Nieuwe D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
DxFx

Nieuwe D700

Bericht door DxFx » wo apr 22 2009 9:12 pm

Mijn meestgebruikte camera was tot gisteren een D2X met een 17-55 mm objectief. Werkt prima, ook onder "moeilijke omstandigheden" zoals buiten in de regen, maar heeft als nadeel de ruis die hinderlijk zichtbaar wordt als je de 100 ISO verlaat.
Gisteren een D700 Speedkit gekocht voor een aanbiedingsprijsje. Leuk bedacht met die combinatie, alleen die 8 bps haal je alleen met de 8 batterijen in de mb-d10 want de en-el4 accu zit er niet bij, ook niet de lader er voor en ook geen en-el3 voor in de greep. En dan moet je ook nog apart een verlengstuk voor de en-el4 kopen anders past deze ook niet. Dat was dus een domper op de aanschaf en kostte Eur 220 extra.

Aldus gewapend met de body en de db-10 er onder, nu een 50mm 1.4G er op geschroefd en eerst de quick guide doorgelezen en begonnen met het 400 pag's handboek door te nemen. Na een paar uur had ik er genoeg van en ben gaan schieten, natuurlijk in RAW en met 14 bits kleur.

Het was inmiddels schemerdonker en alles op off gezet wat mogelijk was en het programma op "P" dus automatisch. Maar dat wordt niks, felle reclamelichten zijn gigantisch overbelicht - bleek later - en de donkere partijen helemaal dicht.
Bij controle op de computer bleek al gauw dat niets bruikbaar zou zijn geweest. Dan maar zelf de instellingen weer doen net als bij de D2X en controle via het histogram.
En dat werkt perfect. De opnames zijn mooi zacht doortekend en scherp en belangrijkste van alles: GEEN ruis. Goed ik heb alleen nog maar op 100 ISO geprobeerd, maar het verschil in kwaliteit met de opnames van de D2X is duidelijk. Bij het opschroeven van de ISO tot 1600 treedt er een klein kwaliteitsverlies op, maar hat was wel nog altijd in de volle zon.

Voor mij is dit een perfecte camera na deze 1ste primitieve tests. Wat ik niet hoef en overbodig vindt:
- het flut flitsertje boven op de zoeker; die is er na een echte shoot waarschijnlijk al vanaf
- al die voorinstellingen op kleur en contrast, dus gewoon puur natuur de RAW file die ik keurig in CS3 kon inlezen en bewerken.

Ik zal verder nog wat testjes met lange sluitertijden doen en dan ook nog eens in combinatie met hoge ISO.

Oh ja, de DX objectieven werken uiteraard ook op de D700 body en geven goede resultaten.

DxFx

DxFx

Re: Nieuwe D700

Bericht door DxFx » wo apr 22 2009 10:24 pm

Nog een verder feature dat ik niet nodig vind:
- het hulplicht voor het AF scherpstellen.

Wanneer dat aangaat ontstaat er in de linker helft van het zoekerbeeld een donkere schaduw van het objectief. Dat is zo bij 50mm maar natuurlijk ook bij langere objectieven. Volgens mij is dit een constructiefout. Het mag van mij er helemaal af, het werkt niet en is ivm helderheid hinderlijk.

Wie een SU-800 heeft kan dit ding er wel op zetten en dan is het probleem over. Eventueel afplakken.

DxFx

Arjandemeijer

Bericht door Arjandemeijer » wo apr 22 2009 10:31 pm

DxFx schreef:Nog een verder feature dat ik niet nodig vind:
- het hulplicht voor het AF scherpstellen.

Wanneer dat aangaat ontstaat er in de linker helft van het zoekerbeeld een donkere schaduw van het objectief. Dat is zo bij 50mm maar natuurlijk ook bij langere objectieven. Volgens mij is dit een constructiefout. Het mag van mij er helemaal af, het werkt niet en is ivm helderheid hinderlijk.

Wie een SU-800 heeft kan dit ding er wel op zetten en dan is het probleem over. Eventueel afplakken.

DxFx
Via het menu(a9) kan je de hulpverlichting afzetten mocht je er teveel aan storen.

