NIKON Capture NX vraag 2: bewerkingen niet te zien in PSCS2

Discussies over fotobewerking en archivering
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

NIKON Capture NX vraag 2: bewerkingen niet te zien in PSCS2

Bericht door Marten » ma nov 20 2006 10:38 am

Hallo, hier weer een vraag over Capture NX:
Ik heb geconstateerd dat als ik mijn NEF's met Capture NX bewerk en daarna opsla als NEF, de foto ZONDER die bewerkingen in Photoshop CS2 wordt ingelezen.
Klopt dat met jullie bevindingen?
Ik heb de cameraraw plugin in de juiste map geinstalleerd.
groeten,
Marten

rvdb

Bericht door rvdb » ma nov 20 2006 11:31 am

Heb er geen ervaring mee (openen van bewerkte nef's in PS) maar ik kan het wel beredeneren.. Capture NX slaat de wijzigingen apart op en behoudt het orginele bestand in tact. Dus als je het dan opent in PS zij de wijzigen niet zichtbaar. Ik denk dat je het bestand dus als tif of jpg op moet slaan :roll: Of er een andere oplossing is weet ik niet..

renecita

Bericht door renecita » ma nov 20 2006 11:58 am

Hallo Marten,

Zit met precies dezelfde vraag na alle antwoorden in de discussie die ik plaatste 'wie heeft er gelijk: adobe of nikon'. Het advies dat ik kreeg is na gebruik van capture de nef op te slaan als tiff en daarna verder te bewerken in ps. Ik heb - los daarvan - gelezen dat capture nx als nieuwe feature heeft dat je de nefs weer op kunt slaan als nef, dus beredeneerde ook voor mezelf dat de tussenstap van tiff dan niet nodig zou zijn. Wil het ook gaan uitproberen, door een nef extreem te veranderen, op te slaan als nef en daarna in ps te openen (pc waar photoshop en capture op staat is hier steeds bezet :cry: ). Zodra ik dit geprobeerd heb zal ik de uitkomst laten weten, maar ik vrees met grote vrezen dat ik op hetzelfde uitkom als jij...

Gr. Renecita

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma nov 20 2006 1:08 pm

Dat is juist het idee achter NEF/RAW bewerking het orgineel blijft ongeroerd.

Als je capture NX een 16 bits tiff laat exporteren en die opend in PS heb je wel alle aanpassingen die je met NX hebt toegepast en nagenoeg dezelfde kwaliteit als je RAW.

Wat jullie eigenlijk zouden willen is de bewerkingen meenemen naar PS die vervolgens daar toepassen en dan verder werken in PS .
Helaas denk ik dat dat juist niet mogelijk is.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma nov 20 2006 4:00 pm

@ RvB: het zou ook kunnen zijn dat PSCS2 de bewerkte NEF's opent inclusief de bewerkingen net zo als Capture NX dat kan

@ Renecita: (wat hebben jullie toch een moeilijke namen....) Extreem veranderen of gewoon veranderen maakt niets uit, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Dat NX NEF's opent en weer als NEF wegschrijft inclusief bewerking is geen nieuw feature van NX.

@ Luc: Klopt, dat zou ik willen.
Als terugvaloptie stel je voor: Wegschrijven als TIFF, inclusief bewerkingen en dan openen in PSCS2, ik ga het proberen. Maar dan kan je niet meer met hetzelfde TIFF bestand terug naar NX, zonder dat je alle bewerkingen terug kunt draaien neem ik aan. Maar als je de originele Nef nog hebt is dat eigenlijk geen bezwaar.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » ma nov 20 2006 4:14 pm

Volgens mij schrijft Capture de NEF niet weg, maar juist een bestandje waar de verwerkingen in staan. Als je dus wegschrijft past hij het "aanpas" bestand aan. Hierdoor heb je altijd behoudt van je origineel! vandaar ook dat als je de NEF inlaadt in PS CS2 je niet de aanpassingen inlaadt!

mvg, OFB

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma nov 20 2006 4:24 pm

Als los bestandje? Zie ik niet, in ieder geval niet in dezelfde map als de foto.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma nov 20 2006 11:28 pm

Onne-Floris Broekema schreef:Volgens mij schrijft Capture de NEF niet weg, maar juist een bestandje waar de verwerkingen in staan. Als je dus wegschrijft past hij het "aanpas" bestand aan. Hierdoor heb je altijd behoudt van je origineel! vandaar ook dat als je de NEF inlaadt in PS CS2 je niet de aanpassingen inlaadt!
Pakketten als BibblePro, DXO en Lightroom slaan bewerkingen wel los op van het fotobestand. Bijkomend voordeel hiervan is dat je daardoor JPG's verschillende malen kan bewerken zonder steeds te recomprimeren bij opslaan.

