Welk objectief past het beste bij de Nikon D60?
Welk objectief past het beste bij de Nikon D60?
Edit: Welk objectief past het beste bij de Nikon D60? De 18-55 mm van Nikon zelf of de Tamron 18-200mm?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Re: Welk objectief past het beste bij de Nikon D60?
Dat hangt er maar helemaal vanaf wat je van plan bent met het toestel te doen...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heel flauw gezegd: De Nikon. Een groot deel van de Tamron's heeft namelijk een niet-Nikon vatting...
Ik denk dat je beter even kan aangeven waar je de camera voor wilt gaan gebruiken. Wat voor soort fotografie denk je te gaan beoefenen?
Dit soort vragen komt overigens zeker eens per dag hier langs, dus er is al veel over geschreven. Blader eens rond op het forum!

Ik denk dat je beter even kan aangeven waar je de camera voor wilt gaan gebruiken. Wat voor soort fotografie denk je te gaan beoefenen?
Dit soort vragen komt overigens zeker eens per dag hier langs, dus er is al veel over geschreven. Blader eens rond op het forum!
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
-----
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op di apr 07 2009 2:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Bij de D60 als instap camera horen ook de instap objectieven:
begin set AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6 G VR
uitbreiding AF-S DX VR 55-200mm f/4-5,6 G ED
Wil je iets meer kwaliteit:
AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
AF-S DX 18-70 f/3,5-4,5 G ED
AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED
Blijf weg bij de langere zooms, tenzij je slechts één zoom wilt, zodat je nooit hoeft te wisselen. (18-200). Langere zooms hebben minder kwaliteit.
Vaste brandpunten hebben meer kwaliteit. Dus wat let je:
24
50
85
180
(vergeten, op een D60 stellen de meesten hiervan niet vanzelf scherp)
begin set AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6 G VR
uitbreiding AF-S DX VR 55-200mm f/4-5,6 G ED
Wil je iets meer kwaliteit:
AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
AF-S DX 18-70 f/3,5-4,5 G ED
AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED
Blijf weg bij de langere zooms, tenzij je slechts één zoom wilt, zodat je nooit hoeft te wisselen. (18-200). Langere zooms hebben minder kwaliteit.
Vaste brandpunten hebben meer kwaliteit. Dus wat let je:
24
50
85
180
(vergeten, op een D60 stellen de meesten hiervan niet vanzelf scherp)
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op vr apr 03 2009 6:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Geen scherpstelmotor in de camera?Hans Braakhuis schreef:Vaste brandpunten hebben meer kwaliteit. Dus wat let je:
24
50
85
180

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
-----
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op di apr 07 2009 2:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal gesproken past een objectief bij JOU en maakt de camera niet uit, maar bij een D40/D60 zul je wel een AF-S lens (lens met motor) willen kopen. Ik zou met zo'n camera de Nikon 18-55 VR en erbij (eventueel later) de Nikon 70-300 VR erbij aanraden, of evt de nikon 18-200 VR, maar beide lenzen los zijn betere kwaliteit en de 70-300 VR is gewoon een goede lens. De Tamron 18-200 zou ik heeel ver vandaan blijven.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou zeggen: Een 2e hands 18-70 en een 70-300 VR. Dan ben je klaar voor hetzelfde geld als de 18-200 van Nikon en heb je:
1: een groter bereik
2: kwalitatief betere objectieven
De 18-200 is een prima objectief, maar je levert iets aan kwaliteit in door het brede bereik. Hoe groot dat verlies is (lees: of je dat verschil gaat merken zonder te pixel-ne@%en) daar zijn de meningen over verdeeld.
Michael
1: een groter bereik
2: kwalitatief betere objectieven
De 18-200 is een prima objectief, maar je levert iets aan kwaliteit in door het brede bereik. Hoe groot dat verlies is (lees: of je dat verschil gaat merken zonder te pixel-ne@%en) daar zijn de meningen over verdeeld.
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Of de 35mm AF-S, het standaardobjectief voor DX 

Sorry voor de late reactie en bedankt voor alle reacties!
Ik ben trouwens een beginner en ik heb de camera nodig voor op school mensen te fotograferen.
Onlangs kwam ik op digicamshop.nl terecht en daar stond een Nikon D60 Kit 18-55mm VR.
Mijn vraag is: Hebben jullie hier ervaring mee? En is dit wat?
Alvast bedankt!
Ik ben trouwens een beginner en ik heb de camera nodig voor op school mensen te fotograferen.
Onlangs kwam ik op digicamshop.nl terecht en daar stond een Nikon D60 Kit 18-55mm VR.
Alvast bedankt!
je zult je er zeker geen buil aan vallen. Maar als je mensen wil fotograferen (als in portretten), dan wil je misschien wel een net wat langer objectief hebben en bovendien een objectief dat lichtsterker is, zodat je meer met scherptediepte kunt spelen. Dat gaat waarschijnlijk wel meteen flink duurder uitvallen. Dus de vraag is dan: wat is de opdracht van school? Aan welke eisen moet die voldoen? Is het een eenmalige opdracht of volg je een opleiding waarvoor je coninu aan het fotograferen bent (rechtvaardigt een grotere investering)?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Hoi Domi,
Ik ben het niet eens met de stelling dat een instapcamera, instapobjectieven vereist.
Je kan beter een kwalitatief hoogwaardig objectief kopen dan een hoogwaardige body.
Een body vervang je sneller dan een goed objectief.
Ik zou eens kijken naar de Tamron 17-50mm 2.8 lekker lichtsterk (gebruik je 80% van je opnames) i.c.m. de Nikkor 70-300mm VR.
Dan heb je een perfecte combinatie waar je het meeste mee aankunt.
Wil je macro maken, overweeg dan op de Nikkor 70-300mm VR de voorzetlens van Canon de 500D.
Succes met je keuze.
Groetjes George
Ik ben het niet eens met de stelling dat een instapcamera, instapobjectieven vereist.
Je kan beter een kwalitatief hoogwaardig objectief kopen dan een hoogwaardige body.
Een body vervang je sneller dan een goed objectief.
Ik zou eens kijken naar de Tamron 17-50mm 2.8 lekker lichtsterk (gebruik je 80% van je opnames) i.c.m. de Nikkor 70-300mm VR.
Dan heb je een perfecte combinatie waar je het meeste mee aankunt.
Wil je macro maken, overweeg dan op de Nikkor 70-300mm VR de voorzetlens van Canon de 500D.
Succes met je keuze.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Nee, er staat geen exif in de foto's dus dan is het onmogelijk om aan te geven met welk objectief ze gemaakt zijn, het staat nl ook niet ergens anders op de site vermeld.
Groet,
Michael
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Germay
- Forumlid
Een Nikkor AF 50mm 1.8 is een optie,alleen door het ontbreken van een scherpstel motor in de body zal je handmatig scherp moeten stellen.(Ook een leerproces) Een prima lens voor portretten en niet duur voor zijn kwaliteit (lichtsterk) zo rond de 110 euro.Tevens een lens om te leren te fotograferen,je moet constant lopen om je compositie te bepalen wat meer inzicht geeft dan (voorlopig) een telelens.Stukken beter dan de 18-55mm VR.suc6 met je keuze.domi schreef:Sorry voor de late reactie en bedankt voor alle reacties!
Alvast bedankt!
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.