Nikon 300mm/f4 + 1,7TC of Sigma 500mm/f4,5

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
peettomaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikon 300mm/f4 + 1,7TC of Sigma 500mm/f4,5

Bericht door peettomaat » za apr 18 2009 8:08 pm

Sinds mijn deelname afgelopen maart aan een roofvogelworkshop ben ik een beetje verslingerd aan het fotograferen van vogels/dieren in het wild.
Ik heb een redelijk betaalbare set gekocht nl de nikon 300mm/f4 + 1,7 tc. De set bevalt mij heel best,maar als ik op pad ben en in de exif"s zie ik toch wel heel veel de 500 mm en meer voorbij komen.
De nikon vind ik veel te duur ( :frown: nou eigenlijk mijn vrouwtje) en nu zag ik dat sigma een wat betaalbare 500mm/f4,5 heeft.
Zou deze wat toevoegen aan de set die ik nu heb,behalve wat lichtsterker ?

groeten peet

Moros

Re: Nikon 300mm/f4 + 1,7TC of Sigma 500mm/f4,5

Bericht door Moros » ma apr 20 2009 2:03 pm

Euhmm, dat lijkt me niet echt.

Jou 300mm plus 1.7 extender is 510mm. Dus je hebt al meer dan 500mm.

Aan de andere kant zou het wel wat kunnen toevoegen, aangezien de 500 + 1.7 extender 850mm oplevert.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma apr 20 2009 2:17 pm

Alleen afgaan of Exif gegevens van foto's van anderen is niet voldoende om deze beslissing te nemen (kan wel een goede raadgever zijn).

Wat mis je met je huidige combinatie, lichtsterkte? Je wint inderdaad één stop met de Sigma en zult een snellere autofocus hebben. Ook kun je er nog een coverter tussenzetten (niet de 1,7x van Nikon, maar wel 1,4x van Kenko of Sigma zelf) om nog iets verder te reiken.
Daar staat tegenover dat de Sigma 2x zo zwaar is als de 300/4 + 1,7TC en dat stelt weer andere eisen aan je statief, tenzij je daar al op voorbereid bent.

Ik heb ook de combinatie 300+1.7TC sinds een paar maanden, maar ga daar zeker een jaar mee aan de slag voordat ik überhaupt aan andere opties ga denken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Tobias

Bericht door Tobias » zo apr 26 2009 9:58 pm

Neem vooral mee dat de Sigma niet zo goed overweg kan met een TC. Als je een nikon TC gebruikt dan vervalt de AF of je moet gaan vijlen of dremelen. Zelf heb ik niet de ervaring met de Sigma 500 maar heb hier op andere forums niet veel goed over gelezen.

Zonder TC is de sigma 500 zonder meer een topper met een heel eigen kleur karakter en mooi bokeh.

Naast mijn 500 gebruik ik een 300 en die gaat prima met een TC om. Hou wel rekening met hunten bij weinig licht in combi met de 1.7.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”