Voorkeur Urbex (Poll)

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
Plaats reactie

Welke vorm van urbex heeft jou voorkeur

Foto 1
21
53%
Foto 2
5
13%
Foto 3
3
8%
Foto 4
11
28%
Foto 5
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 40

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Voorkeur Urbex (Poll)

Bericht door KvP » vr mei 01 2009 12:55 pm

De meningen lopen uiteen over wat wel of niet kan betreft Urbex.
Vandaar dat ik 5 versies van een foto plaats en jullie je mening wil laten geven waar je voorkeur naar uitgaat.
de 1e betreft HDR

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Ko

Re: Voorkeur Urbex (Poll)

Bericht door Ko » vr mei 01 2009 1:57 pm

lastig zeg. Ik twijfel tussen 1 en 4.
Uiteindelijk heb ik voor 1 gekozen, omdat het HDR me wel bevalt, misschien iets TE toegepast, maar dit is puur smaak. Het gevaar met HDR is dat een plaat nogal vlak kan worden, hier is dit niet het geval, iig niet overdreven. dat maakt de plaat voor mij nog aantrekkelijk. tel daarbij op al de details die nu mooi naar boven komen en het is naar mijn mening de mooiste bewerking van dit al.
4 vind ik opzich helemaal niet verkeer, maar er gaan teveel zaken verloren in de donkere gedeelten. Aan de andere kant geeft dit ook juist weer de sfeer.
Moeilijk moeilijk dus.

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » vr mei 01 2009 2:05 pm

Voor mij absoluut 4, die past voor mijn gevoel gewoon het lekkerste bij de foto... (de discussie groen hadden we al gehad he ;-) )

Even uit nieuwsgierigheid.. waar gaat jou voorkeur naar uit?
Of zeg je dat liever pas als je de reacties binnen hebt?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr mei 01 2009 2:36 pm

Ik heb op vier gestemd. Die vind ik het prettigst om naar te kijken.

Nr1 veel te agressief,
Nr2 mijn tweede keus,
Nr3 vroeger drukte ik zelf Cibachrome en had de grootst mogelijke moeite met het onderdrukken van deze cyaanzweem. Zeer oud zeer :mryellow:
Nr4 prachtig
Nr5 minder prachtig, ik vind de warme uitvoering gewoon mooier

o eens
o niet eens
o oneens
o ineens
o opeens
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr mei 01 2009 3:23 pm

Lastige keuze Kees,
Volgens mij kun je geen vaste waarde aangeven over wat al dan niet "kan" in Urbex. Er zal per fotoserie moeten worden gekozen wat bij dat onderwerp het mooiste uitkomt.

Voor deze opname vind ik de dramatiek van No.1 de doorslag geven. Mooie krachtige plaat!
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » vr mei 01 2009 4:14 pm

Heb op nr 4 gestemd, maar 1 kan ook zeer goed, blijft echter nog wel een ander dingetje......

Naar mijn mening is Urbex het betreden van sites waar je niet mag, en zou moeten kunnen komen, om er te fotograferen.....en niets dan voetsporen achter te laten... Dit kan dus van alles zijn. Een ziekenhuis, villa, kasteel, kazerne of waar Kees zijn foto heeft gemaakt in een fabriek. Wat dan weer het geval is dat elke site zijn eigen verval heeft. Het ziekenhuis waar we geweest zijn is vrij 'schoon' en zonder veel verval e.d. Terwijl de gefotografeerde fabriek van Kees een flink verval heeft en er echt verlaten uitziet. Hiermee wil ik zeggen dat deze foto anders beoordeeld zou kunnen worden als dat het een foto van een verlaten operatiekamer is met een tafel en alles erop en eraan..... Elke Urbex-site valt dus in mijn ogen anders te fotograferen. Ik vind ook dat Kees met de HDR een erg mooie uitstraling geeft aan de sfeer die er heerst, ik kan het weten, ben er ook geweest. Maar in een ziekenhuis zou ik voor een andere bewerking gaan....

Dus nogmaals: Hier past 4 voor mij op de eerste plaats en met de HDR als gelijkwaardige.......maar een andere site, een andere mening voor mij....

Kees, het zijn toppertjes, ik ben op zoek naar een bepaalde lokatie en dan gaan we samen een keer, deal.......... :mryellow:
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr mei 01 2009 4:22 pm

Werner schreef:ik ben op zoek naar een bepaalde lokatie en dan gaan we samen een keer, deal.......... :mryellow:
Doen we zeker een keer :wink:
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » vr mei 01 2009 7:25 pm

Mijn voorkeur is foto 4.
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » vr mei 01 2009 7:29 pm

foto 1 voor mij.. Urbex is al oud en dan nog grijs maken is dubbel op.
Ik vind de rondslingerde onderwerpen veel mooier tot zijn recht komen op foto 1 juist door de kleuren die
er in verwerkt zijn..
NAS Buikpijn

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mei 02 2009 7:41 am

Beste KvP. Als je wat wilt leren, moet je zelf het antwoord gaan geven op je eigen vraag. Jij bent de fotograaf en alleen jij weet de antwoorden.

Vraag 1: waar gaat het om in deze foto? Of wat is het onderwerp?
Vraag 2: zijn er technische problemen?
Vraag 3: Welke foto vindt je zelf het meest gelukt, gezien onderwerp en technische problemen.

