AF-S Nikkor 300mm f/4 i.c.m. teleconverters

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

AF-S Nikkor 300mm f/4 i.c.m. teleconverters

Bericht door MartijnM » wo apr 01 2009 8:49 pm

Een aantal forumleden hebben mij gevraagd eens wat foto's te plaatsen die zijn gemaakt met de AF-S Nikkor 300mm f/4 i.c.m. de TC-14EII en TC-17EII teleconverters. Hierbij dus...

Vanavond even het Vondelpark ingegaan en natuurlijk monopod vergeten, dus de ISO dan maar omhoog. Uiteraard is dit geen test in een gecontroleerde omgeving, maar geeft het hopelijk wel een indruk hoe dit objectief i.c.m. teleconverters kan presteren.

Alles dus uit het handje geschoten zonder ergens op te leunen/steunen. Tenzij anders vermeld is het de ongecropte foto, geschoten in NEF, niet verscherpt, alleen geconverteerd van AdobeRGB naar sRGB en verkleind! Oh ja, ik ben niet voor de compositie 'gegaan'... :wink:

1. 500mm (TC-17EII), ISO 1250, 1/800 sec, f/6.7 (max. open)
Afbeelding

100%
Afbeelding

2. 420mm (TC-14EII), ISO 200, 1/1000 sec, f/5.6 (max. open)
Afbeelding

100%
Afbeelding

3. 300mm, ISO 200, 1/2000 sec, f/4 (max. open)Afbeelding

100%
Afbeelding

4. 500mm (TC-17EII), ISO 1600 (foutje!), 1/3200 sec, f/6.7 (max. open)
Afbeelding

100%
Afbeelding

5. 500mm (TC-17EII), ISO 1600 (foutje!), 1/3200 sec, f/6.7 (max. open), iets gecropt
Afbeelding

6. 500mm (TC-17EII), ISO 1600, 1/125 sec, f/6.7 (max. open)
Afbeelding

100%
Afbeelding

Ik zal t.z.t. nog wel eens een wat serieuzere vergelijkende test doen, waarbij ISO-waarden en onderwerp gelijk blijven.

Mvg,
Martijn

-edit: crops toch maar toegevoegd, anders zie je er nog niets van...-
Buy film, not megapixels...

mike
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: AF-S Nikkor 300mm f/4 i.c.m. teleconverters

Bericht door mike » wo apr 01 2009 9:36 pm

Hoi Martijn,

Bedankt voor je testfoto´s. Lijkt me een mooie combi.

Wel vreemde vogels daar in het vondelpark. Lijkt me toch dat die papagaai in een kooi bij iemand thuishoort.

Gr. Michel

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » wo apr 01 2009 10:06 pm

mike schreef:Hoi Martijn,

Bedankt voor je testfoto´s. Lijkt me een mooie combi.

Wel vreemde vogels daar in het vondelpark. Lijkt me toch dat die papagaai in een kooi bij iemand thuishoort.

Gr. Michel
No problem! Is slechts een impressie met wat snelle shots...

Geinig toch, die vogels? Zijn trouwens Halsbandparkieten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Halsbandparkiet). Ooit ontsnapt/vrijgelaten en konden zich kennelijk goed aanpassen aan ons klimaat. Zitten ook regelmatig in onze tuin.

Mvg,
Martijn

Marco

Bericht door Marco » wo apr 01 2009 10:31 pm

MartijnM schreef: Geinig toch, die vogels? Zijn trouwens Halsbandparkieten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Halsbandparkiet). Ooit ontsnapt/vrijgelaten en konden zich kennelijk goed aanpassen aan ons klimaat. Zitten ook regelmatig in onze tuin.

Mvg,
Martijn
In Frankendael kom je ze ook tegen.

Ben onder de indruk van die AF-S 300mm f/4.
Wie weet ooit in de toekomst, een f/2.8 is aan mij toch niet besteed met mijn geringe tele gebruik.

groeten,
Marco

Teun

Bericht door Teun » za jun 06 2009 3:53 pm

Zijn deze foto's gemaakt met FX of DX body? Omdat er vrij weinig ruis te zien is op iso1600. En ook vanwege de brandpuntafstandverlenging door de cropfactor en het uit de hand fotografen?

Teun

Bericht door Teun » ma jun 08 2009 6:02 pm

Blijven de TC-14EII en de TC-17EII trouwens de juiste diafragmawaarden doorgeven?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma jun 08 2009 6:20 pm

Teun schreef:Zijn deze foto's gemaakt met FX of DX body? Omdat er vrij weinig ruis te zien is op iso1600. En ook vanwege de brandpuntafstandverlenging door de cropfactor en het uit de hand fotografen?

