Nikon 300mm f2.8 VS Sigma 300mm f2.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Edje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Nikon 300mm f2.8 VS Sigma 300mm f2.8

Bericht door Edje » vr nov 24 2006 5:47 pm

Ik wilde advies hebben van jullie over de aankoop van een lens.
De intentie was om een nieuwe sigma 300mm ex dg f2.8 aan te schaffen.
Ik sta nu voor een dilemma, want ik kan nu een Nikon 300mm f2.8 af-ed kopen voor 600 euro minder, dit is wel een tweede hands lens. Ik wil een van deze lenzen op mijn D200 gebruiken en ook een 1.4 teleconvertor erbij. Hoe is de Nikon lens?? iemand ervaring met deze lens???
Hoor het graag, groet Ed

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr nov 24 2006 8:53 pm

Commentaar van Bjorn Rorslett:

My standard telephoto lens for many years now, built with a workmanship and quality to last a life-time. Very sharp with a good although not overwhelming image contrast, and a crisp colour rendition. It handles extremely well on a tripod with near-perfect balance on the F4 or F5, and its manual focusing is very smooth and swift. In common with most super-speed lenses it flares quite easily when shooting against the light. Maximum sharpness is near wide open, between f/2.8 and f/4, although contrast improves up to f/5.6. Vignetting at full aperture is quite moderate. Sharpness deteriorates quickly when the lens is stopped down beyond f/11. It can be used with all Nikon 1.4X teleconverters to give a useful 420/4 unit, but the results with most 2X converters are not spectacular. Also, adding extension tubes will soften the image to a certain degree.
In common with other ED-IF designs from the same era, the 300/2.8 does show some peripheral colour fringing used on the D2X. Image sharpness suffers as well. Post-processing can mitigate this issue to some extent, but I have to admit that the modern 300 mm designs should be preferred with that camera

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » ma nov 27 2006 7:50 pm

Dus met andere woorden op de D2x en dus ook waarschijnlijk op de D200 kun je deze lens beter niet gebruiken... Ook een 2x convertor kun je beter achterwege laten, maar beter gebruik je de 1.4x.(Was ik toch al van plan) Ik heb niet de centen om een af-s 300/2.8 te kopen, dus.... en al zeker niet de nieuwere, helaas ;-(
Maar zijn er ook gebruikers op dit forum die de 300mm AF-ED f2.8 in combinatie met de D200, D2X(s), D70 etc gebruiken???

grt Ed

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma nov 27 2006 9:07 pm

Hallo daar,

ik gebruik niet de 300 af ED, maar wil je effe tippen over het feit dat er sowieso geen nikon converters bestaan voor AF objectieven, alleen voor manueel focus en AF-S. Wil je dus een converter gebruiken, zul je een ander merk moeten kiezen, maar het heeft een risico; het kan gebeuren dat de AF motor van je body overbelast raakt, de meningen zijn hierover verdeeld. In ieder geval neemt Nikon het risico niet, anders waren ze beslist gemaakt. Kijk ook even naar het type objectief er zijn er nogal wat gemaakt en ik zag op pagina 174 van de handleiding dat bij lang niet alle objectieven de 3D lichtmeting werkt. Ook kun je a.d.h.v. het serienummer en raadplegen van deze site zien hoe oud het het objectief is. http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Succes!

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » di nov 28 2006 6:29 pm

Bedankt, dat maakt een hoop duidelijk, idd de 3d lichtmeting werkt bij de af-ed niet, en er zijn er twee van. Maar zou je met een af-s convertor wel mf foto's kunnen maken of past deze gewoonweg niet???
Misschien moet ik anders maar wachten tot dat er weer eens een af-i 300/f2.8 te koop komt voor een betaalbare prijs.
Groet Ed

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di nov 28 2006 7:44 pm

Edje schreef: Misschien moet ik anders maar wachten tot dat er weer eens een af-i 300/f2.8 te koop komt voor een betaalbare prijs.
Groet Ed
tegen die tijd is je baard groter dan die van de sint .

Edje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edje » za dec 02 2006 3:01 pm

Ik ben nu aan het wikken en het wegen.
Een nieuwe sigma 300mm f2.8 van krap 2000 euro waar gewoon een af teleconvertor op past of de tweede hands nikon 300mm f2.8 af-ed lens, misschien weet iemand of hier een tc op past als ik hem mf gebruik en welk tc erop past. Ik wil deze week de knoop doorhakken. Is 1400 euro teveel voor deze lens of is het een gangbare prijs???? De lens serienummer begint met 3 en het is dus de nieuwere versie gemaakt na 1988. Wie kan mij helpen met de knoop doorhakken..
groet Ed :?:

yoyo

Bericht door yoyo » za dec 02 2006 6:08 pm

FF een bijl zoeken...

http://www.nikonlinks.com/unklbil/teleconverters.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... index5.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm
http://www.naturfotograf.com/lens_converter.html
http://www.nikonlinks.com/equipment_acc ... erters.htm

Kenko Pro300 1.4x Teleconverter ?
http://digiscopingukbirds.homestead.com ... rters.html
http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-01.html
NIKON adviseert geen AF-lens converters, omdat ze bang zijn voor de interne AF motor...

Kijk in de manual die bij de lens zit..!

Ik heb dus geen bijl kunnen vinden... Misschien iemand anders?

Je kunt natuurlijk ook een AFS 400 f/2.8D II kopen... (7250.00 €) :D
Heeft iemand misschien een AFS VR 200 f/2.0G voor mij in de aanbieding..? :wink:

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » za dec 02 2006 7:28 pm

zou voor die sigma gaan ed.
ook iv.m. garantie`s enz.

nikon-nl

300mm/2,8

Bericht door nikon-nl » zo dec 03 2006 10:28 am

Afbeelding

De 300mm/2,8 in AF-versie op mijn D1. Het is prachtig stuk glas, echter........ Nikon heeft geen AF-teleconverters en bij dichtbij instellingen kan de camera vanwege de zeer geringe scherptediepte back-focus hebben: d.w.z. dat je het beeld door de zoeker scherp ziet, maar de afbeelding op de sensor (en later op de foto) onscherp is. Dat is te verhelpen door aan één van schroefjes onder de spiegel te draaien. Wel een enorm gepiel. Het optiek is zwaar (2 statieven is het allerbeste), dus een dag sjouwen levert een kapotte rug op. Er is een AF-converter (Bower 2x), die redelijk werkt. Maar......300mm is op een digireflex 450mm, als je dat wil verdubbelen, moet je 2 statieven hebben of een zak bonen/erwten o.i.d. Gebruikt zijn deze objectieven voor iet meer dan 1000 euro wel te vinden. De Tokina & Sigma equivalenten doen weinig onder van de Nikkor, misschien iets minder op volle opening.
Nico

luc
Forumlid
Forumlid

Re: 300mm/2,8

Bericht door luc » zo dec 03 2006 11:59 am

nikon-nl schreef: Dat is te verhelpen door aan één van schroefjes onder de spiegel te draaien. Wel een enorm gepiel. Nico
Nico,

Kun je daar meer duidelijkheid over verschaffen ook in verband met andere objectieven dan de 300/2.8

ik heb namelijk gemerkt dat er tussen verschillende Nikon objectieven nogal wat verschil zit in voor en/of achter focus.
Het verstellen van de AF spiegel heeft dan het effect dat het bij het ene objectief goed kunt krijgen maar dat je bij een ander objectief er juist weer hopeloos naast zit.

Als ik het goed begrepen heb worden de hoofdspiegel en AF spiegel beide standaard afgesteld met behulp van een collimator icm. een optischparallel en zou dat dus voor alle objectieven de standaard moeten zijn. (Ga dus ook om die reden niet zomaar aan je spiegel verstelling draaien.)

