Herten in plaatselijk bos fotograferen + UPDATE nu met foto!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Teun

Herten in plaatselijk bos fotograferen + UPDATE nu met foto!

Bericht door Teun » za apr 04 2009 4:39 pm

De laatste dagen ben ik er een aantal keren op uit getrokken in het plaatselijke bos. Zomaar om wat mooie plaatjes te schieten van landschap en misschien wat wild.

Op de tweede dag stond ik ineens oog in oog met een groot volwassen hert wat op slechts 25 meter afstand uit de struiken kwam. Dit heeft me zo gefascineerd dat ik een keer zo'n wild hert vast wil leggen. Misschien deze week nog en dan hoop ik hier de resultaten te kunnen laten zien.

Nu weet ik alleen niet goed hoe te werk te gaan. Het bos is vol van herten pootafdrukken en keutels, op een aantal paden staan heel veel sporen en op een paar paden bijna niks en er zijn ook vaakgebruikte oversteekplaatsen te zien over sloten.
Het punt is alleen dat dit bos niet zo erg 'standaard' is omdat het bijna helemaal vol sloten ligt en er weinig tot geen open heides zijn, volgens mij is het daarom ook erg lastig om in dit bos herten mooi vast te kunnen leggen. Ze moeten namelijk op de wandelpaden lopen wil je ze mooi in beeld kunnen krijgen.

Omdat het bos op veel plaatsen nogal dicht is en er weinig open stukken zijn denk ik dat de 70-200 vr bereik genoeg heeft, als ik bereik mis kan de 2.0TC er nog op maar dan neemt de beeldkwaliteit wel stevig af...

Ik had zelf het plan om 's ochtendsvroeg wanneer het net licht wordt een keer op een vaste plek stil te gaan zitten en afwachten tot de herten langs komen lopen, want aan een stuk door het bos blijven lopen dan blijft je de herten in het rond jagen en zie je ze vrijwel niet.

Mijn vragen:
Zijn herten 's ochtends vaker actief dan 's avonds? Omdat er tot 's avonds laat mensen in het bos zijn komen de herten denk ik niet snel uit de beschutting.

Wat voor plek is verstandig om te zitten? Vooraan in het bos zijn de meeste mensen 'achteraan' in het bos zijn vrijwel alle paden overwoekert omdat er bijna nooit iemand komt. Is het verstandig om juist hier te gaan zitten of juist niet omdat de herten hier waarschijnlijk al overdag verblijven? En kun je het beste bij een half-open plek zitten of aan een kruising van wandelpaden waar veel pootafdrukken te zien zijn bijv.?

Zijn er in deze tijden jagers actief? Dat omdat ik natuurlijk zelf niet het doelwit wil worden als ik ergens gecamofleerd zit.

Moet je rekening houden met de richting van de wind i.v.m. met herten die je kunnen ruiken?

Is het verstandig omdat wat te voeren op een plek, zo ja wat?

Nog andere tips van ervaren natuurfotografen?

Gr. Teun :wink:
Laatst gewijzigd door Teun op ma aug 17 2009 3:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Herten in plaatselijk bos fotografen.

Bericht door ruud » za apr 04 2009 5:04 pm

met de 70/200 op 200mm kan je redelijk uit de voeten , het is tenslotte geen klein beest zo`n hert.
ze kunnen je inderdaad snel ruiken dus kan je op de wind staan of lopen scheelt dat al .
zijn wel heel oplettend en kunnen je ook zeer goed horen.
heb zelf nog nooit last gehad van jagers.
hou wel rekening met het licht , in de regel heb je in het bos minder licht dus een 1 been statief is hierbij een welkome aanvulling.

hier een voorbeeld op 510mm , dit is de volle foto op ongeveer 25 mtr afstand genomen.

Afbeelding

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » za apr 04 2009 5:17 pm

Er bestaat geen officieel jachtseizoen op herten, omdat er alleen losse vergunningen worden verstrekt voor z.g. "afschot" Je zou even bij de gemeente kunnen navragen of zij weten of er op dat moment jacht activiteiten plaatsvinden of dat zij weten waar je dat kunt navragen.

