Troisvierges Luxemburg (met de laatste foto's)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
GdP

Troisvierges Luxemburg (met de laatste foto's)

Bericht door GdP » wo apr 29 2009 11:20 pm

Troisvierges Luxemburgs: is een plaats en gemeente in het kanton Clervaux in het uiterste noorden van het Groothertogdom Luxemburg.
Troisvierges betekent drie maagden. Dit is ook in het wapen van de gemeente te zien. Volgens De la Fontaine waren dat drie godinnen uit de Griekse en Romeinse mythologie, Klotho, Lachesis en Atropos.
Paus Gregorius I maakte er drie maagden van: Fides (trouw), Spes (hoop) en Caritas (liefdadigheid/naastenliefde). Bedevaarders uit het nabije Wallonië gingen naar de trois vierges en deden zo de Franse naam ontstaan.

In Troisvierges staat een een prachtige kerk.Deze kerk behoort tot een franciscanerabdij uit 1658.

1
Afbeelding

Helaas erg ingeklemd door de omringende gebouwen. Maar wel met een prachtig interieur.

En uiteraard zijn daar ook afbeeldingen te vinden van de drie maagden. Met Maria centraal opgenomen in het totaal.

2
Afbeelding

Aan de buitenkant van de Franciscaanse kerk passeren we het borstbeeld van ene Nicolaus Adames (1813-1887). Hij was de eerste Luxemburger ooit die bisschop werd.

3
Afbeelding

De bloembak wordt rijkelijk voorzien van water. :)

In de kerk vind je ook een raam wat aan deze bisschop is geweid.

4
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GdP op vr mei 01 2009 11:57 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Troisvierges Luxemburg

Bericht door ArjanL » do apr 30 2009 12:18 am

Van mij mag je meer laten zien hoor. Ben altijd gecharmeerd van zulke kerken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

GdP

Bericht door GdP » do apr 30 2009 8:11 am

Hier is dan de eerste Arjan. De rest komt later.

5
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GdP op do apr 30 2009 5:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » do apr 30 2009 11:39 am

Klik op de foto voor een groter formaat

6
Afbeelding

Frederix

Bericht door Frederix » do apr 30 2009 5:25 pm

GdP schreef:Hier is dan de eerste Arjan. De rest komt later.

4
[FOTO]
HDR Gerrit?

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » do apr 30 2009 7:26 pm

Erg mooie foto's Gerrit, mogen er gerust meer van langskomen......
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Licaga

Bericht door Licaga » do apr 30 2009 8:52 pm

hele mooie serie geniet van de vele details dit zie ik graag.

GdP

Bericht door GdP » do apr 30 2009 9:06 pm

Frederix schreef:

4
[foto]
HDR Gerrit?
Geen HDR. Ik heb wel 7 foto's met verschillende belichtingen gemaakt, en zit er nog over na te denken hier toch een HDR van te maken. Deze foto is niet helemaal naar mijn zin.

GdP

Bericht door GdP » do apr 30 2009 9:56 pm

Nu ik zo met die foto’s van deze prachtige kerk bezig ben moet ik ineens aan het klooster van Cinqfontaines denken. Ik had daar graag wat foto’s van gemaakt omdat daar dingen zijn gebeurt die je maar niet uit je gedachten kan krijgen. Op onze tocht naar Troisvierges zouden we er langs gekomen moeten zijn. Maar dus gemist. Misschien als alles goed gaat willen we het komende jaar daar toch even bij stil blijven staan.

Het klooster van Cinqfontaines is gerelateerd met één van de donkerste bladzijden uit de geschiedenis van Luxemburg. In augustus 1941 vormden de Nazi's het voormalige klooster om tot een zogenaamd ‘rusthuis voor Joden’. Het was uiteraard een getto voor Joden die, naarmate de oorlogsmaanden vorderden, steeds minder rechten kregen, tot het klooster uiteindelijk een sluis werd naar de concentratiekampen van Theresienstadt, Auschwitz en Lublin. Voor 283 Joden was Cinqfontaines de opstapplaats van één van de treinen naar een uitroeiingskamp. Er bevindt zich aan het voormalige klooster nog een monument om deze vreselijke gebeurtenissen te herdenken.

GdP

Bericht door GdP » do apr 30 2009 11:28 pm

Achter het hoofdaltaar bevindt zich nog een flinke ruimte. Die kan je bereiken via een poortje precies in het midden van het hoofdaltaar. Achter de tafel.

7
Afbeelding

Ook in deze kleine ruimte staat een prachtig altaar opgesteld.

8
Klik op de foto voor een groter formaat

Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » vr mei 01 2009 7:57 am

9
Afbeelding

En hele mooie preekstoel. Maar hoe kom je daar in? Geen trap. :lol:

10
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GdP op vr mei 01 2009 11:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Frederix

Bericht door Frederix » vr mei 01 2009 10:18 am

GdP schreef:
Frederix schreef:

4
[foto]
HDR Gerrit?
Geen HDR. Ik heb wel 7 foto's met verschillende belichtingen gemaakt, en zit er nog over na te denken hier toch een HDR van te maken. Deze foto is niet helemaal naar mijn zin.
Ik dacht dat dit al een HDR-foto was vanwege het lage contrast. Dit lijkt mij daarom geen foto voor HDR, het contrast geeft daar toch geen aanleiding toe? Wel lijkt mij de foto aan de lichte kant, ik heb weinig kerken van binnen gezien die zo licht zijn als deze op jouw foto.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr mei 01 2009 10:23 am

Fraaie foto's Gerrit. Heb je wel eens aan een TS lens gedacht ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » vr mei 01 2009 5:20 pm

Frederix schreef:
GdP schreef:
Frederix schreef:
[foto 5]
HDR Gerrit?
Ik dacht dat dit al een HDR-foto was vanwege het lage contrast. Dit lijkt mij daarom geen foto voor HDR, het contrast geeft daar toch geen aanleiding toe? Wel lijkt mij de foto aan de lichte kant, ik heb weinig kerken van binnen gezien die zo licht zijn als deze op jouw foto.[/quote]

Je hebt gelijk. Hij is te licht en het contrast is te laag. Ik zal deze foto gaan vervangen door een betere versie. Misschien wel HDR want het wordt hier en daar wel erg donker op de foto.

GdP

Bericht door GdP » vr mei 01 2009 5:30 pm

a90 schreef:Fraaie foto's Gerrit. Heb je wel eens aan een TS lens gedacht ?
TS lens? :oops: Je bedoelt misschien een PC Nikkor. De 24mm zou ik er wat graag bij willen hebben, maar het afgelopen jaar is er wel erg veel geld in camera-spullen gaan zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”