D70 kapot!!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
camman

D70 kapot!!

Bericht door camman » zo aug 07 2005 10:00 am

Sinds 20-04-2004 ben ik in bezit van een mooie D70.
Maar nadat ik hem een maand aan mijn broer heb uitgeleend is hij stuk.
Het groene toegangslampje knippert als er een CompactFlash kaart in zit, de camera doet dan ook niks meer.
Niks op het scherm boven op de camera en als ik op menu druk zie ik heel kort het menu scherm en weg is het weer.
Ik heb een sandisk ultra 1 GB en een sandisk 512mb en een sandisk 128mb geprobeerd.
Ook een reset onder de camera werkt niet en een soft reset op de camera met de knopjes bkt en belichtings knop mocht ook niet helpen.
Iemand meer van dit probleem gehoord?
:(

vanson

Bericht door vanson » zo aug 07 2005 1:05 pm

ik ken het probleem. Eerst dacht ik dat het aan de accu lag, maar ook opnieuw opladen van de accu deed de D70 hetzelfde (groene lampje knipperend, geen informatie op het LCD-scherm, geen teken van leven), en ook met een nieuwe accu niet. Zelf denk ik dat het komt door een soort van kortsluiting. De D70 is momenteel bij INCA, waar ze nog nooit van dit probleem hadden gehoord. Misschien is het van hogerhand opgelegd dat ze niet mogen zeggen of het vaker voorkomt. Nu blijkt dus dat het vaker voorkomt.

Je hebt helaas geen garantie meer, ik dacht dat je maar een jaar garantie krijgt bij aankoop van nieuwe fotoapparatuur. Maar misschien kun je nog contact opnemen met de winkel waar je de camera hebt gekocht, of naar INCA brengen.

camman

Bericht door camman » zo aug 07 2005 2:03 pm

Ja dank je wel voor het antwoord, gelukkig sta ik dus niet alleen.
Ja helaas is net de garantie verlopen.
Ik ga hem terug brengen naar de fotozaak en wacht wel af.
Precies ik dacht ook dat het aan de accu lag.
We wachten af wat is probleem is.

Dank

Dvijfnul

Bericht door Dvijfnul » za aug 27 2005 8:09 am

camman schreef:Ja helaas is net de garantie verlopen.
Dat wil nog niet zeggen dat je garantie inderdaad afgelopen is. Hier zijn nieuwe regels voor ter bescherming van de consument. Van een t.v. mag je verwachten dat die minimaal 10 jaar meegaat. Een garantie op een tv van 1 jaar wil dan nog niet zeggen dat men je daarna geen normaal gebruik kan garanderen. Zoek maar eens op internet. Als het een fabricagefout betreft kun je met redelijk succes de leverancier aansprakelijk stellen. Er is dan niet geleverd waar je recht op hebt en voor betaald hebt. Probeer zoveel mogelijk mensen te vinden met hetzelfde probleem.

camman

Bericht door camman » za aug 27 2005 8:39 pm

Ja klopt dank, ik heb net allles zitten nakijken en ik ga een brief schrijven naar Foka in Rotterdam.
De reparatie is 190 euro een AE print was stuk en is vervangen.
Ja lekker makkelijk AE print stuk. ik ga er niet mee akkort met de reparatie.
Er gaat dus een mooi brief naar Foka.
Dank.

vanson

Bericht door vanson » zo aug 28 2005 2:27 pm

wat is een AE-print? of bedoel je een AF-print?

ik heb vernomen dat het vaker voorkomt bij de D70, de bovengenoemde problemen. Inmiddels is er van Nikon uit een kleine modificatie uitgevoerd waardoor de stroomstoring (wat dat schijnt het probleem te zijn) niet meer voorkomt. Het 'stroomcircuit' was aangepast om aan een of andere Europese norm te voldoen (eenzelfde soort norm waardoor op een gegeven moment de SB-26 flitser eigenlijk niet meer ingevoerd mocht worden?).

Foka moet je een duidelijk inzicht geven in de aard van het defect en de uitgevoerde reparatie. Overigens is 190 euro een vrij normale prijs voor een dergelijke reparatie.

Succes ermee.

camman

Bericht door camman » zo aug 28 2005 5:24 pm

Ja sorry het is de AF.
Dat het bedrag redelijk is, dat zal wel.
Maar de consument staat sinds 1 mei 2003 sterker in zijn schoenen.

HIER
HIER
HIER

Ja dat ga ik dus niet betalen.
Een 1214 € kostende fototoestel moet het nog zeker 5 jaar goed doen zonder probeemen.

