Vraag over werking Nikor 18 - 200 VR
- wima1947
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Vraag over werking Nikor 18 - 200 VR
Ik ben nu een week of twee in het bezit van een 18 - 200 VR Nikor. Uitbundig aan het testen geweest en ik ben wel tevreden over het gemak van één lens voor veel omstandigheden.
Maar ik heb een (misschien wat domme) vraag.
Als de VR is ingeschakeld, verwacht ik daar iets van te merken. Niet meteen blauwe zwaailichten of een sirene, maar toch "iets".
Hoe merk ik nu dat die VR aanstaat (behalve dat het schakelaartje op on staat?
Ik heb wat foto's gemaakt met en zonder de VR stand. Ik merk niet zo veel verschil. Kan natuurlijk dat ik een erg vaste hand heb...
Maar ik heb een (misschien wat domme) vraag.
Als de VR is ingeschakeld, verwacht ik daar iets van te merken. Niet meteen blauwe zwaailichten of een sirene, maar toch "iets".
Hoe merk ik nu dat die VR aanstaat (behalve dat het schakelaartje op on staat?
Ik heb wat foto's gemaakt met en zonder de VR stand. Ik merk niet zo veel verschil. Kan natuurlijk dat ik een erg vaste hand heb...
- wima1947
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
[quote="hjanssen"]Het enige wat je hoort is een zacht zoemen van de motertje, maar als de lens gelijk scherpstelt hoor je dat ervboven uit. Dan hoor je ze stopen enige tijd nadat je de afdrukknop heb losgelaten.[/quote]
Inderdaad, bedankt! Dat motortje hoor ik inderdaad, maar uitsluitend als ik de lens vlak naast mijn oor houd.
Dus kennelijk toch niet zo'n vaste hand en ook nog een beetje slecht gehoor...
Inderdaad, bedankt! Dat motortje hoor ik inderdaad, maar uitsluitend als ik de lens vlak naast mijn oor houd.
Dus kennelijk toch niet zo'n vaste hand en ook nog een beetje slecht gehoor...
In de categorie, "dom antwoord":mrgreen: , zou ik zeggen dat sport vraagt om snelle sluitertijden. Dan heb je een VR niet nodig.SPIKE schreef:Dan heb ik nog een (domme vraag)…zo’n VR lens, is deze ook in te zetten bij b.v. sport. Ik kan me voorstellen dat het gebruik van een VR, een wat trage response tijd geeft.
Of gaat het fotograferen net zo snel als met een conventionele AF objectief ?
Hey,
Als je op 200 mm een foto maakt met 1/15 dan merk je wél verschil... Of je hebt inderdaad een Heeel vaste hand. Verder moet je bij 200 mm. maar eens een klein object proberen te 'vangen' in het middelste selectiekader. Focus met de hand zodat je VR niet geactiveerd wordt. Je zult merken dat dat moeilijk is maar als je nu je ontspanknop indrukt merk je ineens wat VR doet, je beeld staat ineens stil.
Gr Vincent
Als je op 200 mm een foto maakt met 1/15 dan merk je wél verschil... Of je hebt inderdaad een Heeel vaste hand. Verder moet je bij 200 mm. maar eens een klein object proberen te 'vangen' in het middelste selectiekader. Focus met de hand zodat je VR niet geactiveerd wordt. Je zult merken dat dat moeilijk is maar als je nu je ontspanknop indrukt merk je ineens wat VR doet, je beeld staat ineens stil.
Gr Vincent
OP de hand focussen is soms niet nodig als je een camera hebt met een focus on knopje achterop de camera.v.alberts schreef:Verder moet je bij 200 mm. maar eens een klein object proberen te 'vangen' in het middelste selectiekader. Focus met de hand zodat je VR niet geactiveerd wordt. Je zult merken dat dat moeilijk is maar als je nu je ontspanknop indrukt merk je ineens wat VR doet, je beeld staat ineens stil.
Hallo,
Ik heb zelf de 80-400 vr (erg fijn), wat je duidelijk merkt bij deze lens is dat wanneer je minimale bewuste kleine bewegingen maakt en dan op je gefocuste onderwerp let, en dan de ontspanknop half indruk (vr activeert) dan zie je dat het onderwerp gewoon inneens niet meer beweegt. Echt super. Ik weet nog niet hoe de 18-200 dan reageert want die krijg ik pas volgende week. het is minimaal hoor je moet dus niet een meter van links naar rechts gaan zwaaien, maar echt een paar milimeter in de zoeker wiebelen en dan de ontspaner half indrukken en je ziet duidelijk het verschil van de VR.
Groet Willy
Ik heb zelf de 80-400 vr (erg fijn), wat je duidelijk merkt bij deze lens is dat wanneer je minimale bewuste kleine bewegingen maakt en dan op je gefocuste onderwerp let, en dan de ontspanknop half indruk (vr activeert) dan zie je dat het onderwerp gewoon inneens niet meer beweegt. Echt super. Ik weet nog niet hoe de 18-200 dan reageert want die krijg ik pas volgende week. het is minimaal hoor je moet dus niet een meter van links naar rechts gaan zwaaien, maar echt een paar milimeter in de zoeker wiebelen en dan de ontspaner half indrukken en je ziet duidelijk het verschil van de VR.
Groet Willy