Capture NX slaat haar bewerkingen op binnen het NEF bestand. Deze kunnen alleen door Capture NX worden geinterpreteerd en getoond. Alle andere RAW bewerkingspakketten kunnen deze niet weergeven, negeren deze en laden de 'echte' RAW gegevens uit het NEF bestand.
Wil je het in Capture NX verkregen resultaat in een ander pakket verder bewerken zal je het beeld inderdaad moeten exporteren als JPG of TIFF.
Laatst gewijzigd door Onno op di nov 21 2006 8:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di nov 21 2006 7:57 am

Het is me duidelijk! :D

Hub

Bericht door Hub » di nov 21 2006 2:49 pm

Capture NX slaat haar bewerkingen op binnen het NEF bestand. dat deze alleen door Capture NX worden geinterpreteerd en getoond is niet waar.

Na de installatie van Capture NX + update 1.0.1 bevind zich in de directoy "C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Insteekmodules\Adobe Photoshop Only\Bestandsformaten"
het bestand "Nikon NEF Plugin LE.8bi"

Ik heb een kopie gemaakt van 1 NEF bestand. Dit met NX gewijzigd en opgeslagen als Nef bestand onder een andere naam.

Na het openen van dit gewijzigde bestand met Photoshop CS2 krijg ik de melding dat Adobe Camera Raw door Nikon NEF PP is overschreven.

Hierna word het NEF bestand door Photoshop CS2 met de wijzigingen door NX gewoon geopend.

Na het verwijderen van "Nikon NEF Plugin LE.8bi" uit de Bestandsformaten directory opend Photoshop CS2 het gewijzigde NEF bestand zonder de wijzigingen van NX en word Adobe Camera Raw geopend.

"Nikon NEF Plugin LE.8bi" moet wel helemaal uit de bestandsformaten worden verwijderd, dus niet verplaatsen naar een subdirectory van de Bestandsformaten directory van Adobe, want dan word het bestand nog gewoon gebruikt

Hub

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di nov 21 2006 3:04 pm

Dat is nog eens handige informatie.

Het is dus dan wel 1 van de 2.. en da's jammer.

mvg, OFB

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di nov 21 2006 8:00 pm

Hub schreef:Capture NX slaat haar bewerkingen op binnen het NEF bestand. dat deze alleen door Capture NX worden geinterpreteerd en getoond is niet waar.

Na de installatie van Capture NX + update 1.0.1 bevind zich in de directoy "C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Insteekmodules\Adobe Photoshop Only\Bestandsformaten"
het bestand "Nikon NEF Plugin LE.8bi"

Ik heb een kopie gemaakt van 1 NEF bestand. Dit met NX gewijzigd en opgeslagen als Nef bestand onder een andere naam.

Na het openen van dit gewijzigde bestand met Photoshop CS2 krijg ik de melding dat Adobe Camera Raw door Nikon NEF PP is overschreven.

Hierna word het NEF bestand door Photoshop CS2 met de wijzigingen door NX gewoon geopend.

Na het verwijderen van "Nikon NEF Plugin LE.8bi" uit de Bestandsformaten directory opend Photoshop CS2 het gewijzigde NEF bestand zonder de wijzigingen van NX en word Adobe Camera Raw geopend.

"Nikon NEF Plugin LE.8bi" moet wel helemaal uit de bestandsformaten worden verwijderd, dus niet verplaatsen naar een subdirectory van de Bestandsformaten directory van Adobe, want dan word het bestand nog gewoon gebruikt

Hub
Aan een kant zou dat geweldig zijn.
Kun je de nef eerst in NX bewerken en vervolgens om bijvoorbeeld een mooi kadertje te maken of andere PS only bewerkingen uit te voeren.. maar betekend dit ook dat je de keuze krijgt om de onbewerkte nef in PS te openen IPV de nef icl de NX bewerkingen ?

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Hub

Bericht door Hub » di nov 21 2006 9:36 pm

Het onbewerkte NEF bestand is altijd met Photoshop te openen.
Wel word bij het openen de Nikon plugin "Nikon NEF Plugin LE.8bi" opgestart.

Deze heeft weinig mogelijkheden. Ik heb deze verwijderd en open altijd de NEF met "Adobe Camera Raw". (start dan automatisch bij het openen van een NEF bestand)

krijg ik van iemand een met NX bewerkt NEF bestand plaats ik de Nikon Plugin even terug in de Bestandsformaten directory van Photoshop en haal hem dan binnen met alle wijzigingen.

Werkt goed.

Nog eens in het kort:
"Nikon NEF Plugin LE.8bi" aanwezig = altijd openen met de door NX gemaakte wijzigingen.

"Nikon NEF Plugin LE.8bi" niet aanwezig = ALTIJD openen zonder de door NX gemaakte wijzigingen.

Hub

Hub

Bericht door Hub » di nov 21 2006 9:56 pm

Let bij het openen met Adobe Camera Raw op dat de instellingen op "eigen" worden gezet, anders worden er al instellingen door Camera Raw gewijzigd. zoals bv een verkeerde witbalans.

Hub

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo nov 22 2006 4:41 pm

Het is mij duidelijk, alleen nu het volgende probleem:
Ik heb beiden geïnstalleerd en wat schetst mijn verbazing ik heb die NEF plugin niet, ook niet na de- en herinstallatie van NX.
Wat nu?
Is het bestand te downen of kan iemand het mij mailen?

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”