Zit er werkelijk zo veel verschil in de objectieven onderling of is het toch meer een minimale afwijking in de spiegel afstelling die deze verschillen veroorzaakt.

Voor de duidelijkheid wil ik hier wel even bij vermelden dat het gaat om kritische situaties waarbij de verschillen duidelijk worden.
Bij normaal AF gebruik zal je van de afwijkingen echter weinig merken.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

nikon-nl

300mm/2,8

Bericht door nikon-nl » zo dec 03 2006 1:34 pm

Luc,
het spelen met de spiegel is niet voor iedereen weggelegd. Na elke wijziging moet je weer een kiek maken om dat te controleren. Je kunt natuurlijk ook naar NPS in Beverwijk reizen, aldaar heeft men de juiste afstelmateriaal. De backfocus merk je alleen bij volle opening op de kortste instelafstand. Bij fotografie van objecten verder dan 15 meter valt dit probleem meestal weg in de scherptediepte van het objectief.
Normaliter behoort elk objectief scherp te stellen op het brandpunt - dus film- of sensorvlak - van het objectief. Er zijn camera's die de AF-sensor in de zoeker hebben en er zijn camera's waar de AF-sensor onder de (lichtdoorlatende) spiegel zit. Door stevig gebruik of een val kan een spiegel ietwat versteld raken, waardoor backfocus kan optreden, m.a.w. hetgeen men scherp ziet is in de zoeker of later op de opname niet scherp. Diafragmeren helpt vaak al.
In principe kunnen alle objectieven dit backfocusprobleem aantonen; bij groothoekobjectieven zal men dit minder snel merken omdat de scherptediepte op de minimale aftsand nog steeds groot is. Bij een lichtsterk standaard- (b.v. Noct-Nikkor) of tele-objectief (b.v. 1,4/85mm en alle 2,8-tele's) is de scherptediepte bij de minimale instelling soms slechts enkele millimeters.
De onderlinge verschillen tussen eenzelfde type objectief zijn afhankelijk van de manier waarop met het objectief en de betreffende camera mee omgegaan is.
Nico

nikon-nl

backfocus 300mm

Bericht door nikon-nl » zo dec 03 2006 1:43 pm

Afbeelding

Hier een foto - geschoten bij volle opening op ong. 6-7 meter - waarbij je de scherptediepte (hopelijk) goed kan zien.
Nico

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo dec 03 2006 2:50 pm

Nico,

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar met het verstellen van de spiegel verleg je minimaal de scherptediepte echter de positie van de AF sensor in het beeldvlak kun je wel sterk verleggen dat is een bijkomend gevolg van het verstellen van de AF spiegel.

Anders uitgelegd.. In veel gevallen red je het gewoon niet door de spiegel te verstellen en komt het werkelijk scherpstelpunt sterk boven of sterk onder de AF indicator te liggen de camera stelt dan dus niet meer scherp waar aan gegeven wordt dat hij op scherpsteld.

De enige manier die ik zie als juist om dit probleem op te lossen is door de positie van de AF sensor aan te passen in geval van een AF sensor die zich in de bodem van de camera bevind.

Ik weet echter niet of het mogelijk is om zo een verstelling (zelf) te doen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

nikon-nl

backfocus

Bericht door nikon-nl » zo dec 03 2006 3:30 pm

Luc, het is zeker zelf te doen. Het wordt wat gecompliceerder als de AF-sensor onder de spiegel zit. Onder die spiegel zit soms nog een spiegeltje die het licht naar de AF-sensor afbuigt. Kijk maar eens op de volgende site, waarin uitgelegd wordt hoe je te werk moet gaan. Veel geduld, een netadapter voor de camera (want de spiegel moet opgeklapt worden) en het juiste gereedschap (haaks inbussleuteltje) is een vereiste.

http://www.leongoodman.com/d70focus.html

Veel plezier.
Nico

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”