GR

vanson

Bericht door vanson » ma aug 29 2005 1:32 pm

Een camera zou iderdaad langer klachtenvrij moeten werken. Maar alle merken (digitale) camera's hebben last van een minder duurzame bouwkwaliteit. Ik kan me voorstellen dat Foka er niet erg happig op is om de reparatie voor haar rekening te nemen.

camman

Bericht door camman » ma aug 29 2005 8:13 pm

Ja klopt, maar dat is het probleem van Foka volgens de nieuwe wet.
En het is wel de EA print wat vervangen is volgens Foka.
Gr

vanson

Bericht door vanson » ma aug 29 2005 8:40 pm

Wat zegt FOKA van het hele verhaal tot nu toe?

Ik heb werkelijk geen idee wat een AE-print is. Misschien dat er sprake is van een handgeschreven rapport (al dan niet later omgezet naar print) en dat de "F" voor een "E" is aangezien.
Lijkt eigenlijk van minder belang.

Eerlijk gezegd was ik niet op de hoogte van de 'nieuwe' wet, wat wil je ook? de wet stamt uit 2003, ik ben nog druk bezig de grondwet van 1880 te begrijpen... :oops:

Maar wat ik lees en begrijp van de wet uit 2003 heb je wel een sterk punt, en zouden Foka en, indirect, INCA, er eigenlijk niet omheen kunnen om de reparatie te vergoeden. Ergens vindt ik dat wel een kleine steek voor de detailhandel, maar dat terzijde.

Het grootste probleem is dat de huidige generatie ("prosumer" )camera's minder duurzaam zijn, dat potentiele kopers dat niet meenemen in de overweging een dergelijke camera aan te schaffen, ofwel dat je beter een 'oude' manual focus camera kunt kopen die naar de hel en terug is geweest en waar je nog jarenlang redelijk probleemloos mee kunt fotograferen...
(geldt natuurlijk ook voor camera's als de F5)

Dat gezegd hebbend, en de in dit draadje aangehaalde wet in ogenschouw nemend, kun je eigenlijk ook niet verwachten dat een D70 langer dan een jaar meegaat...

Johan Lemmers

Bericht door Johan Lemmers » wo aug 31 2005 11:06 pm

Hoi...

De AE print is volgens mij de print voor de lichtmeting.
Die is nl in mijn D2H ook vervangen, tegelijk met de complete sluitermechaniek, wegens niet goed functioneren, gelukkig nog binnen de garantieperiode.

gr.
:D 8) :D

camman

Bericht door camman » zo sep 04 2005 1:57 pm

Het bedrag van 190 € is best veel, ik ben ook wel bereid een deel te betalen, maar niet alles.
Zo als Johan Lemmers in deze post hier boven ook al het probleem heeft gehad ( wel met een andere camera) en ik net 4 maanden buiten de garantie val klopt het natuurlijk niet dat ik het hele bedrag ga betalen.
1214 € is best een hoge prijs voor een consumenten camera en de D70 zit in het hogere segment, als die nou 500 euro was, ja dan kan ik het me voor stellen dat er iets kapot gaat aan zo’n camera.
Maar de D70 is geen speelgoed.
Ik heb deze camera gekocht omdat hij moet werken en niet na 16 maanden kapot gaat, en ik heb nog niks van Foka gehoord.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » zo sep 04 2005 11:00 pm

...als die nou 500 euro was, ja dan kan ik het me voor stellen dat er iets kapot gaat aan zo’n camera...
Ik wil even flauw reageren op deze tekst: neen, ik kan me er niks bij voorstellen dat een camera van Eur. 500,- kapot mag gaan. Dat het ding minder mogelijkheden heeft en wellicht minder geavanceerd/goed licht meet, da's logisch en verklaart het prijsverschil. Maar binnen een paar jaar sneller kapot gaan, dat vind ik niet correct. Er natuurlijk vanuit gaande dat de camera gebruikt wordt zoals beoogd. Niet dat je een D50 in een zandstorm of motregen gaat gebruiken, omdat dat met een D2x/h wel kan... :wink:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 06 2005 9:33 am

En wat als je broer er een kaartje er verkeerd in gedaan heeft? Mijn camera doet dan ook niets meer!!
En helaas, kan dat te gemakkelijk gebeuren.

camman

Bericht door camman » wo sep 07 2005 10:02 am

Ja dat zou kunnen als hij een leek is, maar mijn broer is Professioneel fotograaf met canon (ja sorry) Canon EOS 1DS Mark II
Nee die heeft er niet mee gefotograveerd en als dat wel zo was dan had ik niet zo zitten zeiken als hij het kaartje er verkeerd er in heeft gestopt.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”