Op de tweede dag stond ik ineens oog in oog met een groot volwassen hert wat op slechts 25 meter afstand uit de struiken kwam. Dit heeft me zo gefascineerd dat ik een keer zo'n wild hert vast wil leggen. Misschien deze week nog en dan hoop ik hier de resultaten te kunnen laten zien.
Nu weet ik alleen niet goed hoe te werk te gaan. Het bos is vol van herten pootafdrukken en keutels, op een aantal paden staan heel veel sporen en op een paar paden bijna niks en er zijn ook vaakgebruikte oversteekplaatsen te zien over sloten.
Het punt is alleen dat dit bos niet zo erg 'standaard' is omdat het bijna helemaal vol sloten ligt en er weinig tot geen open heides zijn, volgens mij is het daarom ook erg lastig om in dit bos herten mooi vast te kunnen leggen. Ze moeten namelijk op de wandelpaden lopen wil je ze mooi in beeld kunnen krijgen.
Omdat het bos op veel plaatsen nogal dicht is en er weinig open stukken zijn denk ik dat de 70-200 vr bereik genoeg heeft, als ik bereik mis kan de 2.0TC er nog op maar dan neemt de beeldkwaliteit wel stevig af...
Ik had zelf het plan om 's ochtendsvroeg wanneer het net licht wordt een keer op een vaste plek stil te gaan zitten en afwachten tot de herten langs komen lopen, want aan een stuk door het bos blijven lopen dan blijft je de herten in het rond jagen en zie je ze vrijwel niet.
Mijn vragen:
Zijn herten 's ochtends vaker actief dan 's avonds? Omdat er tot 's avonds laat mensen in het bos zijn komen de herten denk ik niet snel uit de beschutting.
Wat voor plek is verstandig om te zitten? Vooraan in het bos zijn de meeste mensen 'achteraan' in het bos zijn vrijwel alle paden overwoekert omdat er bijna nooit iemand komt. Is het verstandig om juist hier te gaan zitten of juist niet omdat de herten hier waarschijnlijk al overdag verblijven? En kun je het beste bij een half-open plek zitten of aan een kruising van wandelpaden waar veel pootafdrukken te zien zijn bijv.?
Zijn er in deze tijden jagers actief? Dat omdat ik natuurlijk zelf niet het doelwit wil worden als ik ergens gecamofleerd zit.
Moet je rekening houden met de richting van de wind i.v.m. met herten die je kunnen ruiken?
Is het verstandig omdat wat te voeren op een plek, zo ja wat?
Nog andere tips van ervaren natuurfotografen?
Gr. Teun