Nikor AF-S 105mm F2.8 IF-ED-VR
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nikor AF-S 105mm F2.8 IF-ED-VR
Ik heb mijn 105mm micro nu een week in huis maar hij is niet goed.
Viel me gelijk al op dat het knopje full/limit niet werkte (neem aan dat hij op limit de AF beperkt , dus sneller focust) en de AF loopt erg rauw en geluidruchtig.
Gelukkig heb ik hem van een goeie en eerlijke koper gekocht en hij wil hem terug nemen.
Ik wil geen gebruikte weer kopen en overweeg de VR versie.
Dit is wel een G lens maar dat moet kunnen dacht ik op de D1X en de D50
Heeft iemand van jullie deze lens?
Op het belgische forum spreken ze er behoorlijk lof over maar ik hoor het liever van een lid hier.
En weet iemand een goeie prijs? bij konijnenberg staat hij voor 818 euro maar helaas niet in voorraad.
gr. Peter
Viel me gelijk al op dat het knopje full/limit niet werkte (neem aan dat hij op limit de AF beperkt , dus sneller focust) en de AF loopt erg rauw en geluidruchtig.
Gelukkig heb ik hem van een goeie en eerlijke koper gekocht en hij wil hem terug nemen.
Ik wil geen gebruikte weer kopen en overweeg de VR versie.
Dit is wel een G lens maar dat moet kunnen dacht ik op de D1X en de D50
Heeft iemand van jullie deze lens?
Op het belgische forum spreken ze er behoorlijk lof over maar ik hoor het liever van een lid hier.
En weet iemand een goeie prijs? bij konijnenberg staat hij voor 818 euro maar helaas niet in voorraad.
gr. Peter
@Brenzef heb je misschien foto's online staan gemaakt met die 105mm?
Ik heb namelijk interesse in een macro lens en twijfel tussen de 60mm en de 105mm.
Voornamelijk wil ik foto's gaan schieten in aquaria van klein spul zoals garnalen.
Enkele voorbeelden van foto's welke ik met een simpel compact camera gemaakt heb om een idee te geven.
http://www.xs4all.nl/~rjoemman/oude_doo ... ponica.jpg
http://www.xs4all.nl/~rjoemman/oude_doo ... ca%201.JPG
Ik heb inmiddels een D200 body besteld.
Wat is wijsheid, de 60mm of de 105mm voor dit werk?
De garnalen bevinden zich meestal zo'n 10 cm achter de voorrruit.
Misschien te ver weg voor de 60 mm?
Mvg
Raoul
Ik heb namelijk interesse in een macro lens en twijfel tussen de 60mm en de 105mm.
Voornamelijk wil ik foto's gaan schieten in aquaria van klein spul zoals garnalen.
Enkele voorbeelden van foto's welke ik met een simpel compact camera gemaakt heb om een idee te geven.
http://www.xs4all.nl/~rjoemman/oude_doo ... ponica.jpg
http://www.xs4all.nl/~rjoemman/oude_doo ... ca%201.JPG
Ik heb inmiddels een D200 body besteld.
Wat is wijsheid, de 60mm of de 105mm voor dit werk?
De garnalen bevinden zich meestal zo'n 10 cm achter de voorrruit.
Misschien te ver weg voor de 60 mm?
Mvg
Raoul
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Goed spul hoor dat objectief. Heb hem sinds een maand of 4, maar nog maar weinig tijd gehad om hem echt aan de tand te voelen.
Heb deze foto ermee gemaakt met een 1.7 verleng-ding zonder flits

Heb deze foto ermee gemaakt met een 1.7 verleng-ding zonder flits

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- a90
- Forumlid
Zo, dat is dichtbij zeg. Is dat een wesp of een bij ?
MLUP zit er bij mij wel op maar gebruik ik alleen op een statief. Zover was ik nog niet gekomen met de macrolens.
Tijdgebrek
MLUP zit er bij mij wel op maar gebruik ik alleen op een statief. Zover was ik nog niet gekomen met de macrolens.
Tijdgebrek

- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Ik neem aan dat je de 1.7x converter bedoeld.a90 schreef:Heb deze foto ermee gemaakt met een 1.7 verleng-ding zonder flits
Met wat voor bedoeling heb je die converter er eigenlijk op gezet?
Alleen maar om deze foto op 40cm afstand te kunnen nemen i.p.v. 25?
En welk merk converter zat er op?
En met wat voor licht heb je die foto gemaakt? daglichtlamp of buiten.
- Brenzef
- Forumlid
Ja, heb ik.rjoemman schreef:@Brenzef heb je misschien foto's online staan gemaakt met die 105mm?
Mvg
Raoul
Deze heb ik gemaakt in blijdorp ook door het glas met een R1C1 flitsset.
De kleuren kloppen niet helemaal omdat mijn kleurruimte niet goed stond.
Dus ik heb als een wildeman in PS zitten schuiven met de kleuren.
Ik ben nog te lui om een nieuwe te plaatsen. De 105 zou wel voldoen lijkt me.
De Nikon micro's zijn poepscherp. Wat een mooie stukjes glas.

Laatst gewijzigd door Brenzef op do nov 30 2006 6:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- a90
- Forumlid
Ja converter idd. was even de naam kwijt. Het is een Nikon converter. De foto is buiten gemaakt. De opname waardes zijn F16 /1/90e iso 200.olle_griese schreef:Ik neem aan dat je de 1.7x converter bedoeld.
Met wat voor bedoeling heb je die converter er eigenlijk op gezet?
Alleen maar om deze foto op 40cm afstand te kunnen nemen i.p.v. 25?
En welk merk converter zat er op?
En met wat voor licht heb je die foto gemaakt? daglichtlamp of buiten.
Waarom de converter ? het vliegje ging telkens weg als ik dichtbij kwam, dus ik dacht laat ik eens kijken of het ook werkt met de converter en ja hoor, dat werkt goed.
- Karel Giesen
- Forumlid
a90,
Volgens mij ben je de zaak aan het flessen! Midia is de Ierse importeur voor Canon. Jouw vliegje lijkt verdacht veel op de vlieg die de tweede prijs heeft gewonnen bij een macrowedstrijd in het blad Fotomagazin met een (jawel) Canon 10D met een Sigma 180mm macro. ...En dus niet met zo'n verlengding en de Nikon 105mm macro.
groet,
Karel
Volgens mij ben je de zaak aan het flessen! Midia is de Ierse importeur voor Canon. Jouw vliegje lijkt verdacht veel op de vlieg die de tweede prijs heeft gewonnen bij een macrowedstrijd in het blad Fotomagazin met een (jawel) Canon 10D met een Sigma 180mm macro. ...En dus niet met zo'n verlengding en de Nikon 105mm macro.
groet,
Karel
- roel
- Forumlid
- Contacteer:
De exif-date spreken toch vóór a90, zie hier (105 mm. met converter is 180 mm.):Karel Giesen schreef:a90,
groet,
Karel
Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D2X
Image Date: 2006:08:26 15:30:08
Flash Used: No
Focal Length: 180.0mm (35mm equivalent: 270mm)
Exposure Time: 0.011 s (1/90)
Aperture: f/16.0
ISO equiv: 200
White Balance: Manual
Light Source: Fine Weather
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)

- a90
- Forumlid
Haha, die Karel. Alsof ik zou pronken met andermans foto's. Nee hoor. Deze is bij mij in de achtertuin gemaakt op de deksel van de zandbak van mijn zoontjes (een grote groene plastic kikker).Karel Giesen schreef:a90,
groet,
Karel
Overigens dat verlengding met die macro, dat is gewoon prettig gereedschap hoor, niets mis mee. Ik heb er zelfs een flitssetje bijgekocht. met 2 van die kleintjes vlak om de lens. Je hebt dan mooi licht dichtbij het onderwerp. Alleen een beetje weinig gelegenheid de laatste tijd helaas.
En Midia.nl heb ik geregistreerd omdat mijn naam Michael is en die van mijn vrouw Diane, bij elkaar dus midia.

Maar wat weet jij verdacht veel van Canon af. Je bent toch geen Canonian hier op het Nikon forum ?