Je zou zoiets "sensor aging" kunnen noemen. Ik heb op het internet gezocht maar niets gevonden

Is er iemand anders die hierover wat meer weet/ergens iets gelezen heeft?
Nog nooit iets over gehoord eigenlijk.DxFx schreef:De sensor is het kostbaarste onderdeel van de DSLR en heeft heel wat te verduren. Om te accu te sparen, schakelen vele gebruikers de camera uit als er niet onmiddelijk verdere opnamen gemaakt worden. En doet de gebruiker het niet, dan doet de camera het zelf wel. Dit heeft tot gevolg een opwarmen en afkoelen van de sensor. Ook "verslijten" halfgeleiders door er een electrische stroom door te sturen, of ze veranderen van karakter/specificatie (bv meer ruis).
Je zou zoiets "sensor aging" kunnen noemen. Ik heb op het internet gezocht maar niets gevonden![]()
Ik merk dit bij een D1, heb ook een D2X maar daar blijft het ruisniveau ongeveer gelijk. Heb geen echte metingen gedaan, daar heb ik niet de apparatuur voor. Maar ik denk dat het wel verstandig is om er rekening mee te houden dat zo'n sensor niet het eeuwige leven heeft.Ree schreef:Nog nooit iets over gehoord eigenlijk.DxFx schreef:De sensor is het kostbaarste onderdeel van de DSLR en heeft heel wat te verduren. Om te accu te sparen, schakelen vele gebruikers de camera uit als er niet onmiddelijk verdere opnamen gemaakt worden. En doet de gebruiker het niet, dan doet de camera het zelf wel. Dit heeft tot gevolg een opwarmen en afkoelen van de sensor. Ook "verslijten" halfgeleiders door er een electrische stroom door te sturen, of ze veranderen van karakter/specificatie (bv meer ruis).
Je zou zoiets "sensor aging" kunnen noemen. Ik heb op het internet gezocht maar niets gevonden![]()
Is de theorie die je schets een eigen hersenspinsel of heb je dat ergens vandaan?
Er zit in een heleboel cameras iets wat ze live-view noemen en daar gebruik je m.i. ook de sensor bij. En wel continue. Of de sensor daarvan sneller "oud" wordt. Alleen die lui van Nikon kunnen dat zeggen en ze liegen waarschijnlijk toch. :mrgreen:george013 schreef:Je sensor wordt alleen belast als je een opname maakt.
George
Een deel van jouw theorie klopt wel, maar zodra de sensor NIET meer in gebruik is, koelt 'ie snel af. De verhoging van de hoeveelheid ruis is dus maar tijdelijk. Maar mijn gevoel is dat een aantal mechanische componenten (sluiter e.d.) het hebben begeven lang voordat een sensor definief 'versleten' is (als dat al het geval is). Bovendien is LiveView pas beschikbaar op de laatste generatie DSLR en wordt de sensortechniek uit de tijd van de D1 zowat op History Channel toegelicht...DxFx schreef: De grootste vijand van de sensor is warmte.
Die zeggen in elk geval dat de sensor dan na verloop van tijd uitgeschakeld wordt en dat is niet configureerbaar, dus er zal wel een veiligheidsmarge ingebouwd zijn.DxFx schreef:Er zit in een heleboel cameras iets wat ze live-view noemen en daar gebruik je m.i. ook de sensor bij. En wel continue. Of de sensor daarvan sneller "oud" wordt. Alleen die lui van Nikon kunnen dat zeggen en ze liegen waarschijnlijk toch. :mrgreen: