Product fotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
frankreiz
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Product fotografie

Bericht door frankreiz » zo mar 29 2009 9:39 pm

Nou, hier mijn eerste stappen in de Product fotografie. Korte uitleg... Ik maak voor onze eigen webshop dit soort Product foto's van o.a. Handtassen, Sjaals en Sieraden.

Ik zou graag dat jullie hier eens op schieten. Ik kan gelukkig wel tegen een stootje. Wil er alleen maar van leren. Ook omdat er vanuit onverwachte hoek niet alleen belangstelling is voor ons assortiment tassen maar vooral de laatste foto's van onze nieuwe collectie vielen erg in de smaak.

Deze serie heb ik buiten geschoten, zonder flits. Tot nu toe heb ik nog geen gebruik gemaakt van een Grijskaart. Deze heb ik gisteren gekocht, dus voor de toekomst ga ik die absoluut gebruiken.
Waar ik nog niet over uit ben, is of ik de foto's beter in RAW kan maken? Heb ik nog nooit gedaan.
Nabewerking doe ik voornamelijk in Lightroom/PaintshopPro/Photoshop

F10 / 1/45" / 200/24°
Afbeelding
Nikon Z8 / Nikon D850 / NikonD4s / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV

ALE
Clublid
Clublid

Re: Product fotografie

Bericht door ALE » zo mar 29 2009 10:41 pm

Hoi Frank,

Ik mis hier scherpte en die heb je mijn inziens nodig met name bij dit soort fotografie. Dan zou ik zoveel mogelijk proberen je lens op 50mm in te stellen om vertekening te voorkomen (stapje naar achteren en klaar). Het gaat hier om de tas, plaats deze verder van de achtergrond en zet je diafragma verder open zodat je onderwerp "los" komt. Belichting is hier ook cruciaal. Je hebt een SU-800 en twee SB-800, daar kan je heel veel mee bereiken. Als laatste, ik adviseer altijd om NEF te schieten om correcties achteraf op de PC eenvoudig door te voeren. En voor je grijskaart, lees dit draadje eens door.
Just my €0,02

ALE

pstttt, een Nikkor 50mm objectief zou een mooie aanvulling zijn.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » ma mar 30 2009 3:05 pm

ALE schreef:Hoi Frank,

Ik mis hier scherpte en die heb je mijn inziens nodig met name bij dit soort fotografie. Dan zou ik zoveel mogelijk proberen je lens op 50mm in te stellen om vertekening te voorkomen (stapje naar achteren en klaar). Het gaat hier om de tas, plaats deze verder van de achtergrond en zet je diafragma verder open zodat je onderwerp "los" komt. Belichting is hier ook cruciaal. Je hebt een SU-800 en twee SB-800, daar kan je heel veel mee bereiken. Als laatste, ik adviseer altijd om NEF te schieten om correcties achteraf op de PC eenvoudig door te voeren. En voor je grijskaart, lees dit draadje eens door.
Just my €0,02

ALE

pstttt, een Nikkor 50mm objectief zou een mooie aanvulling zijn.
Ale bedankt voor het advies. Ik ga e.a. uitproberen. Ik had de flitsers niet gebruikt, omdat ik het licht buiten wel goed vond. Heb inmiddels een rol wit achtergrond papier gekocht, omdat de tassen niet in mijn fototentje pasten. Dus nu kan ik een mooie ruime opstelling maken in combinatie met de 2 flitsers.
Dat van mijn lens wist ik niet. Zal er eens op gaan letten. Scherpte was me ook al opgevallen, dat mag natuurlijk helemaal niet. Moet kijken of ik dit ook nog kan verbeteren.
Nou dan zal ik ook maar eens over gaan stappen op RAW/NEF eens kijken wat me dat aan extra's brengt.

Bedankt voor de Tips. Heb ik weer lekker huiswerk. Ik zal de resultaten weer terugmelden.

Pssssst. Ik wacht nog even met de aanschaf van lenzen omdat ik eigenlijk graag wil overstappen naar een Fullframe D700 of D3 (D3 heeft mijn voorkeur, ligt lekker in de hand en is super degelijk). Is wel een grote stap voor een amateurtje zoals ik, maar swa. Je leeft maar 1 keer.
Nikon Z8 / Nikon D850 / NikonD4s / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » ma mar 30 2009 3:12 pm

Sluit me aan bij ALE en als toevoeging daarop zou ik toch willen meegeven om wat ruimer kaderen.
De randen van de tas raken de randen van de foto of net niet, en van het hengsel is zelfs een stukje af.
Aangezien het om de tas gaat lijkt het me zinvol om die in ieder geval helemaal te tonen.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma mar 30 2009 5:35 pm

Wat die mannen hierboven zeggen is allemaal waar.

Maar wat ik als vrouw graag zou willen weten is hoe groot die tas nou eigenlijk is?

Wellicht zou je ook kunnen overwegen om wat kleine accessoires erbij te doen. Dan denk ik bijv. aan een gsm, of een lippenstift, of een pen ergens weggestoken? Iets waaruit je de grootte kunt afleiden. Je zou ook enkele tassen aan de arm of hand van een al dan niet levend model kunnen fotograferen.
Wat ook nog van belang is, zit er bij deze handtas een schouderriem. Ik zie wel iets van ringen om daar een riem aan te bevestigen, maar is dat daadwerkelijk zo.

Groetjes en succes verder.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 30 2009 5:51 pm

Langer brandpunt gebruiken voor een beter perspectief (nu is de tas te "bol"), meer "vlees" eromheen (ruimte).
Met levels het histogram aanpassen aan de hoge lichtenkant dat de tas er frisser van tint uit komt te zien.
(Histogram opsluiten tussen zwart en wit).
Een lichttent die je van plan bent in te gaan zetten kun je beter niet gaan gebruiken bij dit soort producten. Veel te vlak en futloos van uitlichting. De licht/schaduwwerking om het tasje heen door de verlichting zoals die nu gebruikt is geeft een betere plastische weergave en is nu fraai (alleen dus iets frisser maken met levels).

En als je plaatjes op het web gaat zetten, beslist de gebruikte kleurruimte AdobeRGB converteren naar sRGB.
Doorgaans hebben webbrowsers geen kleurmanagement en is de kleurweergave van AdobeRGB plaatjes niet juist.
Die paar uitzonderingen van mensen die bijv. Firefox gebruiken en daar dan ook nog een speciale kleurmangement plugin hebben geïnstalleerd zijn te weinig om daar je workflow op af te stemmen. 99% van de webbrowsers/gebruikers gebruiken nog geen kleurmanagement en gaan de producten dan in een verkeerde kleurtint zien als je het in AdobeRGB laat staan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » ma mar 30 2009 9:58 pm

Jolanda schreef:Wat die mannen hierboven zeggen is allemaal waar.

Maar wat ik als vrouw graag zou willen weten is hoe groot die tas nou eigenlijk is?

Wellicht zou je ook kunnen overwegen om wat kleine accessoires erbij te doen. Dan denk ik bijv. aan een gsm, of een lippenstift, of een pen ergens weggestoken? Iets waaruit je de grootte kunt afleiden. Je zou ook enkele tassen aan de arm of hand van een al dan niet levend model kunnen fotograferen.
Wat ook nog van belang is, zit er bij deze handtas een schouderriem. Ik zie wel iets van ringen om daar een riem aan te bevestigen, maar is dat daadwerkelijk zo.

Groetjes en succes verder.

Jolanda
Geweldig de tips. Jullie zetten me echt aan het denken. Ben ook blij met jouw inbreng als vrouw, omdat je op andere details let dan ik als man. Op de site worden ze gepresenteerd in kleine kadertjes, waarbij als je daar op clickt een popup tevoorschijn komt waar ik meer presentatie mogelijkheden heb qua formaat.

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » ma mar 30 2009 10:00 pm

Ree schreef:Sluit me aan bij ALE en als toevoeging daarop zou ik toch willen meegeven om wat ruimer kaderen.
De randen van de tas raken de randen van de foto of net niet, en van het hengsel is zelfs een stukje af.
Aangezien het om de tas gaat lijkt het me zinvol om die in ieder geval helemaal te tonen.
Ik sluit me hier zelf ook bij aan. Ben blij met deze kritieken omdat ik nu heel anders ga kijken naar het onderwerp. Bedankt

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » ma mar 30 2009 10:05 pm

Léon Obers schreef:Langer brandpunt gebruiken voor een beter perspectief (nu is de tas te "bol"), meer "vlees" eromheen (ruimte).
Met levels het histogram aanpassen aan de hoge lichtenkant dat de tas er frisser van tint uit komt te zien.
(Histogram opsluiten tussen zwart en wit).
Een lichttent die je van plan bent in te gaan zetten kun je beter niet gaan gebruiken bij dit soort producten. Veel te vlak en futloos van uitlichting. De licht/schaduwwerking om het tasje heen door de verlichting zoals die nu gebruikt is geeft een betere plastische weergave en is nu fraai (alleen dus iets frisser maken met levels).

