ruis-scherpte, hoe werkt het?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Olijfje

ruis-scherpte, hoe werkt het?

Bericht door Olijfje » vr mar 27 2009 11:25 am

In dit draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... es#p207383
las ik een naast een heldere uitleg, een prachtige mogelijkheid ruis te onderdrukken door laten we maar zeggen 'anti-ruis'.
Ik snap het verhaal (althans dat denk ik), maar mijn vraag is hoe werkt het?

Stel ik maak een foto met sluitertijd 1/30, daarna een foto met 1/30 met lensdop op camera (zodat ik de ruis van de sensor op beeld heb).
En dan? Ik vermoed dat de bewerking in photoshop plaats moet gaan vinden, maar hoe?
Kan iemand mij daarbij helpen, want ik ben erg benieuwd (ik hou niet zo van ruis, maar wel van een goede scherpte :) )

luc
Forumlid
Forumlid

Re: ruis-scherpte, hoe werkt het?

Bericht door luc » zo mar 29 2009 7:03 pm

Die optie zit bij de meeste Nikon camera's al ingebouwd en heet dan iets in de trend van "Lange belichtingstijd ruisonderdrukking" of "Long exposure noise reduction (NR) "De camera maakt dan na de opname er nog een maar dan met de sluiter dicht. Dit systeem word ook wel dark frame subtraction genoemd en is eigenlijk alleen maar intressant bij opnames va zo een 10 seconden of meer het LCD display boven op de camera geeft dan ook JOB NR aan.

Uiteraard ben je dan wel 2x zo lang aan het belichten bijv. 1x 30 seconden voor je belichting en 1x 30 seconden voor je dark frame. Dan sta je dus wel even 1 minuut te wachten :D ..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Olijfje

Re: ruis-scherpte, hoe werkt het?

Bericht door Olijfje » zo mar 29 2009 9:16 pm

Ai, had ik kunnen weten.
Toen een half jaar geleden de D300 binnen kwam, heb ik heel de gebruiksaanwijzing doorgelezen, maar dat is blijkbaar niet tot me doorgedrongen in de vreugde van de nieuwe aanschaf.
Bedankt Luc!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”