Wat je op een braderie zoal niet tegenkomt...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wat je op een braderie zoal niet tegenkomt...

Bericht door ReneG » ma apr 06 2009 12:30 am

Vandaag ging ik naar een braderie met enkele familieleden... niet mijn favoriete bezigheid maar goed. Dan denk je dus meteen aan een hoop marktkooplui, een loterij voor het lokale goede doel, wat oud-hollandse spelen en de plaatselijke harmonie die (al dan niet vals) een deuntje speelt. Ik had er een hard hoofd in maar ik denk ik neem mijn camera toch maar mee, misschien is er toch wat leuks te fotograferen en ik probeer altijd wat lessen mee te nemen voor mezelf als beginnend fotograaf.

Met dat in gedachten kwam ik al vrijwel direct bij het oud-hollandse spel "Raadt het gewicht van de Boa Constrictor".... :shock:
(Dierenliefhebbers, geen zorgen, de slang was even buiten met zijn baasje maar er was een ruim terrarium in de schaduw, voorzien van alle gemakken).

1.) (Dat groene spul op de slang is overigens geen vreemd lichteffect maar een soort disinfectie of wondbehandelingsmiddel, de slang was gebeten door een andere slang).
Afbeelding
2.)
Afbeelding

Les 1: Stel scherp op de ogen, ook al zijn ze nog zo klein, zeker bij groot diafragma
Les 2: De meeste foto's waren door het directe felle zonlicht overbelicht, spotmeting hielp hier wel bij.
Les 3: Slangen voelen heel apart aan en vinden fotocamera's blijkbaar zeer fascinerend... :?

Daarna kwam ik dit fraais tegen (deze foto's heb ik overigens ook bij beoordelingen geplaatst):
3.)
Afbeelding
4.)
Afbeelding
5.)
Afbeelding

Les 4: UV filters geven soms toch wel wat flare, toch maar eraf laten ook al loop je in een drukke menigte. :oops:

Daarna werd net voor sluitingstijd nog even meedegedeeld dat de finale van het 'grasmaaierracen' zijn laatste rondjes in ging. We waren klaar dus daar maar snel even naartoe gelopen. Dan denk je dus dat je wat lokale jeugd op een stel van die kleine grasmaaier-tractors gaat zien, maar het bleek dat ze met 'grasmaaierracen' bedoelen dat de baan aan het begin nog een grasveld was... :lol: Het was de eerste keer dat ik racende voertuigen zou fotograferen dus snel de telelens erop, AF-C en Continu-H. Voor het geval de buffer vol zou lopen ook maar even op JEPG-Large-Fine gezet (normaal schiet ik NEF). Enkele resultaten:

6.)
Afbeelding
7.)
Afbeelding

Les 5: Kies een goede positie naast de baan! Auto's zien er beter uit van voren of van opzij.
Les 6: Let bij het kiezen van je positie op de baan waar de zon staat, ook grasmaaiers reflecteren...
Les 7: Bij JPEG heb je veel minder opties om na te bewerken (dat wist ik al) maar de D90 is snel genoeg om (bij lage ISO-waarden) 9 NEF's in snelle opeenvolging te maken, dus ik had hem niet van NEF af hoeven halen...

Helaas schoot de bovenstaande wagen iets door en toen volgde de laatste les:

Les 8: Bij offroad races zijn er plekken waar je beter niet kunt gaan staan.... 8)
8.)
Afbeelding

Wonderbaarlijk genoeg zat er nagenoeg geen vuiltje op mijn D90 maar ik ben nog steeds zand uit mijn kleren aan het kloppen..... :oops: :lol:
....en mijn zus had de grootste lol.

De moraal van dit verhaal: Neem bij twijfel je camera gewoon mee, je weet nooit wat je tegenkomt! :D
Spul waarmee je foto's maakt...

Bull

Re: Wat je op een braderie zoal niet tegenkomt...

Bericht door Bull » ma apr 06 2009 1:14 am

Oooohhh.......in Oerle geweest ?

Leuke platen wel en idd je hebt snel overbelichte stukken met dit licht.

dragon2

Bericht door dragon2 » ma apr 06 2009 7:14 pm

Sorry hoor, maar ik blijf dat gesleep met slangen superstom vinden, laat staan hem om je nek hangen. Ik heb jaren slangen gehad en heb ze verkocht in een winkel. Boas, pythons en dergelijke zijn GEEN huisdieren. In de zin van, als je ze houdt, zijn ze om naar te kijken niet om aan te raken. Ze stressen snel en eten dan een week of langer niet en veel soorten eten toch al heel wat maanden van het jaar niet dus slecht voor ze. Er zullen wel een paar boas/pythons enzo zijn die redelijk tam/stressvrij zijn (deze is nakweek dus meer kan op een "tamme") maar de rest is ofwel nu gestresst ofwel verdoofd. Zo'n 5% van de Boa constrictors is zelfs compleet onhandelbaar, en dat is hun goed recht vind ik al is het schoonmaken dan wel een stuk lastiger...

Het blijven wilde, sterke dieren, ik heb wel kleinere slangen (koningspythons, diverse soorten rattenslangen etc) om m'n nek, middel en armen gehad (bij het verschonen van de bakken) en als ze gaan knijpen, al is het alleen maar om je als steun te gebruiken om hun lijf verder uit te kunnen strekken, ben je echt niet blij. Één ringslang-achtige wou zelfs paren dus ging ECHT hard knijpen, klein slangetje maar maar AUW en een rode arm als gevolg.