En als je plaatjes op het web gaat zetten, beslist de gebruikte kleurruimte AdobeRGB converteren naar sRGB.
Doorgaans hebben webbrowsers geen kleurmanagement en is de kleurweergave van AdobeRGB plaatjes niet juist.
Die paar uitzonderingen van mensen die bijv. Firefox gebruiken en daar dan ook nog een speciale kleurmangement plugin hebben geïnstalleerd zijn te weinig om daar je workflow op af te stemmen. 99% van de webbrowsers/gebruikers gebruiken nog geen kleurmanagement en gaan de producten dan in een verkeerde kleurtint zien als je het in AdobeRGB laat staan.
Ik heb inmiddels al een rol papier klaar staan om meer speelruimte te creëren. Ga dit weekend aan de gang hiermee en m'n grijskaart en in RAW. Eens zien wat ik er van kan maken. Bedankt voor de Input

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Vervolg Product fotografie

Bericht door frankreiz » zo apr 05 2009 8:44 pm

Hallo Forum, ik ben aan de slag geweest met de tips en trics die ik heb gehad van jullie.
Ben nu binnen bezig geweest waar ik een studio opstelling heb gemaakt met voldoende ruimte om de producten op te stellen. Gebruikmakend van een Rol achtergrond papier wit, 2 SB800flitsers met SU-800, en mijn geleende Nikon D2x. Ook voor het eerst met 18% kodak grijskaart gewerkt. Nog niet in RAW geschoten (foutje).

Wat ik graag zou willen weten.. Ben ik op de goede weg. (Ik heb er nog geen details aan toegevoegd om het formaat van de tas aan te geven).
Ook vraag ik me af wat voor een omgevings (werk)licht ik het beste kan gebruiken om mijn "studiotje" te verlichten. Het is een Zolder (puntdak) met witte schuine plafonds wat nu schaars verlicht wordt met twee peertjes en overdag door storend dag(zon)licht. Zou het verstandig zijn om de ruimte te verlichten met 2 studiolampen met zo'n softbox er omheen, om zo een constante verlichting te krijgen. Vandaag had ik een beetje last van wisselende licht omstandigheden, wat het gebruik van de grijskaart bemoeilijkte.

Ik kijk uit naar jullie commentaar. Alvast bedankt

Wat me erg verbaasde, was dat de foto's weinig nabewerking nodig hadden. Alleen heeft foto 2 een klein beetje schaduw op de achtergrond.
Foto 1
Afbeelding
Foto 2
Afbeelding
Foto 3
Afbeelding

JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JJG » zo apr 05 2009 9:27 pm

zelfs als man zijnde kijk ik nu al langer naar de foto's die je eerst plaatste, dus lijkt me dat je vooruit gegaan bent! ;)

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » zo apr 05 2009 9:30 pm

Ik vind dit zeker een verbetering tov de eerste foto, tips voor de belichting heb ik niet, ben zelf nog aan het experimenteren.
Maar een accessoire ernaast, zoals Jolanda schreef zou inderdaad leuk zijn.

En even los van het hele fotografie gebeuren. Nummer 3 is een errug leuke tas :mryellow:

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » zo apr 05 2009 9:39 pm

Bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat er verbetering in zit.
Waar ik nog een beetje mee worstel, is de witte achtergrond. Deze wil ik op alle foto's gelijk hebben. Mijn vermoeden is, zoals ik al aangaf bij het plaatsen van deze serie dat het toch te maken heeft met wisselende (dag)licht omstandigheden in mijn "studiotje". Hier zou ik graag wat meer over willen weten. Dus als er mensen zijn met dit soort ervaringen.. Hoor ik het graag.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » zo apr 05 2009 9:46 pm

Veel te klein voor foto spulluh.. :roll: .

MarileenK schreef:En even los van het hele fotografie gebeuren. Nummer 3 is een errug leuke tas :mryellow:

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo apr 05 2009 11:57 pm

Leuk dat je de tips ter hand hebt genomen en nu een nieuwe serie plaatst. Vind deze zeker al weer een grote verbetering tov de foto's die je eerder plaatste. Blijf nu in ieder geval langer hangen bij ieder model. En net als MarileenK moet ik zeggen dat nummertje 3 errrugg mooi is!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”