Exif data in Tiff na Capture NX2?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
tycho

Exif data in Tiff na Capture NX2?

Bericht door tycho » di apr 21 2009 9:17 pm

Hallo,

ik bewerk tegenwoordig de NEF bestanden uit mijn D80 in Capture NX2 en exporteer ze dan naar Tiff.

Als ik dan vervolgens de Tiff bestanden inlees met PT lens dan is de focusafstand en het type lens niet meer te achterhalen door het programma.
Waardoor ik dus geen gebruik kan maken van PT lens. Als ik de NEF bestanden exporteer naar JPG heb ik er geen last van.

Als ik in Capture NX2 kijken bij de Metadata dan zie ik de gegevens wel gewoon staan bij een Tiff bestand.

Wie werkt ook met deze combinatie?

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Exif data in Tiff na Capture NX2?

Bericht door Onno » di apr 21 2009 10:59 pm

Heb geen oplossing voor dit issue met PTlens maar vanaf Capture NX versie 2.2.0 is een nieuwe functie opgenomen waarmee je deze correctie kan doen (voor Nikon objectieven) zonder een extern programma.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 21 2009 11:08 pm

Ik exporteer vanuit Capture NX2 als TIFF. Vanuit Photoshop worden mijn TIFF-bestanden gewoon herkend door PTLens.
Houdt er echter wel rekening mee dat je altijd een eerste keer je lens moet kiezen, omdat vanuit de EXIF gegevens geen koppeling met het merk van een lens gemaakt kan worden. Na eenmaal handmatig kiezen van de lens moet een volgende keer de lens gewoon herkend worden vanuit de EXIF-gegevens.
Vriendelijke groet, Léon Obers

tycho

Bericht door tycho » vr apr 24 2009 9:46 pm

Onno schreef:Heb geen oplossing voor dit issue met PTlens maar vanaf Capture NX versie 2.2.0 is een nieuwe functie opgenomen waarmee je deze correctie kan doen (voor Nikon objectieven) zonder een extern programma.
Ik heb alleen wel het idee dat er qua functionaliteit meer opties in PT lens zitten dan dat ik met Capture NX2 kan doen.

tycho

Bericht door tycho » vr apr 24 2009 9:47 pm

Léon Obers schreef:Ik exporteer vanuit Capture NX2 als TIFF. Vanuit Photoshop worden mijn TIFF-bestanden gewoon herkend door PTLens.
Houdt er echter wel rekening mee dat je altijd een eerste keer je lens moet kiezen, omdat vanuit de EXIF gegevens geen koppeling met het merk van een lens gemaakt kan worden. Na eenmaal handmatig kiezen van de lens moet een volgende keer de lens gewoon herkend worden vanuit de EXIF-gegevens.
Exporteer jij dan vanuit CS weer naar PT lens ofzo? Dit is toch een stand alone programma?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”