+ Ciska's Photoshop tips en trucs - Witte rand +

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ciska

+ Ciska's Photoshop tips en trucs - Witte rand +

Bericht door Ciska » vr apr 17 2009 10:33 am

Er zijn vele manieren om een witte rand om de foto te maken. Ik laat hier 2 meest simpele manieren zien.
Open de foto waar je een witte rand om wilt hebben, ik heb als voorbeeld deze foto van de Wilde Akelei.
(ps. het is even aan te raden om de foto die je opent gelijk van zijn Background te halen door er even op te dubbelklikken)

Afbeelding

Als je nou op de laag klikt waar de foto op staat, dan kom je in layer style. Ga dan naar stroke, zet de position op Insite,vul bij size 10 in. De kleur mag je natuurlijk zelf kiezen, maar we houden het even op wit.
Simpeler kan het bijna niet! Maar... er zit wel een probleempje hier aan vast. Het gaat van de foto af, want die rand gaat naar het midden van je foto. Mocht je dat niet erg vinden, dan is het geen probleem.

Er is nóg een hele simpele manier, maar bij deze methode blijft de foto wél in tact.

ga naar Image - Canvas size en je krijgt dit venstertje te zien:

Afbeelding

Laat Relative aangevinkt en zet nu bij Width en bij Height bijvoorbeeld 100 px. Onderaan kan je de kleur kiezen en klik nu op OK.

Afbeelding

Dit gaat niet ten koste van je mooie foto, want de rand gaat 100 pixels naar buiten, dus je foto wordt gewoon een stukje groter.

Succes!

sumar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: + Ciska's Photoshop tips en trucs - Witte rand +

Bericht door sumar » vr apr 17 2009 12:06 pm

Werkt super!

Bij methode 2 (de beste vind ik) moet je het bestand wel weer verkleinen wegens de maximale breedte (1024 pixels) in dit forum. Ik verklein de foto tot 1024 pixels breed, pas tip 2 toe en verklein weer tot max 1024 breed. Als je het wil standariseren kan je er een actie van maken.

Ciska

Bericht door Ciska » vr apr 17 2009 12:18 pm

Sumar.
Bedankt voor je reactie, maar het staat er ook bij dat de foto groter wordt:

Dit gaat niet ten koste van je mooie foto, want de rand gaat 100 pixels naar buiten, dus je foto wordt gewoon een stukje groter.
En ik geef tips voor foto's en niet voor het forum en iedereen zal het wel begrijpen als je die zin leest dat je dan moet gaan verkleinen als je die foto op het forum wilt zetten.
Die actie maken, kan heel goed, maar die ga ik een andere keer behandelen, want dat stukje wordt heel erg groot.

Robin

Bericht door Robin » vr apr 17 2009 2:18 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ciska

Bericht door Ciska » vr apr 17 2009 2:28 pm

Ja die begrijp ik... hmmz ken ik de volgende keer er gelijk bij doen, want ik wil hier eigenlijk nog een vervolg op gaan maken... meer de moeilijkere dingen.

Bedankt Robin voor de hint.

nikonshooter

Bericht door nikonshooter » vr apr 17 2009 6:28 pm

Hallo Ciska

Ik probeer het witte randje toe tevoegen met canvassize, maar ik heb niet de mogelijkheid om kleur te kiezen.(het is niet geactiveerd,licht grijs dus)
Als ik een rand toevoeg is hij transparant. Staat iets verkeerd ingesteld of kijk ik ergens overheen.

Alvast bedankt

Robert

Ciska

Bericht door Ciska » vr apr 17 2009 10:18 pm

heb je de foto dan nog op background staan? Dubbelklik dan op die layer zodat ie Layer 0 gaat heten

nikonshooter

Bericht door nikonshooter » vr apr 17 2009 10:42 pm

Nee, net nog ff gecheckt. Layer 0 en slotje is weg.

Ciska

Bericht door Ciska » vr apr 17 2009 11:01 pm

Probeer het dan toch eens met backgroundlayer... lukt het dan nog niet dan selecteer de fotolayer maak dan een nieuwe layer en houdt de ctrl ingedrukt, dan komt ie onder de foto te liggen. Maak deze dan wit en dan heb je hem ook. Iets meer werk, maar het lukt wel

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”