Martijn heeft een D700.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » ma jun 08 2009 6:23 pm

Teun schreef:Zijn deze foto's gemaakt met FX of DX body?
D700 inderdaad, dus FX
Teun schreef:Blijven de TC-14EII en de TC-17EII trouwens de juiste diafragmawaarden doorgeven?
Yep, f/5.6 bij de TC-14EII en f/6.7 bij de TC-17EII

Teun

Bericht door Teun » ma jun 08 2009 6:28 pm

MartijnM schreef:
Teun schreef:Blijven de TC-14EII en de TC-17EII trouwens de juiste diafragmawaarden doorgeven?
Bedankt voor deze informatie, soligor 1.7x converters geven dit niet door, vrij irritant.

Nu staat mijn besluit in ieder geval helemaal vast: het wordt de Nikon TC-17EII voor achter de 300 af-s. Hopelijk kan ik met deze combo er de komende week nog op uit trekken (kan bijna niet wachten, hopelijk die vogeltjes wel; kunnen ze hun veren nog een keer poetsen voor ze op de foto mogen :P :mrgreen: ), foto's volgen ongetwijfeld nog.

Teun

Bericht door Teun » di jun 09 2009 10:20 pm

Geeft de Nikon TC-17EII optisch gezien betere foto's dan de Soligor 1.7x?

De cijfers op photozone van de 300 af-s i.c.m. de soligor 1.7x zien er qua scherpte niet geweldig uit, toch? Op de foto's in de eerste post is echter zeer weinig verschil te zien tussen de Nikon TC-14EII en de Nikon TC-17EII.

Was in het 2de handse circuit al op zoek naar een Nikon TC-17EII (wat niet meevalt) begon echter toch te twijfelen tussen de compromissen tussen meer bereik minder lichtsterkte en iets minder scherpte t.o.v. de 1.4 met minder bereik meer lichtsterkte en meer scherpte. Ga toch waarschijnlijk voor meer bereik want de meeste vogels zijn zo klein.

Wie helpt mijn twijfels weg?

Is er misschien nog iemand die van zijn/haar Nikon TC-17EII afstand wil doen? Ik heb interesse, stuur maar een pb.

Had deze foto's online gevonden:

Nikon D70s with 300 afs f/4 + TC-14E II (420mm) f/8 100% crop
Afbeelding

Nikon D300 with 300 afs f/4 + TC-17E II (510mm) f/8 100% crop
Afbeelding

Het is natuurlijk niet handig dat de ene foto met een D70s en de andere met een D300 genomen is, maar het onderste resultaat is waarschijnlijk het maximaal haalbare met een TC-17E II. Niet ragscherp maar toch best goed?

Teun

Bericht door Teun » wo jun 10 2009 7:45 pm

Hoeveel mag een 3 jaar oude Nikon TC-17EII kosten? De laagste huidige nieuwprijs is € 369,-
MartijnM schreef:
Ik dacht dat je met de Nikon TC-17EII 1,5 stops lichtverlies had? (dit zegt Ken Rockwell tenminste) Kom je dan niet uit op f/6?

Hij zegt trouwens wel dat er met een f/2.8 + TC-17EII: f/4.8 overblijft ? Dus doet hij toch maal 1.7? :?: (2.8 x 1.7 = 4.76)

Maar hoe is het maximale diafragma f6.7 zou toch eigenlijk f/6.8 moeten zijn? (4 x 1.7 = 6.8)??

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do jun 11 2009 10:06 am

Teun, ik heb het zelf niet getest maar denk dat je niet veel verschil in beeldkwaliteit gaat zien tussen de TC-14E II en TC-17E II in combinatie met de 300/4 AF-S. De Soligor zal achterblijven in kwaliteit.
Wel kom je met de autofocus eerder in de problemen met de TC-17. Nikon - even doorklikken op klik hierbij objectieven met automatische scherpstelling te downloaden - garandeert autofocus alleen met de TC-14 en ik stel zelf vaak handmatig scherp bij gebruik van de TC-17 omdat hij vrij snel gaat hunten.

Je verliest inderdaad 1 stop met de 1,4TC en 1,5 stop met de 1,7TC.
Leest wikipedia.nl eens na over het f-getal en dan zie je dat dit logaritmisch verloopt en niet lineair (simpel vermenigvuldigen werkt dus niet).