Herten hebben een prima reukorgaan :-) Ik zou dus iig zorgen dat je met je blikveld naar de wind toe zit, maar vergeet evengoed niet af en toe achter je te kijken, want er kan er zomaar 1 achter je lopen terwijl jij op de voorkant gefocust bent. Ze zijn niet altijd zo mensenschuw als wel gedacht wordt. Geen aftershave enzo opdoen, maar zweetlucht is ook niet de bedoeling, dus 's ochtends douchen is wel handig! Beste tijd is 's ochtends rond zonsopkomst, zorg dat je een kwartier voor zonsopkomst op je plek zit. Met een beetje geluk krijg je er dauw/mist bij voor het mooie effect! Hoewel herten rond zonsondergang ook actief zijn, dus ga gewoon 's ochtends even zitten en probeer het 's avonds ook gewoon nog eens.

Ik zou de paden waar heel veel sporen te zien zijn als basis gebruiken om te spotten, simpel vanwege het feit dat daar blijkbaar de meeste herten komen. Zoek een goede plek waarbij je uitzicht hebt! Je kunt wel tussen de bosjes gaan zitten, maar die zitten vervolgens ook in de weg als jij je foto wil maken.

Wellicht heb je hier nog iets aan:

http://www.adrianaschuurman.nl/dtp/arti ... moeten.pdf

Maar uiteindelijk komt het neer op veel geduld, maar met een mooie beloning!!

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Teun

Bericht door Teun » za apr 04 2009 5:39 pm

Mooie foto Ruud, is die foto werkelijk op 25 meter afstand gemaakt? Op 510mm zouden kun je herten vanaf 25 meter toch veel groter in beeld zetten?
Ik gebruik gewoon een tripod en misschien met draadontspanner als een hert even stil staat. Is het slim om het scherpstelpiepje uit te zetten/de AF op de C stand te zetten?

Noogle bedankt voor de aanvullende tips en de pdf, ik denk dat ik inderdaad maar ergens op een kruising van paden met veel sporen ga zitten. En dan ergens naast het pad in bossen gaan zitten, dan moet ik alleen nog 'even' een vrij brede sloot overspringen met een tas vol fotospullen en een statief... :P

Is een zwarte jas voldoende gecamoflage tussen lichtbruin afgevallen blad?

En voeren; brood etc. of iets wat goed ruikt op een wandelpad leggen zou dat werken, of werkt het juist averechts?

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » za apr 04 2009 5:59 pm

Hmmmm, voer weet ik niet. Herten eten vooral bladeren en knoppen van bomen en struiken, dus zou niet zomaar brood gaan strooien (als ze daar überhaupt al op af komen) Dus die vraag durf ik niet te beantwoorden. Het lijkt mij dat een zwarte of bruine of groene jas (en dan natuurlijk groen en geen gifkikkergroen) voldoende is. Ik heb voor de rest geen ervaring met het fotograferen van herten of ander dierlijk wild....

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za apr 04 2009 7:55 pm

Niet voeren! Ik las laatst nog een artikel dat boswachters helemaal gek worden van alle voer dat door amateurfotografen overal wordt rondgestrooid om dieren te lokken. Het brengt het hele natuurlijk systeem in de war. Sommige kleinere dieren worden hierdoor lui, waardoor ze geen voorraad aanleggen en de winter niet overleven.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za apr 04 2009 9:16 pm

Inderdaad zeker niet voeren.
Twee jaar geleden heb ik dit vosje op de Hoge Veluwe gefotografeerd.
Afbeelding

Hij is genomen met een 50mm lens en dat kon omdat hij zo tam was doordat hij constant gevoerd werd (niet door mij !).
Later hoorde ik dat dit vosje afgemaakt moest worden omdat hij agressief werd en zoals je hier kunt lezen gebeurt dit vaker.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » zo apr 05 2009 7:53 am

zal misschien wel meer geweest zijn teun , weet het niet meer zo goed :oops:

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » zo apr 05 2009 12:33 pm

Niet dat het veel uitmaakt voor de manier van fotograferen, maar als jij herten tegenkomt in "het plaatselijk bos", dan vraag ik mijzelf af of het wel herten zijn??

Zijn het geen reeën??

Reeën zijn veel kleiner als herten, en komen veel vaker voor in kleinere bosgebieden.
(En ik neem aan dat jij de Veluwe, of de Oostvaarders plassen niet als het plaatselijk Bos beschouwd :D )

(Op de foto van Ruud is een Hert te zien die volgens mij in de Oostvaarders plassen is genomen.)

