Sensor aging

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
DxFx

Sensor aging

Bericht door DxFx » vr mar 27 2009 8:20 pm

De sensor is het kostbaarste onderdeel van de DSLR en heeft heel wat te verduren. Om te accu te sparen, schakelen vele gebruikers de camera uit als er niet onmiddelijk verdere opnamen gemaakt worden. En doet de gebruiker het niet, dan doet de camera het zelf wel. Dit heeft tot gevolg een opwarmen en afkoelen van de sensor. Ook "verslijten" halfgeleiders door er een electrische stroom door te sturen, of ze veranderen van karakter/specificatie (bv meer ruis).

Je zou zoiets "sensor aging" kunnen noemen. Ik heb op het internet gezocht maar niets gevonden :(
Is er iemand anders die hierover wat meer weet/ergens iets gelezen heeft?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Sensor aging

Bericht door George Fennes » vr mar 27 2009 8:38 pm

DxFx je bent de eerste die mij hier op attent maakt :oops:
Maar moet ik mijn camera nu wel of niet uitzetten?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » vr mar 27 2009 9:14 pm

DxFx schreef:De sensor is het kostbaarste onderdeel van de DSLR en heeft heel wat te verduren. Om te accu te sparen, schakelen vele gebruikers de camera uit als er niet onmiddelijk verdere opnamen gemaakt worden. En doet de gebruiker het niet, dan doet de camera het zelf wel. Dit heeft tot gevolg een opwarmen en afkoelen van de sensor. Ook "verslijten" halfgeleiders door er een electrische stroom door te sturen, of ze veranderen van karakter/specificatie (bv meer ruis).

Je zou zoiets "sensor aging" kunnen noemen. Ik heb op het internet gezocht maar niets gevonden :(
Nog nooit iets over gehoord eigenlijk.

Is de theorie die je schets een eigen hersenspinsel of heb je dat ergens vandaan?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

DxFx

Bericht door DxFx » vr mar 27 2009 9:26 pm

Ree schreef:
DxFx schreef:De sensor is het kostbaarste onderdeel van de DSLR en heeft heel wat te verduren. Om te accu te sparen, schakelen vele gebruikers de camera uit als er niet onmiddelijk verdere opnamen gemaakt worden. En doet de gebruiker het niet, dan doet de camera het zelf wel. Dit heeft tot gevolg een opwarmen en afkoelen van de sensor. Ook "verslijten" halfgeleiders door er een electrische stroom door te sturen, of ze veranderen van karakter/specificatie (bv meer ruis).

Nog nooit iets over gehoord eigenlijk.

Is de theorie die je schets een eigen hersenspinsel of heb je dat ergens vandaan?
Ik merk dit bij een D1, heb ook een D2X maar daar blijft het ruisniveau ongeveer gelijk. Heb geen echte metingen gedaan, daar heb ik niet de apparatuur voor. Maar ik denk dat het wel verstandig is om er rekening mee te houden dat zo'n sensor niet het eeuwige leven heeft.

george013

Bericht door george013 » vr mar 27 2009 9:29 pm

Je sensor wordt alleen belast als je een opname maakt.
George

DxFx

Bericht door DxFx » vr mar 27 2009 11:10 pm

george013 schreef:Je sensor wordt alleen belast als je een opname maakt.
George
Er zit in een heleboel cameras iets wat ze live-view noemen en daar gebruik je m.i. ook de sensor bij. En wel continue. Of de sensor daarvan sneller "oud" wordt. Alleen die lui van Nikon kunnen dat zeggen en ze liegen waarschijnlijk toch. :mrgreen:

De grootste vijand van de sensor is warmte. Een bekend middenformaat producent heeft recent een nieuwe digitale achterwand voorgesteld en als belangrijkste eigenschap wordt genoemd: de sensor wordt minder snel warm.
Een warme sensor betekent ruis en dat is het meest ergerlijke bij digitale fotografie, nou ja o.a.
En als je ergens stroom doorstuurt wordt dat ook warm, nou ja behalve ntc's natuurlijk. :mryellow:

Maar er zijn meer mensen die klagen over toename van "hot pixels" en uitvallen van een kleur en strepen en vooral een fletser beeld na een aantal jaren. Maar misschien is dat ook niet zo erg want dat moet je toch weer een nieuwe kopen ivm de betere prestaties. :twisted:

Hoe dan ook "Houd uw hoofd en sensor koel en uw voeten warm, vul met mate uw darm, houd het deurtje van achter open en laat de dokter er onder lopen" :oops:

george013

Bericht door george013 » vr mar 27 2009 11:28 pm

Heeft de D1 ook lifeview.
George

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » za mar 28 2009 8:37 am

DxFx schreef: De grootste vijand van de sensor is warmte.
Een deel van jouw theorie klopt wel, maar zodra de sensor NIET meer in gebruik is, koelt 'ie snel af. De verhoging van de hoeveelheid ruis is dus maar tijdelijk. Maar mijn gevoel is dat een aantal mechanische componenten (sluiter e.d.) het hebben begeven lang voordat een sensor definief 'versleten' is (als dat al het geval is). Bovendien is LiveView pas beschikbaar op de laatste generatie DSLR en wordt de sensortechniek uit de tijd van de D1 zowat op History Channel toegelicht... :wink:

Mvg (van een zorgenloze),
Martijn
Buy film, not megapixels...

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za mar 28 2009 10:51 am

DxFx schreef:Er zit in een heleboel cameras iets wat ze live-view noemen en daar gebruik je m.i. ook de sensor bij. En wel continue. Of de sensor daarvan sneller "oud" wordt. Alleen die lui van Nikon kunnen dat zeggen en ze liegen waarschijnlijk toch. :mrgreen:
Die zeggen in elk geval dat de sensor dan na verloop van tijd uitgeschakeld wordt en dat is niet configureerbaar, dus er zal wel een veiligheidsmarge ingebouwd zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”