Moros

Bericht door Moros » do apr 23 2009 11:03 am

DxFx schreef: Mijn meestgebruikte camera was tot gisteren een D2X met een 17-55 mm objectief. Werkt prima, ook onder "moeilijke omstandigheden" zoals buiten in de regen, maar heeft als nadeel de ruis die hinderlijk zichtbaar wordt als je de 100 ISO verlaat.
Had je echt al last van ruis op een D2X bij ISO 200?
DxFx schreef: Gisteren een D700 Speedkit gekocht voor een aanbiedingsprijsje. Leuk bedacht met die combinatie, alleen die 8 bps haal je alleen met de 8 batterijen in de mb-d10 want de en-el4 accu zit er niet bij, ook niet de lader er voor en ook geen en-el3 voor in de greep. En dan moet je ook nog apart een verlengstuk voor de en-el4 kopen anders past deze ook niet. Dat was dus een domper op de aanschaf en kostte Eur 220 extra.
En als je een speedkit koopt dan weet je toch ook wel wat je er extra bijkoopt? En ik neem aan dat jij je van te voren ook wel verdiept hebt in het toestel plus opties? Als ik het zo lees heb jij alleen een grip erbij gekregen met die 'kit', of zaten de batterijen er ook bij? Hoe dan ook, vind ik dat erg vreemd en zal ik daarvoor misschien even terug naar de winkel gaan.
Ben je er ook achter wat nou het probleem is/was wanneer je op P schoot? Ik bedoel dat moet toch ergens vandaan komen (andere meting bijvoorbeeld).

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » do apr 23 2009 1:16 pm

Waarom heb je niet doorgespaard voor een D3? Je bent toch een pro body gewend?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

DxFx

Bericht door DxFx » do apr 23 2009 2:00 pm

alfredo schreef:Waarom heb je niet doorgespaard voor een D3? Je bent toch een pro body gewend?
Goeie vraag, maar dat is een prijs/prestatie kwestie. De D700 is typisch een camera die geschikt is om naar het FX formaat over te stappen en levert daarvoor de meeste camera voor je geld. De D3 zou ik nooit kopen in zo'n geval; wel de D3X maar die is 3x zo duur. En aangezien ik ook veel nieuw glas moet aanschaffen, dus alles rustig aan en met kleine stapjes. Bovendien kan ik de batterij-greep er af halen en dan heb je een mooie kleine camera die dezelfde kwaliteit beelden levert als de D3.
En als het uitkomt blijf ik ook nog Dx formaat opnames maken; in de volle zon of met veel licht, presteert deze nog steeds goed.

DxFx

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr apr 24 2009 2:25 pm

kan de D3 ook allemaal....maar dan een probody... vond je de D2X niet te log dan?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr apr 24 2009 2:59 pm

Huh 220 euro voor een mbd10 met penlite houder ? Ik kocht mijn PDK-1 kit voor 265 euro daar zou ik dus echt wel even op terug komen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

benikon

Bericht door benikon » vr apr 24 2009 3:56 pm

alfredo schreef:Waarom heb je niet doorgespaard voor een D3? Je bent toch een pro body gewend?
juist,... dat heb ik ook gedaan, heb naast mijn vertrouwde D2x de D3.
Qua ergonomie voelen ze praktisch hetzelfde, en de knoppenconfiguratie is praktisch hetzelfde, wat inhoud dat je(de D2x gewend zijnde) de knoppen op de D3 blind kan vinden. Tevens kan ik altijd terugvallen op DX formaat(bijv met de 70-200) wanneer de lichtomstandigheden gunstig zijn, gebruik hem dan ook veelvuldig voor het niet-snelle werk en bij gunstig licht en als backup camera.
En met de ruis ,(dat deze zichtbaar wordt boven iso 100, vind ik niet correct) valt best mee totaan iso 400. De D3 is natuurlijk een meester op isobereik en snelheid.Gebruik de beide camera,s danook naast- en door elkaar.
groeten Ben

Remco H

Bericht door Remco H » vr apr 24 2009 5:47 pm

DxFx schreef:Bovendien kan ik de batterij-greep er af halen en dan heb je een mooie kleine camera die dezelfde kwaliteit beelden levert als de D3.
Dat vind ik wel een voordeel. Met mijn teleobjectief (AF 80-200mm f/2.8D) op het statief kan de grip er namelijk niet meer onder, heb ik eens ontdekt. Dus schroef ik hem er maar af in zo'n geval. Het lijkt me dat ik met een D3 dan toch wel een stevig probleem zou hebben!

