2.0 converter op Sigma 70-200mm
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
2.0 converter op Sigma 70-200mm
Ik had de vraag al eerder gesteld, maar in een andere thread. Heeft iemand ervaring met de 2.0 teleconverter op de Sigma 70-200 mm? Ik heb nu de 1.4, maar ben benieuwd naar het resultaat wanneer je daar een 2.0 extender op zet.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: 2.0 converter op Sigma 70-200mm
Vooropgesteld dat je de Sigma 2x converter bedoelt, dan heb ik wel ervaring met die combinatie. 't Werkt, maar 't wordt er wel zacht van.
Ik heb zo geen voorbeeld bij de hand, maar misschien dat ik er vanmiddag nog even iets mee kan doen...
Ik heb zo geen voorbeeld bij de hand, maar misschien dat ik er vanmiddag nog even iets mee kan doen...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ja dit zou ik ook graag willen zien!Roelof schreef:Vooropgesteld dat je de Sigma 2x converter bedoelt, dan heb ik wel ervaring met die combinatie. 't Werkt, maar 't wordt er wel zacht van.
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Dat zou ik inderdaad op prijs stellen Roelof. Zie dit met belangstelling tegemoet.
En natuurlijk bedoelde ik de converter. Sorry.

@roelof: ik heb een sigma TC 1.4. past deze ook op de tamron 70-200mm 2.8?
- Roelof
- Clublid
Hele middag weg geweest, zonder camera, dus geen tijd gehad.
De Sigma 1.4x past misschien wel op de Tamron 70-200, maar ik denk niet dat je dan nog AF hebt. Als ik mij niet vergis dan heeft de Tamron geen scherpstelmotor en doet de Sigma TC1.4 het alleen maar met (Sigma) HSM lenzen, zoiets staat tenminste in de handleiding van mijn Sigma TC2.
De Sigma 1.4x past misschien wel op de Tamron 70-200, maar ik denk niet dat je dan nog AF hebt. Als ik mij niet vergis dan heeft de Tamron geen scherpstelmotor en doet de Sigma TC1.4 het alleen maar met (Sigma) HSM lenzen, zoiets staat tenminste in de handleiding van mijn Sigma TC2.
hoi roelof,
Had je toevallig al wat foto's kunnen maken?
en hoe ervaar jij zelf de kwaliteit van de sigma? ik overweeg er namelijk ook een.
ik hoor het graag.
en hoe ervaar jij zelf de kwaliteit van de sigma? ik overweeg er namelijk ook een.
ik hoor het graag.
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Ik ooknatuurfotograaf schreef:hoi roelof,
ik hoor het graag.

Ik heb sinds een paar weken een Sigma 70-200 met extender (2x) 2de hands overgenomen en ben er erg blij mee.
Gebruik de extender voornamelijk bij het spotten naar vliegtuigen
Hier twee voorbeelden.Laatste is onbewerkt. Zijn dus geschoten met een D2H en 70-200 plus extender.

2 (onbewerkt)

Nou weet ik niet of deze " soft " zijn of niet
. Als dat zo is hoor ik het graag (weet echt niet hoe ik dat kan waarnemen)
PS: Wilde eigenlijk een kleine foto plaatsen en als je er op clickt dat je dan het origineel te zien krijgt.
Maar code die ik gebruik werkt niet. Is die een forum issue of zou ik de verkeerde code gebruikt hebben??
Hier is de code die ik gebruik:

Patrick: even zitten sleutelen voor je. Dat stukje 388,267 is niet goed... De link werkt volgens mij niet.
Gebruik de extender voornamelijk bij het spotten naar vliegtuigen
Hier twee voorbeelden.Laatste is onbewerkt. Zijn dus geschoten met een D2H en 70-200 plus extender.
2 (onbewerkt)
Nou weet ik niet of deze " soft " zijn of niet

