Wie kan mij helpen Camera RAW CS4

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Richard van der Hoek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wie kan mij helpen Camera RAW CS4

Bericht door Richard van der Hoek » wo apr 29 2009 9:32 am

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand het antwoord voor mij heeft.
Als ik een NEF/RAW bestand open in camera RAW van CS4 krijg ik een mooi scherp plaatje. Als ik vervolgens een crop maak dan krijg ik een lage resolutie te zien. In een oudere versie kwam dan na een paar tellen de hoge resolutie naar voren maar nu niet meer. In lage resolutie verder de kleuren corrigeren is natuurlijk niets. Is dit een instelling ergens? Ik kan dit nergens vinden.
Hoop dat iemand mij kan helpen.

Ciska

Re: Wie kan mij helpen Camera RAW CS4

Bericht door Ciska » wo apr 29 2009 3:52 pm

Ik ben zelf een sjop fanaat (vele weten het hier), maar een raw bewerken in sjop is niet een echte aanrader. Zelf gebruik ik Bibble pro en die heeft ook nog veel meer mogelijkheden.
Ik schiet foto's altijd in raw en als ik ze dan op de hd zet, ga ik ze eerst bewerken in Bibble pro en opslaan. Ik heb altijd het gevoel gehad dat photoshop hier toch een paar steekjes laat vallen en dat is best wel jammer voor zo'n goed programma.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo apr 29 2009 4:25 pm

Ciska schreef:Ik ben zelf een sjop fanaat (vele weten het hier), maar een raw bewerken in sjop is niet een echte aanrader. Zelf gebruik ik Bibble pro en die heeft ook nog veel meer mogelijkheden.
Ik schiet foto's altijd in raw en als ik ze dan op de hd zet, ga ik ze eerst bewerken in Bibble pro en opslaan. Ik heb altijd het gevoel gehad dat photoshop hier toch een paar steekjes laat vallen en dat is best wel jammer voor zo'n goed programma.
Of je weet niet HOE je een RAw in PS moet bewerken natuurlijk ik doe het al jaren met Photoshop en dat gaat prima en beter en makkelijker dan menig ander programma. Het is maar net wat je gewend bent.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » wo apr 29 2009 5:03 pm

Ciska schreef:Ik ben zelf een sjop fanaat (vele weten het hier), maar een raw bewerken in sjop is niet een echte aanrader. Zelf gebruik ik Bibble pro en die heeft ook nog veel meer mogelijkheden.
Ik sta even te klapperen van je verhaal. Waarom geen RAW in PS bewerken??
Als ik klaar ben met 'bewerken' sla ik foto op in JPG en daarna doe ik eigenlijk niet zoveel meer mee dan kaderen..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Ciska

Bericht door Ciska » wo apr 29 2009 5:11 pm

Ik persoonlijk vind het resultaat en het bewerken van raw in sjop erg mager. Zoals ik zei gebruik ik Bibble pro waar je veel meer mee kan.
Foto's bewerken doe ik wel in sjop maar dan zijn ze in jpeg formaat na ik ze behandeld heb in bibble

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » wo apr 29 2009 5:30 pm

Vriendelijk verzoek om deze off-topic discussie te stoppen. Open daarvoor even een ander draadje.
Graag vanaf hier verder alleen ingaan op de vraag van Richard.
Dus als je het niet weet hoef je niet te reageren. (En ik weet het helaas ook niet ;-) )

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo apr 29 2009 6:50 pm

Ik heb het net hier geprobeerd met CS4 en Camera Raw 5.3 en dat werkt gewoon goed zo te zien. Je bedoelt dat je een lage resolutie binnen Camera Raw ziet? Dus vóór het openen in Photoshop zelf?

De resolutie ná croppen is natuurlijk wel altijd lager dan het origineel.

Richard van der Hoek
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Richard van der Hoek » wo apr 29 2009 11:44 pm

Klopt in Camera raw zelf. Al snij ik er maar een heel klein randje vanaf de voorvertoning is gelijk bitmap. Als ik vervolgens opsla in bijv jpg en bekijk het in welk programma dan ook is het weer goed. Het gaat dus om de preview in Camera RAW. Ik kan nergens een instelling vinden waar je dit zou kunnen veranderen. CaptureNX2 is in bestelling dus wellicht dat ik daar maar mee moet gaan werken. Zitten gelijk alle aanpassingen in het bestand zelf opgeslagen.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do apr 30 2009 9:22 am

Mhh, vreemd. Ik heb het net weer geprobeerd en maar een paar pixels gecropt. Zie geen verschil, zelfs bij inzoomen naar 100% zie ik nog steeds evenveel detail als vóór het croppen.

- inzoomen tot 100%
- weer uitzoomen
- croppen (langs de kanten dus bijna de hele foto blijft intact)
- dubbelklikken op de foto (de crop wordt daadwerkelijk doorgevoerd)
- weer inzoomen tot 100%

Jij ziet dus veel verschil tussen de eerste keer inzoomen en de tweede keer inzoomen?

Ik heb 2 screenshots gemaakt in tif. De eerste is voor croppen en op 100% inzoomen en de tweede ná croppen en op 100% zoom:
Het forum software kan geen tif laten zien maar je kunt ze downloaden:
http://www.remoss.nl/images/vanalles/cs4_raw_1.TIF en
http://www.remoss.nl/images/vanalles/cs4_raw_1.TIF

Richard van der Hoek
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Richard van der Hoek » do apr 30 2009 5:15 pm

Mmmm raar ik snap er niets van. Ik ga nog verder zoeken.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do apr 30 2009 6:50 pm

Ik hoop dat je er uit komt Richard. Misschien weet iemand anders op het forum nog iets hierover?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”