Met dat in gedachten kwam ik al vrijwel direct bij het oud-hollandse spel "Raadt het gewicht van de Boa Constrictor"....

(Dierenliefhebbers, geen zorgen, de slang was even buiten met zijn baasje maar er was een ruim terrarium in de schaduw, voorzien van alle gemakken).
1.) (Dat groene spul op de slang is overigens geen vreemd lichteffect maar een soort disinfectie of wondbehandelingsmiddel, de slang was gebeten door een andere slang).

2.)

Les 1: Stel scherp op de ogen, ook al zijn ze nog zo klein, zeker bij groot diafragma
Les 2: De meeste foto's waren door het directe felle zonlicht overbelicht, spotmeting hielp hier wel bij.
Les 3: Slangen voelen heel apart aan en vinden fotocamera's blijkbaar zeer fascinerend...

Daarna kwam ik dit fraais tegen (deze foto's heb ik overigens ook bij beoordelingen geplaatst):
3.)

4.)

5.)

Les 4: UV filters geven soms toch wel wat flare, toch maar eraf laten ook al loop je in een drukke menigte.

Daarna werd net voor sluitingstijd nog even meedegedeeld dat de finale van het 'grasmaaierracen' zijn laatste rondjes in ging. We waren klaar dus daar maar snel even naartoe gelopen. Dan denk je dus dat je wat lokale jeugd op een stel van die kleine grasmaaier-tractors gaat zien, maar het bleek dat ze met 'grasmaaierracen' bedoelen dat de baan aan het begin nog een grasveld was...

6.)

7.)

Les 5: Kies een goede positie naast de baan! Auto's zien er beter uit van voren of van opzij.
Les 6: Let bij het kiezen van je positie op de baan waar de zon staat, ook grasmaaiers reflecteren...
Les 7: Bij JPEG heb je veel minder opties om na te bewerken (dat wist ik al) maar de D90 is snel genoeg om (bij lage ISO-waarden) 9 NEF's in snelle opeenvolging te maken, dus ik had hem niet van NEF af hoeven halen...
Helaas schoot de bovenstaande wagen iets door en toen volgde de laatste les:
Les 8: Bij offroad races zijn er plekken waar je beter niet kunt gaan staan....

8.)

Wonderbaarlijk genoeg zat er nagenoeg geen vuiltje op mijn D90 maar ik ben nog steeds zand uit mijn kleren aan het kloppen.....

....en mijn zus had de grootste lol.
De moraal van dit verhaal: Neem bij twijfel je camera gewoon mee, je weet nooit wat je tegenkomt!