PS: Wilde eigenlijk een kleine foto plaatsen en als je er op clickt dat je dan het origineel te zien krijgt.
Maar code die ik gebruik werkt niet. Is die een forum issue of zou ik de verkeerde code gebruikt hebben??
Hier is de code die ik gebruik:
Patrick: even zitten sleutelen voor je. Dat stukje 388,267 is niet goed... De link werkt volgens mij niet.
Laatst gewijzigd door seninha op za apr 25 2009 11:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roelof
- Clublid
Ik zou wat voorbeelden tonen, maar ik ben eventjes bezig gehouden door zaken buiten het forum om.
Hier wat voorbeeldjes:
sigma 70-200 met sigma tc2, lens op 100 mm, dus combi op 200 mm

sigma 70-200 met sigma tc2, lens op 200 mm, dus combi op 400 mm

sigma 70-200 zonder tc, lens op ca 100 mm, diafragma op 5.6

sigma 70-200 zonder tc, lens op 200 mm, diafragma op 5.6

Ging een beetje tegen het licht in, was niet het mooiste licht, de plaatjes zijn klikbaar naar iets onverkleinds, rechtstreeks uit de camera.
Alles vanaf statief genomen
Hier wat voorbeeldjes:
sigma 70-200 met sigma tc2, lens op 100 mm, dus combi op 200 mm

sigma 70-200 met sigma tc2, lens op 200 mm, dus combi op 400 mm

sigma 70-200 zonder tc, lens op ca 100 mm, diafragma op 5.6

sigma 70-200 zonder tc, lens op 200 mm, diafragma op 5.6

Ging een beetje tegen het licht in, was niet het mooiste licht, de plaatjes zijn klikbaar naar iets onverkleinds, rechtstreeks uit de camera.
Alles vanaf statief genomen
Hoi roelof,
hartelijk dank voor de genomen moeite.
met vr gr
hartelijk dank voor de genomen moeite.
met vr gr
zo die zijn soft !
dan heb ik het niet over het konijnenvachtje
Arend....
Arend....
- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Dank je Roelof voor de genomen moeite.
Hoi arend.Arend-ho schreef:zo die zijn soft !
Arend....
wat bedoel je precies met soft? want die term is mij eerlijk gezegd nog niet in kindertaal uitgelegd.

bedoel je dat ze niet scherp zijn?
ik hoor het graag.
Het mooie van het woord "soft" is, is dat er een onmeetbaar oordeel mee wordt gegeven. Een "softe" foto is op zich helemaal scherp, maar lijkt toch een soort waas eroverheen te hebben. Iets wat je wel ziet bij telezooms in het lange bereik.
Maar het is makkelijk gezegd dat een foto soft is of dat een lens softe platen aflevert. Een foto kan ook soft worden van bepaalde lichtomstandigheden, luchtvochtigheid etc. Ook het gebruikte diafragma speelt een rol. Diafragma wijd open levert softe plaatjes op.
Roelof heeft de foto in het geheel niet bewerkt. De meeste foto's die op het forum worden geplaatst worden softwarematig verscherpt. Dat is inmiddels zo'n beetje een standaard geworden. Dus onverscherpte foto's vallen sowiezo al een beetje uit de toon en er zal al snel van gezegd worden dat ze een tikje soft zijn.
Nu de door Roelof genomen foto's: Ik vind het alleszins meevallen. De meest close-up genomen foto (200mm plus 2x converter) vind ik nog scherp zat en met wat bewerking is het volgens mij echt prima te doen. Arend-ho overdrijft imo dus een beetje.
En bovendien: de wens is de vader van de gedachte. Het eerste wat veel mensen zullen denken als iemand zegt dat-ie een Sigma 70-200 objectief met een 2x teleconverter gaat gebruiken, zal zijn: "dat zal wel softe plaatjes gaan opleveren..."
Maar het is makkelijk gezegd dat een foto soft is of dat een lens softe platen aflevert. Een foto kan ook soft worden van bepaalde lichtomstandigheden, luchtvochtigheid etc. Ook het gebruikte diafragma speelt een rol. Diafragma wijd open levert softe plaatjes op.
Roelof heeft de foto in het geheel niet bewerkt. De meeste foto's die op het forum worden geplaatst worden softwarematig verscherpt. Dat is inmiddels zo'n beetje een standaard geworden. Dus onverscherpte foto's vallen sowiezo al een beetje uit de toon en er zal al snel van gezegd worden dat ze een tikje soft zijn.
Nu de door Roelof genomen foto's: Ik vind het alleszins meevallen. De meest close-up genomen foto (200mm plus 2x converter) vind ik nog scherp zat en met wat bewerking is het volgens mij echt prima te doen. Arend-ho overdrijft imo dus een beetje.
En bovendien: de wens is de vader van de gedachte. Het eerste wat veel mensen zullen denken als iemand zegt dat-ie een Sigma 70-200 objectief met een 2x teleconverter gaat gebruiken, zal zijn: "dat zal wel softe plaatjes gaan opleveren..."