Lenzen voor op de PB-4 Balg

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Lee

Lenzen voor op de PB-4 Balg

Bericht door Lee » di nov 21 2006 10:59 am

Ik gebruik de 55mm f/2.8 op de PB-4 balg maar ik vindt de werk afstand van zo'n pakweg 5cm aan de krappe kant.

Wie weet een lens die een vergrotings factor van 2 tot 4 met een werkafstand van meer dan 20cm?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

werkafstand vergroten: lastig

Bericht door gijs sandberg » di nov 21 2006 12:44 pm

Lee,

Je wilt Macro-foto's maken met zo'n werkafstand.
De gewone wetten van optica blijven gelden, dus de benodigde balg-uittrek wordt enorm als je een lange lens neemt.

Probeer eens een 105 mm lens, of draai de 55 2.8 om: de werkafstand is dan altijd de afstand die nu tussen bajonet en film zit.
Omdraaien kan met een BR-2A ring.

Wat ook kan helpen: neem een lens met een kleine diameter, zoals een vergrotings-lens, dan heb je minder problemen met de verlichting van het onderwerp.

Groeten, Gijs Sandberg,
redacteur

PS mooie balg...
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Lee

Bericht door Lee » wo nov 22 2006 12:53 pm

Als ik de 55mm omdraai is de werkafstand niet veel groter. Mischien doet de 105 het iets beter.... es kijken of ik een kan lenen van 1 van m'n fotomaatjes.

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de Novoflex Noflexar 60mm f/4 balgkop? keb er eentje op de kop getikt voor 66 euro... maar dan met een verkeerde bajonet (Leica R).... deze moet ik nog om laten bouwen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo nov 26 2006 9:18 am

In de folder: het totale digital imaging systeem staat op pagina 18 en 19 een tabel. Daar wordt aangegeven hoe je met een 50 mm objectief vergrotingen kunt maken van 1:8 tot 8:1.

Op een PB-4 zou je dan een bereik hebben van 1:1 tot 3,9:1.

Op m'n site een heel artikel over macro met Nikon.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”