Hoop hier wel wat resultaten te zien
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Teun

Bericht door Teun » zo apr 05 2009 1:49 pm

Geen voer dus. :P
joske13 schreef:Niet dat het veel uitmaakt voor de manier van fotograferen, maar als jij herten tegenkomt in "het plaatselijk bos", dan vraag ik mijzelf af of het wel herten zijn??

Zijn het geen reeën??

Reeën zijn veel kleiner als herten, en komen veel vaker voor in kleinere bosgebieden.
(En ik neem aan dat jij de Veluwe, of de Oostvaarders plassen niet als het plaatselijk Bos beschouwd :D )

(Op de foto van Ruud is een Hert te zien die volgens mij in de Oostvaarders plassen is genomen.)

Hoop hier wel wat resultaten te zien
Waarschijnlijk zijn het dan wel geen herten maar reeën. Ik heb daar niet zo veel verstand van, in ieder geval was het wel een groot hert/ grote ree die ik afgelopen week tegen kwam. Ik weet niet hoe groot reeën kunnen worden maar ik was in ieder geval erg onder de indruk van dit prachtige dier.

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » zo apr 05 2009 10:49 pm

inderdaad de ovp joske , en hier onder dus een ree van de veluwe.

groet ruud

Afbeelding

wijnands

Bericht door wijnands » za apr 11 2009 8:53 am

Herten zijn leuk maar lastig. Ik schiet regelmatig damherten

http://www.flickr.com/search/?q=dama&w=40936904%40N00

's denken...
Gebruik bij voorkeur geen deo of geparfurmeerde cosmetica
's ochtends vroeg of tegen de avond heb je meer kans. In de middag rusten ze vaak. Vind je zo'n rustplaats dan kun je goed prijsschieten
Beweeg tegen de wind in waar mogelijk. Ze ruiken jou niet en jij hen misschien wel
Draag gedekt gekleurde kleding
Loop rustig maar doelgericht
Doe alsof je herten niet meteen gezien hebt, benader ze voorzichtig.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » za apr 11 2009 9:40 am

Ik woon zelf op de Veluwe en als ik s'avonds de poort op slot ga doen, lopen ze meestal in het weiland. Dat is dus schemertijd. In de ochtend zie je ze ook laveien en tegen dat het wat warmer wordt, verdwijnen ze weer het bos in. Ik fotografeer ze vaak vanuit de auto, dan zijn ze minder schuw. De vossen lopen op dit moment op het erf, want ze hebben jongen en ik heb kippen :( Daar ben ik dus minder blij mee :D Maar het is wel een prachtige foto!

Teun

Bericht door Teun » ma apr 13 2009 1:50 pm

Mooie foto ruud, wat voor objectief gebruik je?

Ik ben afgelopen dagen nog een aantal keren naar de bossen geweest en heb nog 5 herten / reeëen gezien maar geen eentje op de foto kunnen krijgen. De tactiek om ergens stil te gaan zitten wachten heb ik dan ook nog niet toegepast. Ik loop dus zomaar wat rond in de bossen, het is dan dus zo dat de herten je eerder zien en horen dan dat jij hun ziet en je dus meestal te laat bent met reageren als er eentje weg rent.

En het scherpstellen is ook niet echt handig omdat er heel veel struiken zijn en je bij automatische scherpstelling dus alleen maar op die struiken scherpstelt, je bent dus gedwongen om handmatig scherp te stellen.

Om een hert er mooi op te krijgen in dit bos moet je echt ergens stil gaan zitten en urenlang wachten, dat is dus wat ik ga doen als ik weer wat meer tijd heb.

De bladeren in de struiken en bomen beginnen de laatste dagen ook weer flink te groeien, wat het zien van herten ook niet makkelijker maakt, over een week zie je niks meer... En dan nog die muggen, ook geen pretje; alleen als je een halve fles citronella over je heen giet zien ze je meestal niet meer staan, wat voor effect deze geur op de herten heeft weet ik niet.

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » ma apr 13 2009 2:57 pm

Teun schreef:Mooie foto ruud, wat voor objectief gebruik je?
300mm 2.8 vr met de 1.7 converter ertussen .

groet ruud

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”