Die enkele tamme slang kan prima dienen als voorbeeld op scholen en dergelijke, maar op een markt ofzo zoals hier, sorry ik vind het dierenmishandeling en dom als je eraan meewerkt en gewoon link als je hem om je nek hangt/bij z'n kop in de buurt komt. Zelfs de kleine koningspython heeft al een beet als van een herdershond, jij liever dan ik.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 07 2009 12:03 am

Bull schreef:Oooohhh.......in Oerle geweest ?

Leuke platen wel en idd je hebt snel overbelichte stukken met dit licht.
Inderdaad Oerle. Op zich wel een leuke jaarmarkt.

mikemix

Bericht door mikemix » di apr 07 2009 8:54 am

Wel goedkoop. Met zijn/haar €3,- per stuk of 2 voor €5,- is die Boa Constrictor voor eenieder laagdrempelig in gebruik.
Dragon 2 heeft een punt.
We zijn getuigen van dieronvriendelijk/onnatuurlijk handelen. Bizar natuurlijk. kom je aan met je (kleine) kinderen.

Nu de foto's.
Nette platen, toch mis ik wat meer detail in combinatie met mensen/emotie.
Nu is het "slechts" een registratie.
Zou daar de volgende keer wat meer mee doen.

Je gaf aan dat je niet gek bent van Braderieën, waarom? Je zal daar een bepaald beeld (vooroordeel?) bij/van hebben. Laat dat zien zou ik zeggen.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 07 2009 10:47 am

mikemix schreef:Nu de foto's.
Nette platen, toch mis ik wat meer detail in combinatie met mensen/emotie.
Nu is het "slechts" een registratie.
Zou daar de volgende keer wat meer mee doen.

Je gaf aan dat je niet gek bent van Braderieën, waarom? Je zal daar een bepaald beeld (vooroordeel?) bij/van hebben. Laat dat zien zou ik zeggen.
Ik zal daar eens op letten. Ik heb naar aanleiding van je opmerking ook wat van mijn eerdere series bekeken en het valt me nu pas op dat ik zelden mensen fotografeer. Vreemd eigenlijk, bij die truck heb ik (onbewust) ook zoveel mogelijk geprobeerd om mensen buiten de foto te laten. Interessante observatie en iets om over na te denken... :?

Wat me overigens bij braderieën tegenstaat is dat het vaak meer herhaling van hetzelfde is. Ik hou van afwisseling, herhaling van hetzelfde heb ik al genoeg op mijn werk... :lol:

mikemix

Bericht door mikemix » di apr 07 2009 11:00 am

Voorbeeld:

Was 2 jaar geleden op Koninginnedag in Hoorn NH.
Ik vond er werkelijk geen pest aan. Verveelde mensen, geen sfeer, de Hotdog verkoper voor de jongen die viool speelt, waardeloos dus.
Tenminste als bezoeker met een bepaalde verwachting.
Ik heb toen foto's proberen te schieten waar de verveling/hufterigheid/over consumptie er van af mocht spatten.
Nou hoef je daar vandaag de dag niet veel moeite voor te doen. :D
zo ontstaan dan "spontaan" leuke series.

Laat bij die truck maar zien dat bij iemand spontaan het kwijl uit z'n b*k loopt :D
Laatst gewijzigd door mikemix op di apr 07 2009 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 07 2009 11:45 am

mikemix schreef:Laat bij die truck maar zien dat bij iemand spontaan het kwijl uit z'n b*k loopt :D
Dat had bij die trucks inderdaad makkelijk gekund gezien de reactie van sommige mensen. (Heel toepasselijk stond schuin tegenover de truck een stand die slabbertjes verkocht). :lol:

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » di apr 07 2009 5:10 pm

volledig eens met dragon2 slangen zijn niet mee te zeulen en worden zelfs in koelcellen gestopt zodat ze traag worden/reageren.
heb zelf jarenlang koningspythons en tijgerpythons gehad en zijn inderdaad bij verkeerd handelen erg stress gevoelig en kunnen daardoor gewoon stoppen met eten tot de dood er op volgt.

wat betreft de foto`s voor mij foto 8 , de aktie spat er vanaf 8)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di apr 07 2009 8:31 pm

ruud schreef:volledig eens met dragon2 slangen zijn niet mee te zeulen en worden zelfs in koelcellen gestopt zodat ze traag worden/reageren.
heb zelf jarenlang koningspythons en tijgerpythons gehad en zijn inderdaad bij verkeerd handelen erg stress gevoelig en kunnen daardoor gewoon stoppen met eten tot de dood er op volgt.

wat betreft de foto`s voor mij foto 8 , de aktie spat er vanaf 8)
Dat van die slang kan ik niet beoordelen (en dat geldt denk ik voor 99.9% van de bezoekers van die markt). Ik hoop dat het in orde was. Het was overigens zeker geen handelaar of zo die zijn handel had uitgestald, het leek er meer op dat een lokale bewoner zijn huisdier (met terrarium en al) op zijn oprit had gezet ten behoeve van het goede doel. Niet om de zaak te verdedigen, maar wel om een correct beeld van de situatie te schetsen.

Wat betreft no. 8, aktie was niet het enige wat eraf spatte. :lol:

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » do apr 09 2009 5:08 pm

#6 en #7 zijn het voor mij,mooie actie foto's de rest kan me niet boeien het hek voor de truck stoort enorm en de wielen staan er niet helemaal op ook de close-ups staan maar gedeeltelijk op de plaat, vindt ik niet mooi,sorry mijn mening. :) :wink:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”