Ik heb mijn TC-17E II ook tweedehands gekocht, maar ze zijn vaak moeilijk verkrijgbaar dus meer dan een paar tientjes besparen op de nieuwprijs zal niet snel lukken. Ook zie ik dat de prijs de afgelopen maanden behoorlijk gestegen is (nu is de laagste prijs 369, was in maart 319 - ik heb hem toen voor 270 gekocht).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Teun

Bericht door Teun » vr jun 12 2009 10:10 pm

Bedankt voor de informatie Arend.

Ik ben er net nog even op uit getrokken met de 300 af-s 1.7x soligor (die terug gaat) op statief zonder draadontspanner. Het probleem is dat het diafragma vrij klein is en in iets donkere bossen de sluitertijd al snel veelste lang wordt en de ISO dus flink omhoog moet, wat tot op zekere hoogte gaat met de d300 maar ik wil eigenlijk niet hoger gaan dan iso800 i.v.m. het maken van eventuele uitsnedes.

Ik weet niet of jij ooit vogels fotografeerd in de bossen, maar volgens mij heb je heel snel te weinig licht over met f/6.7. Ik weet niet tot hoe ver je maximaal kunt gaan met deze brandpuntafstand op statief met draadontspanner, rijstzakje erop en Mup functie? Moet maxiaal 1/80 te halen zijn?

Heb net foto's gemaakt van een aantal Gaaien in het bos, probleem was het scherp krijgen (1.7x soligor geeft op de een of andere wijze geen AF door dus MF) en de sluitertijd en diafragma, je zit al snel op ISO 1250 en sluitertijd 1/50, niet echt ideaal dus. Begin nu weer sterke twijfels te hebben over de 1.7x i.v.m. met lichtsterkte, de 1.4x geeft max f/5.6 hier moet toch wat makkelijker mee te werken zijn ondanks de minder lange brandpuntafstand.

In het open veld met voldoende licht lijkt de 1.7x met geen probleem alleen onder mindere lichtomstandigheden dus. Ben vreselijk in twijfel, wil in 1 keer een koop doen die goed is en niet blijven switchen. En wil qua budget ook maar voor 1 extra TC kiezen de 1.4x of 1.7x

Arend, wat zijn jouw ervaringen met de 1.7x icm 300 f/4 en de sluitertijd diafragma etc?

Edit: even een foto erbij, foto is 50% van de ware grote, iso 800, 1/40, f/6.7 en verkeerd scherpgesteld (MF stond nog op andere lengte :oops: ), je zit dus bij iso 800 is niet eens zulke donkere bossen op 1/40... Foto is gemaakt vanaf statief zonder draadontspanner (was kapot nieuwe=onderweg):
Afbeelding

Er zaten 2 oudere Gaaien met 1-2 jongen.

100% crop van jonge Grote Bonte Specht:
iso640, f/7.6, 1/500

Afbeelding

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za jun 13 2009 10:54 am

Teun schreef:Arend, wat zijn jouw ervaringen met de 1.7x icm 300 f/4 en de sluitertijd diafragma etc?
Ik heb zelf ook nog niet zo veel vogels vastgelegd met deze combinatie, maar ik zou zeggen kijk eens naar de EXIF van de foto's van Martijn helemaal bovenaan.
Deze combinatie is niet lichtsterk en je zult naar hogere ISO's moeten gaan. Bewegende Vlaamse gaaien krijg je niet scherp bij 1/40s.
Verder is het belangrijk dat je goed belicht - zeker niet onderbelicht - en dan valt de ruis best mee (de Specht is onderbelicht en de witbalans klopt ook niet)

Om de kwaliteit van de Soligor goed te testen zul je eerst moeten oefenen in handmatig scherpstellen (ik heb mijn twijfels over de kwaliteit van deze teleconverter, maar dat is niet op te maken uit jouw foto's die andere kwaliteitsproblemen hebben).
Maar als ik jou was zou ik eerst een met de 300mm solo foto's gaan maken en als je daar goede resultaten mee haalt, de 1,7x ertussen zetten en testen.
Het is niet eenvoudig een goede foto met een 500mm lens te maken (met een beeldhoek equivalent aan 750mm op DX). Dit vereist een goede techniek en veel oefening. En daarom is het goed dit eerst op 300mm te doen en beheersen - wat al een uitdaging is - en dan pas naar meer mm's te gaan.

Ik zit ook nog in dit leerproces en kijk maar eens naar foto's van ervaren "teleshooters" als Tobias en ruud op dit forum, maar die zijn ook niet in één dag op dat niveau gekomen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”