046//#twee
het gaat hoofdzakelijk om de verzameling in de startpost.

CRT lijkt me op dit moment bijna volledig achterhaald bijna niemand wil nog zo een toeter in zijn woon of werkkamer maar ook betreft kwaliteit denk ik dat het meer een kwestie van persoonlijke smaak aan het worden is.

laatst heb ik nog een review gelezen met een vergelijk van alle Apple schermen met ook de oudere CRT,s en LCD's speciaal voor de grafische industrie en de LCD's waren gewoon beter en in deze test werd in grote mate naar kleur kalibratie en weergave gekeken ook verschillende kleurcalibratie toestellen en software passeerde hier de revu.

Luc
flickr

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma nov 20 2006 5:45 pm

Hartelijk dank vor de antwoorden. Heb effe gekeken op de link van Luc en heb daar veel aan. Inderdaad wil ik van die grote monitor af van mijn bureau. De prijzen vallen inderdaad mee.

Garoeten Irwan

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”