DxFx

Bericht door DxFx » vr apr 24 2009 9:26 pm

alfredo schreef:kan de D3 ook allemaal....maar dan een probody... vond je de D2X niet te log dan?
Neen de D2X ligt prima goed gebalanceerd in de hand, is alleen wat zwaar. De D700 met de greep en een extra accu weegt ongeveer net zo veel, is ongeveer net zo groot, klein beetje groter zelfs en ligt ook goed in de hand met "lange" objectieven, net als de D2X. En dat zal ook wel gelden voor de D3 en de D3X.

De reden om voor de D700 te kiezen is prijs/prestatie. De D700 levert nl de zelfde kwaliteit prenten als de D3. De sensor is ook eerst ontwikkeld voor de D3 en daarna kwam de D700 er mee. Het is een behoorlijke stap voor een bedrijf om van Dx naar Fx formaat te gaan vwb de sensor, maar dat is goed gelukt - grotere beeldelementen dus weinig ruis - en ze kunnen nu in serie produceren.

De stap naar Fx plus 2x zoveel pixels is een veel grotere stap, zeker - vanwege de kleinere beeldelementen - om de ruis binnen de perken te houden. De sensors zijn moeilijker te produceren en dat blijkt uit de prijs. Maar het zal wel doorgaan. Ik las ergens dat Leica een 35Mpx DSLR aan het ontwikkelen is en nog dit jaar op de makrt wil brengen. Of het lukt? De middenformaat cameras lopen ook steeds verder uit - Hasselblad, Phase One, Leaf, etc - zitten nu boven de 50 Mpx. De race goes on en de prijzen zijn in het begin torenhoog.

DxFx

Bericht door DxFx » zo jun 14 2009 12:18 am

Het is alweer een week of wat geleden, dat ik de D700 heb aangeschaft en intussen ook het bijpassende glas. Kostte een hoop tijd want er is niet een winkel die ALLE komponenten voor de laagste prijs aanbied, maar het is gelukt.
Heb nu de beschikking over de 50mm 1.4G voor het "avondwerk", de 14-24mm 2.8G voor de "wijdse blik" en de 24-70mm 2.8G voor de "routine opdrachten".

De D700 met alleen de 50mm is een handige kleine camera die je eigenlijk altijd bij de hand zou moeten hebben.

De 700 met de andere objectieven vereist de MB-D10 accuhouder aangekoppeld, anders is de balans van het geheel niet in orde en neigt het geheel tot "kiepen". Maar met is het een prima stuk gereedschap.
Vooral de 14-24 is fenomenaal scherp ook aan de randen. Heb de 50mm vergeleken met de 24-70 op 50mm met en zonder statief, bij veel zon, en kan niet echt verschil in scherpte of kleur van de opnames ontdekken, ook niet bij 100%. En verbazend scherp, beide objectieven. Ook de kleuren zijnmooi zacht en wil je het wat feller dan is er altijd nog photodinges om bij te stellen.
Ik heb de verscherping in de camera uitgezet - neem alleen in NEF op - en moet dus sowieso alle opnames die door de screening komen nabewerken.

Vind wel dat de D700 zonder MB-D10 snel het accuutje leeg zuigt, vooral als je veel gaat autofocussen. Overigens werkt die AF niet echt overtuigend en komt het vaak voor dat de camera staat te zoeken naar een scherpstelpunt. Dat komt eigenlijk bij alle 3 de objectieven voor. Wanneer je snel een opname wilt maken is dat echt hinderlijk, die mis je dan.
Wat verder belangrijk is dat bij het objectief verwisselen de camera uitstaat en de objectieven op M staan, anders raakt het systeem in de war, soms.

Al met al ben ik tevreden met de opnames die ik nu kan maken en wat belangrijk is, de afnemers ook. En gezien de prijzen van heden, is dit systeem een aanrader. Wanneer de highres sensors met 25 Mpx betaalbaar worden, minder ruizen en scherper afbeelden, kan ik redelijk eenvoudig overstappen.

