Beste KvP. Als je wat wilt leren, moet je zelf het antwoord gaan geven op je eigen vraag. Jij bent de fotograaf en alleen jij weet de antwoorden.
Vraag 1: waar gaat het om in deze foto? Of wat is het onderwerp?
Vraag 2: zijn er technische problemen?
Vraag 3: Welke foto vindt je zelf het meest gelukt, gezien onderwerp en technische problemen.
Als ik de foto zou moeten bespreken, dat vraag je niet, dus zie het als een cadeau, dan:
zie ik een rommelig hok.
Er is een invoerende lijn aan de rechterkant - rechter wand en er is nadrukkelijk aanwezige invoerende lijn aan de linkerkant, het raam met te veel licht erachter. De voorgrond vangt ook veel licht, waardoor dat weer aandacht afhaalt van het onderwerp. Een onderwerp staat meestal in het licht, en dat staat op de vloer. (het licht achter het raam is de bron, dus niet het onderwerp)
De meeste mensen zetten (jammer genoeg) het onderwerp in het midden, dus waarschijnlijk is het onderwerp de kast met spullen.
De kast valt eigenlijk niet op te midden van de andere spullen. En heeft, mede door het licht, te weinig aandacht. Het zou dus zo maar best kunnen dat bij de maker de kast het onderwerp niet eens is, maar dat het om het geheel gaat, een sfeer tekening. Dat wordt nu bij mij niet duidelijk, want ik zie drie partijen die allemaal naar de kast wijzen, links, rechts en voorgrond.
Door verschillende software technieken is achteraf geprobeerd om problemen met het licht te verbeteren. Dat zou ook vooraf al gedaan kunnen worden.
TIP: Gebruik de “ knipper” mogelijkheid van de monitor op de camera om je te waarschuwen voor uitgevreten hoge lichten. Bij de meeste camera’s krijg je de hoge lichten te zien als je meerdere keren op onder of bovenkant van het instelwiel naast de monitor druk. Heb je een opname met te veel aan hoge lichten, dan zullen de hoge lichten gaan knipperen van wit naar zwart. Zijn er meerdere delen in een opname die knipperen, gebruik dan de lichtmetercorrectie van de camera, en maak de opname overnieuw totdat het wel goed is. Daarna zul je de donkere tinten in de opname misschien iets moeten oplichten.
TIP: Het grootste probleem is de klap licht die buiten aanwezig is. Nu hebben we een keer op de club (NCN) Pieter van Leeuwen, buiten het licht zien uitdoen, door binnen veel meer licht te gebruiken. (16 september 2007) De door mij bedoelde foto's staan hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/flitstechniek_feb08/
Kijk eens naar foto Img2008-02-09 165542 en dan zie dat buiten het licht uit is, terwijl bij de andere foto's het buitenlicht aan is. (het buitenlicht werd veroorzaakt door de zon)
En de hele workshop staat hier vernoemd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =10&t=7361
Ook op de workshop van Pieter begin dit jaar had hij het over het gebruik van "filmlicht". Wat filmlicht is kan voor een ieder wat anders zijn, maar de voorbeelden die Pieter liet zien gingen over het feit dat het door de camera aangestuurde licht meer is dan het aanwezige licht. Daardoor kun je een onderwerp benadrukken. Het aanwezige licht kan de aandacht van het onderwerp afleiden, en door het gebruik van filmlicht voorkom je dat.
Dit forum is eigenlijk niet de aangewezen plek om te leren over de inhoud van een foto, waar gaat het om en hoe benadruk je dat. Bij een fotoclub, heb je een één op één reactie, en kun je een reactie vragen van mensen die je bevallen. Bij mij werkt een reactie van iemand die ik niet ken, minder, dan een reactie van iemand waar ik ook wel eens een pilsje mee drink. Bij een fotoclub heb je ook hoor en wederhoor. In dit forum lukt dat nooit.
Nu hoor ik vaak een fotograaf zeggen: deze foto heeft geen onderwerp, het gaat om de sfeer van het geheel. Jammer. Want als je de sfeer van het geheel wilt laten zien, dan hoop ik ook meer foto's te zien, meer een reportage, waardoor het geheel ook te zien is. Nu zie ik maar één foto, met één rommelig hok. De nu getoonde foto zou veel kunnen winnen door er een onderwerp in te zetten. Walther Benser (vorige eeuw) had het over "der rote Punkt" en Ruben Smit, (Nederlandse landschappen, 2007, isbn 9789052106762) heeft het over "één konijn". Dat zijn zaken die niet bij de NCN thuishoren, maar meer bij een fotoclub. Bij de NCN hebben we het over hoe je met een D40 en een SU-800 buiten het licht kunt uitdoen.