D70s vervangen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
John

D70s vervangen

Bericht door John » ma apr 20 2009 12:49 pm

Ik wil mijn D70s met 18-70/1:3,5-4,5G ED gaan vervangen voor een D700 met een 24-70/2,8.
Kan ik de "oude"lenzen van mijn 801s ook op deze camera gebruiken 75-300/1:4,5-5,6 en de 24/1:2,8, en hoef ik hier dan ook geen correctie meer op los te laten.
Weten jullie verder ook of ik mijn SB-800 flitser op deze camera kan gebruiken en wat een goede lichtsterke lens zou zijn in het tele zoom bereik ter vervanging van de 75-300.
Ik ben een lichttechnicus en maak vooral opnames in donkere omgeving, theaters en podias, vaak dan ook nog vanaf de positie waar de regie staat dus op redelijke afstand van het podium.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D70s vervangen

Bericht door Cees » ma apr 20 2009 1:46 pm

Dag John, ten eerste, welkom op het forum. Velen stellen zich even voor via deze mogelijkheid http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16
om door te gaan op je vragen, de genoemde lenzen kun je gewoon gebruiken op de D700, moeten wel even 'aangemeld' worden. De flitser is normaal te gebruiken. Verder denk ik dat een 70-200/2.8 VR wel zal voldoen aan je wensen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Marco

Bericht door Marco » ma apr 20 2009 6:49 pm

Voor objectieven zonder CPU is het "aanmelden" in je camera noodzakelijk.
Alle objectieven die je noemt zullen gewoon werken met overname van alle funktie's, zonder deze aan te melden.

Uit de handleiding pagina 346:

Niet-CPU-objectief:
U kunt objectiefgegevens (brandpuntsafstand en maximaal
diafragma) opgeven voor maximaal negen objectieven zonder CPU,
zodat u gebruik kunt maken van diverse functies voor CPU-
objectieven (p. 210).

groet,
Marco

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma apr 20 2009 7:02 pm

John,

De bovenstaande schrijvers zijn abuis.
Alle Nikon AF en AF-D en AF-S objectieven zijn zonder meer bruikbaar (ik neem aan dat je AF objectieven bezit).
Als je een DX objectief (ontworpen voor de kleinere sensor) op een D700 zet, wordt dit herkend door de kamera.
Objectieven die Ai of Ai-S heten kunnen ook gebruikt worden, maar voor een optimale (matrix) lichtmeting moet je enkele instellingen maken.

Een flitser SB-800 is prima te gebruiken op de D700 en vele andere Nikon kamera's.

Je kan het handboek van de courante Nikon kamera's ophalen bij http://www.nikon.nl (of nikon.co.uk voor de engelstalige versie).
De electronische handboeken kan je niet printen, maar zoeken is op de PC veel sneller.
Nikon stuurt tegen een vergoeding een handboek in taal naar keuze franco thuis.

Over theaterfotografie: kijk eens (met enige zelfbeheersing) naar de 200mm 2.0 lens: het is bepaald geen koopje maar de lichtsterkte is prima, een alternatief kan zijn: de 70-200 zoom of 180 2.8 telelens.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marco

Bericht door Marco » ma apr 20 2009 7:32 pm

gijs sandberg schreef: De bovenstaande schrijvers zijn abuis.
Alle Nikon AF en AF-D en AF-S objectieven zijn zonder meer bruikbaar (ik neem aan dat je AF objectieven bezit).
Objectieven die Ai of Ai-S heten kunnen ook gebruikt worden, maar voor een optimale (matrix) lichtmeting moet je enkele instellingen maken.
Heb jij een andere handleiding dan ik bij je D700 Gijs ?
Ik heb de omschrijving rechstreeks overgenomen van pagina 346.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma apr 20 2009 8:13 pm

Marco,

Ik heb het NL handboek doc-code SB8F01(1F) 6MB0241F-01.

Het punt dat ik beschreef is dat input van mm/f wenselijk is voor optimalisatie van de matrix-lichtmeting, het is niet nodig als je anders lichtmeet.
Oftewel: input is geen absolute noodzaak voor het gebruik van objectieven zonder CPU.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marco

Bericht door Marco » ma apr 20 2009 8:18 pm

Bedankt voor de verduidelijking, ik hoop dat de TS er nog uitkomt.

Hij kan in ieder geval aan de slag met de 75-300 en 24mm.

groet,
Marco

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”