De fototas van mijn vader

Discussies over verzamelobjecten
Plaats reactie
joepert
Forumlid
Forumlid

De fototas van mijn vader

Bericht door joepert » ma apr 13 2009 3:04 pm

Gisteren even de fotospulletjes van mijn pa op de sensor vastgelegd.

Hij schiet nog steeds met een Nikon FM-body en heeft vanaf medio jaren '80 eigenlijk geen nieuwe spullen meer gekocht.
Hieronder een plaatje van zijn apparatuur. Zoals je ziet ook maar één vreemd merk :) Verder een Nikon AF 105mm f/2.8 Micro, Nikon 28mm f/2, Nikon 50mm f/1.8, Nikon 80-200mm f/4.5 (schuifzoom) en Tokina 24mm f/2.8.
En natuurlijk de FM. Even op marktplaats wezen grasduinen: alle nikon objectieven gaan nog voor (fors) meer dan 100 euro...

Ik vind het zo leuk dat die objectieven gewoon op mijn D60 passen en met wat geklooi nog foto's geven ook! Ik ben in staat een D300 te gaan kopen alleen om deze objectieven ook volwaardig(er) te kunnen gebruiken. Niks state of the art; heerlijk. Jammer dat hij het me niet wil uitlenen...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door joepert op zo mei 31 2009 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Re: De fototas van mijn vader

Bericht door GdP » ma apr 13 2009 3:33 pm

Het zijn spullen die gaan een mensenleven mee bij wijze van spreken. En ik kan mij heel goed voorstellen dat hij nog steeds erg trots is op zijn fotospullen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma apr 13 2009 3:43 pm

Nou, en ík ben er ook trots op!

En hier mijn vader met mijn zoon, geschoten met zijn 80-200mm objectief (op 200mm) op mijn D60.
Let niet op de compositie, heb gewoon wat in het wilde weg staan schieten.
Heb wel de belichting iets omhoog moeten halen :lol:
Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » ma apr 13 2009 3:49 pm

Die 80-200mm was indertijd een top objectief. En daar kan je nog steeds top foto’s mee maken. :)

johnf

Bericht door johnf » di apr 14 2009 5:30 pm

De FM is een geweldige camera, ik heb er nog 2 staan waar ik vaak naar kijk en er dan nog net geen rolletje in stop.
Ik heb sowieso een afwijking, ik koop wel steeds een nieuwe camera maar kan de oude niet weg doen. Dus fotografeer ik
nu digitaal met D200 en D300 en heb nog steeds mijn D100's (net als bij de twee FM's; een voor kleur en een voor zwart-wit....).

JohnF

GdP

Bericht door GdP » di apr 14 2009 5:56 pm

johnf schreef:De FM is een geweldige camera, ik heb er nog 2 staan waar ik vaak naar kijk en er dan nog net geen rolletje in stop.
Ik heb sowieso een afwijking, ik koop wel steeds een nieuwe camera maar kan de oude niet weg doen. Dus fotografeer ik
nu digitaal met D200 en D300 en heb nog steeds mijn D100's (net als bij de twee FM's; een voor kleur en een voor zwart-wit....).

JohnF
Ik weet wat het is. Het heeft ook een naam. Maar het is niet ernstig. :)

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » di apr 14 2009 9:12 pm

AFWIJKING ?

Ben je nu helemaal belazerd :lol: :lol:

Ik heb nog (bijna, snif) nooit iets van mijn vroegere kamera's en/of lenzen weggedaan.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » di apr 14 2009 9:17 pm

D. Haaksma schreef:AFWIJKING ?

Ik heb nog (bijna, snif) nooit iets van mijn vroegere kamera's en/of lenzen weggedaan.

Ik wel, heb mijn Pentax aan mijn zoon gegeven, maar wel op voorwaarde dat ik hem terug krijg als hij hem niet meer gebruikt.
En mijn analoge camera`s van Pentax heb ik ook weggeven, kon er iemand heel blij mee maken. Maar denk toch dat ik mijn Nikon`s niet zo gauw de deur uit doe. Al heb ik een vriendin van me wel beloofd dat als ik de D200 ooit weg doe, zij hem krijgt.
Maar mijn D3 die doe ik nooit weg.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » di apr 14 2009 10:11 pm

Hier is het meer "de fotovitrine van mijn vader".

Jammer genoeg is mijn "afwijking" die ik met fotografie heb niet genetisch doorgegeven.

Die twee gasten van mij, 25 en 29, geven er geen bal om. :(

GdP

Bericht door GdP » di apr 14 2009 10:21 pm

D. Haaksma schreef:AFWIJKING ?

Of nostalgie? :lol:

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo apr 15 2009 12:27 am

GdP schreef:
johnf schreef:De FM is een geweldige camera, ik heb er nog 2 staan waar ik vaak naar kijk en er dan nog net geen rolletje in stop.

JohnF
Ik weet wat het is. Het heeft ook een naam. Maar het is niet ernstig. :)
Thom Hogan heeft een stukje geschreven waar jullie misschien wel wat mee kunnen: :)
(ik heb dit net ook al in een ander draadje geplaatst overigens, dus misschien lees je het dubbelop)
The D60 is a nice camera that will appeal to most entry level DSLR users. However, I'm going to suggest that there's another group who will like it more: FM2 afficionados. Am I crazy? No. With the right lenses, the D60 is the small, light digital FM that everyone wants, with one addition: a Katz Eye screen (you can use the focus confirmation indicator, but there's a bit of tolerance in it that a true FM user would want to get rid of. Because you can mount pretty much any Nikkor lens ever made on the D60 it makes for a nice manual focus camera. However, those lenses don't set exposure. No fear, I have the perfect lens kit for you:

* Voightlander 20mm f/3.5. Gives you the equivalent of 28mm in the old film days, and this manual focus lens will meter on the D60 due to the CPU chip Cosina adds to it.
* Nikkor 30mm f/1.8G. Nikon has now introduced the perfect "normal" lens for this camera. No DOF scale, though, so you might want to consider the Sigma 30mm f/1.4 instead.
* Voightlander 40mm f/2 or Voightlander 58mm f/1.8. Again, both manual focus lenses and chipped to support exposure. The latter is a good equivalent for the 85mm on film.
* If you need macro or more telephoto, the Tamron 90mm f/2.8 and the Voightlander 180mm f/4 could round out your kit.

It's remarkable how small and convenient the combination is (D60, Katz Eye, 20mm, 30mm, 58mm). FM users will find it the equivalent to, say, carrying an FM2n, a 28mm, 50mm, and 85mm lens. All these lenses are optically quite good.

Not in that league and want all automatic? Then I'd say the optimal D60 kit is this: D60, 18-55mm VR, 55-200mm VR, and the 30mm f/1.8G DX. Again, remarkably small and convenient, and all these lenses are also optically quite good.

Plaats reactie

Terug naar “Fotografica”