Happy shooting
DxFx

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo jun 14 2009 7:56 pm

DxFx schreef:Het is alweer een week of wat geleden, dat ik de D700 heb aangeschaft en intussen ook het bijpassende glas. Kostte een hoop tijd want er is niet een winkel die ALLE komponenten voor de laagste prijs aanbied, maar het is gelukt.
Heb nu de beschikking over de 50mm 1.4G voor het "avondwerk", de 14-24mm 2.8G voor de "wijdse blik" en de 24-70mm 2.8G voor de "routine opdrachten".

De D700 met alleen de 50mm is een handige kleine camera die je eigenlijk altijd bij de hand zou moeten hebben.

De 700 met de andere objectieven vereist de MB-D10 accuhouder aangekoppeld, anders is de balans van het geheel niet in orde en neigt het geheel tot "kiepen". Maar met is het een prima stuk gereedschap.
Vooral de 14-24 is fenomenaal scherp ook aan de randen. Heb de 50mm vergeleken met de 24-70 op 50mm met en zonder statief, bij veel zon, en kan niet echt verschil in scherpte of kleur van de opnames ontdekken, ook niet bij 100%. En verbazend scherp, beide objectieven. Ook de kleuren zijnmooi zacht en wil je het wat feller dan is er altijd nog photodinges om bij te stellen.
Ik heb de verscherping in de camera uitgezet - neem alleen in NEF op - en moet dus sowieso alle opnames die door de screening komen nabewerken.

Vind wel dat de D700 zonder MB-D10 snel het accuutje leeg zuigt, vooral als je veel gaat autofocussen. Overigens werkt die AF niet echt overtuigend en komt het vaak voor dat de camera staat te zoeken naar een scherpstelpunt. Dat komt eigenlijk bij alle 3 de objectieven voor. Wanneer je snel een opname wilt maken is dat echt hinderlijk, die mis je dan.
Wat verder belangrijk is dat bij het objectief verwisselen de camera uitstaat en de objectieven op M staan, anders raakt het systeem in de war, soms.

Al met al ben ik tevreden met de opnames die ik nu kan maken en wat belangrijk is, de afnemers ook. En gezien de prijzen van heden, is dit systeem een aanrader. Wanneer de highres sensors met 25 Mpx betaalbaar worden, minder ruizen en scherper afbeelden, kan ik redelijk eenvoudig overstappen.

Happy shooting
DxFx

Oh, heb nergens last van. Mijn AF werkt naar wens. Wellicht exemplarisch?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » ma jun 15 2009 8:56 am

DxFx schreef:Overigens werkt die AF niet echt overtuigend en komt het vaak voor dat de camera staat te zoeken naar een scherpstelpunt. Dat komt eigenlijk bij alle 3 de objectieven voor. Wanneer je snel een opname wilt maken is dat echt hinderlijk, die mis je dan.
Blader eens door de Pro Technical Guide van de D3 heen (32 blz). Dat gaat voornamelijk over de instellingen van de AF. Ik heb afgelopen zaterdag wat foto's gemaakt van een wielerronde in het dorp. Ongeveer 2/3 van de foto's was scherp, terwijl er toch sprake was van een aardig gangetje.

Van de popup flash heb ik overigens geen last. Heel soms druk op het knopje die de popup doet openen. Het staat misschien minder pro, maar je kunt er wel je speedlights mee aansturen in commander mode. Dat gaat met een D3 weer niet.
klijnfotografie.com

DxFx

Bericht door DxFx » ma jun 15 2009 5:36 pm

JosK schreef:Blader eens door de Pro Technical Guide van de D3 heen (32 blz). Dat gaat voornamelijk over de instellingen van de AF. Ik heb afgelopen zaterdag wat foto's gemaakt van een wielerronde in het dorp. Ongeveer 2/3 van de foto's was scherp, terwijl er toch sprake was van een aardig gangetje.
Dank voor de info; in dit pdfje zijn een flink aanta pagina's die de AF als onderwerp hebben. Ook in het boekje van Simon Stafford "Nikon D700" uit de Magic Lantern Guides wordt de AF en de hebbelijkheden uitgespreid besproken.

Er is niet veel aan te doen denk ik, en de D3 en D3X reageren wellicht net zo; moeten er maar mee leren leven.

DxFx

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”