D90: software om filmpjes mee te bewerken

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
JayJay

D90: software om filmpjes mee te bewerken

Bericht door JayJay » wo mar 25 2009 10:03 pm

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een D90. Het is de bedoeling dat ik ook de filmfunctie ga gebruiken. Mochten er bruikbare filmbeelden overblijven (veel zal het misschien niet zijn) zou ik ze graag bewerken. Tekst/muziekje erbij knippen en plakken. Gewoon de basisfuncties, niets ingewikkelds.

Welke softwarepakketten zijn heel eenvoudig in gebruik, goedkoop en eventueel freeware. Het is meer bedoeld voor een eerste kennismaking.(Dus geen dure en ingewikkelde toepassingen van Adobe graag.) Informatie op basis van eigen ervaringen.

Ben ook benieuwd naar jullie filmervaringen met de D90. Heb er al iets over gelezen in een eerder draadje.

MarcoJ

Re: D90: software om filmpjes mee te bewerken

Bericht door MarcoJ » do mar 26 2009 3:27 pm

heb geen d90 dus over de filmpjes an sich kan ik niets zeggen.

vwb simpele bewerking: Windows Movie maker.

Als je een mac hebt? Geen idee, maar vast iets wat begint met een i, imoviemaker oid

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » do mar 26 2009 5:24 pm

Ik heb in het grijze verleden ook wat filmpjes in elkaar geknutseld mbt Windows Movie Maker. Gaat best logisch, snel en leuk om te doen ook.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

william

Bericht door william » do mar 26 2009 6:58 pm

Ik maak mijn filmpjes met magix videodeluxe en vindt het heel goed werken.
Een andere optie is pinnacle studio maar deze werkte bij mij niet altijd vlekkeloos .

Pinnacle is heel makkelijk in het gebruik en magix is iets lastiger omdat je er veel meer mee kan .
Ik vergelijk dan magix 2007 met studio 11

Groetjes William

jeanguigui

Bericht door jeanguigui » do mar 26 2009 7:26 pm

ik zal even wat leuke filmpjes neerzetten, shot by a nikon d90 :-)
rechtsonder het filmschermpje op HD klikken voor de hd versie. (of op HQ, als er geen hd versie ge upload is)

http://www.youtube.com/watch?v=np4VLNPolL0
http://www.youtube.com/watch?v=QzzE8drHZrI (geluid niet té hard zetten) :-)
http://www.youtube.com/watch?v=tbUjLYj6s5A

niet slecht dacht ik zo....

JayJay

Bericht door JayJay » do mar 26 2009 9:02 pm

Geen slechte filmpjes voor een fotocamera...... Zal nog wel even duren voordat ik zover ben. :? :huh:

Over enkele maanden vertrekken we voor een periode van 3 maanden naar Brazilië (helaas niet voor een vakantie) en moeten we nogal wat reizen. Een extra videocamera meenemen zit er dan niet in, al zou het kunnen maken van korte filmpjes wel handig zijn. Daarom wil ik graag gebruik maken van de filmfunctie van de D90.

Als er nog meer mensen zijn die hun ervaringen met beeldbewerkingssoftware willen delen houd ik me aanbevolen. Op het gebied van filmen ben ik een absolute leek. (Er valt trouwens ook nog genoeg te leren als het om NX2, Lightroom en Photoshop gaat.)

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » vr mar 27 2009 9:45 am

MarcoJ schreef:heb geen d90 dus over de filmpjes an sich kan ik niets zeggen.

vwb simpele bewerking: Windows Movie maker.

Als je een mac hebt? Geen idee, maar vast iets wat begint met een i, imoviemaker oid
Op de Mac zit al sinds jaren iMovie. Windows Movie maker is hiervan een slap aftreksel.

JayJay

Bericht door JayJay » vr mar 27 2009 10:22 am

Helaas heb ik niet de beschikking over een Mac, ik moet het met een "gewone" pc doen :?

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr mar 27 2009 10:33 am

JayJay, ik ook en ik voel me daardoor niks minder.

Windows MovieMaker mag dan in de ogen van Remco Jan een 'slap aftreksel' zijn, nou, ik houd niet van sterke thee.

Jolanda

dragon2

Bericht door dragon2 » vr mar 27 2009 11:25 am

Adobe Elements 7: betrouwbaarder dan pinnacle enzo (pinnacle is 1 van de beroerdste paketten qua stabiliteit, geen aanrader), goed betaalbaar, niet te moeilijk en als je de smaak te pakken hebt een leuke opstap naar de Pro versie. Geldt ook voor de Sony Vegas instap + pro versies, maar daar heb ik zelf minder ervaring mee.

JayJay

Bericht door JayJay » vr mar 27 2009 2:05 pm

Jolanda,

Bedankt voor de bemoediging. :wink: Ik heb een keer een Mac aan het werk gezien en eerlijk is eerlijk: zoooooooooooo mooi! Hangt minder vaak vast dan Vista, defragmenteren is niet nodig. Fijn om mee te werken. Nee, minder voel ik me er niet door.

Moet ik uit jouw woorden begrijpen dat windows MovieMaker voor jou prima voldoet?

JayJay

Bericht door JayJay » vr mar 27 2009 2:10 pm

Saskia,

Elements 7 is toch bedoeld voor het bewerken van foto's en niet voor film/video? Of zit ik hier helemaal fout? Ik heb me er eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Tot nu ben ik bezig geweest met Photoshop, NX2 en Lightroom. Wel heb ik uit reviews begrepen dat Pinnacle niet zo betrouwbaar is als Magix.

dragon2

Bericht door dragon2 » vr mar 27 2009 2:20 pm

Er is Premiere Elements 7 en Photoshop Elements 7. Voor video moet je dus Premiere hebben. Premiere Pro CS4 is de huidige pro versie.

dragon2

Bericht door dragon2 » vr mar 27 2009 2:29 pm

PS Windows MovieMaker voldoet voor simpele edits, maar als je met verschillende tracks (meerdere beeld of geluidsporen) wil werken is het minder, en het kan ook niet alle codecs aan (AVCHD bv, geen idee of ie overweg kan met D90 bestanden), maar het is gratis en supersimpel dus wat let je om het eens te proberen :wink: Zie het als het verschil tussen een simpel fotobewerkingsprogramma en photoshop, als je meer wil ontkom je er niet aan.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr mar 27 2009 2:41 pm

Saskia,
precies goed geformuleerd.

En Jayjay, voor mijn simpele huis-tuin-keukenfilmpjes voldoet wmm goed.

Jolanda

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”