Als ik de foto zou moeten bespreken, dat vraag je niet, dus zie het als een cadeau, dan:

zie ik een rommelig hok.

Er is een invoerende lijn aan de rechterkant - rechter wand en er is nadrukkelijk aanwezige invoerende lijn aan de linkerkant, het raam met te veel licht erachter. De voorgrond vangt ook veel licht, waardoor dat weer aandacht afhaalt van het onderwerp. Een onderwerp staat meestal in het licht, en dat staat op de vloer. (het licht achter het raam is de bron, dus niet het onderwerp)
De meeste mensen zetten (jammer genoeg) het onderwerp in het midden, dus waarschijnlijk is het onderwerp de kast met spullen.
De kast valt eigenlijk niet op te midden van de andere spullen. En heeft, mede door het licht, te weinig aandacht. Het zou dus zo maar best kunnen dat bij de maker de kast het onderwerp niet eens is, maar dat het om het geheel gaat, een sfeer tekening. Dat wordt nu bij mij niet duidelijk, want ik zie drie partijen die allemaal naar de kast wijzen, links, rechts en voorgrond.

Door verschillende software technieken is achteraf geprobeerd om problemen met het licht te verbeteren. Dat zou ook vooraf al gedaan kunnen worden.

TIP: Gebruik de “ knipper” mogelijkheid van de monitor op de camera om je te waarschuwen voor uitgevreten hoge lichten. Bij de meeste camera’s krijg je de hoge lichten te zien als je meerdere keren op onder of bovenkant van het instelwiel naast de monitor druk. Heb je een opname met te veel aan hoge lichten, dan zullen de hoge lichten gaan knipperen van wit naar zwart. Zijn er meerdere delen in een opname die knipperen, gebruik dan de lichtmetercorrectie van de camera, en maak de opname overnieuw totdat het wel goed is. Daarna zul je de donkere tinten in de opname misschien iets moeten oplichten.

TIP: Het grootste probleem is de klap licht die buiten aanwezig is. Nu hebben we een keer op de club (NCN) Pieter van Leeuwen, buiten het licht zien uitdoen, door binnen veel meer licht te gebruiken. (16 september 2007) De door mij bedoelde foto's staan hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/flitstechniek_feb08/
Kijk eens naar foto Img2008-02-09 165542 en dan zie dat buiten het licht uit is, terwijl bij de andere foto's het buitenlicht aan is. (het buitenlicht werd veroorzaakt door de zon)
En de hele workshop staat hier vernoemd: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =10&t=7361

Ook op de workshop van Pieter begin dit jaar had hij het over het gebruik van "filmlicht". Wat filmlicht is kan voor een ieder wat anders zijn, maar de voorbeelden die Pieter liet zien gingen over het feit dat het door de camera aangestuurde licht meer is dan het aanwezige licht. Daardoor kun je een onderwerp benadrukken. Het aanwezige licht kan de aandacht van het onderwerp afleiden, en door het gebruik van filmlicht voorkom je dat.

Dit forum is eigenlijk niet de aangewezen plek om te leren over de inhoud van een foto, waar gaat het om en hoe benadruk je dat. Bij een fotoclub, heb je een één op één reactie, en kun je een reactie vragen van mensen die je bevallen. Bij mij werkt een reactie van iemand die ik niet ken, minder, dan een reactie van iemand waar ik ook wel eens een pilsje mee drink. Bij een fotoclub heb je ook hoor en wederhoor. In dit forum lukt dat nooit.

Nu hoor ik vaak een fotograaf zeggen: deze foto heeft geen onderwerp, het gaat om de sfeer van het geheel. Jammer. Want als je de sfeer van het geheel wilt laten zien, dan hoop ik ook meer foto's te zien, meer een reportage, waardoor het geheel ook te zien is. Nu zie ik maar één foto, met één rommelig hok. De nu getoonde foto zou veel kunnen winnen door er een onderwerp in te zetten. Walther Benser (vorige eeuw) had het over "der rote Punkt" en Ruben Smit, (Nederlandse landschappen, 2007, isbn 9789052106762) heeft het over "één konijn". Dat zijn zaken die niet bij de NCN thuishoren, maar meer bij een fotoclub. Bij de NCN hebben we het over hoe je met een D40 en een SU-800 buiten het licht kunt uitdoen.

Frederix

Bericht door Frederix » za mei 02 2009 9:13 am

Hoi KvP,

Merkwaardige poll met een merkwaardige vraag : "Welke vorm van urbex heeft jou voorkeur" en vervolgens de kijker laten kiezen uit diverse bewerkingen van slechts één foto. Eigenlijk is jouw vraag : "Welke van de vijf bewerkingen lijkt volgens jullie het meeste op Urbex?"

De locatie is zonder meer Urbex, daarover kan geen misverstand bestaan. Ik kan en wil echter geen keuze maken uit één van de vijf mogelijkheden, geen van de getoonde bewerkingen kan mij bekoren. Op zich is dat jammer, het onderwerp verdient een betere foto.

Ik hoop niet dat mijn reactie weer een vervelende discussie oproept, daar gaat het mij (uiteraard) niet om.

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » vr mei 08 2009 1:34 pm

Twijfel tussen 1 en 4. HDR en Urbex gaat gewoon heel goed samen. Foto 4 straalt het onderwerp heel erg goed uit.
Ik ga toch voor foto 1 omdat ik een HDR en Urbex fan ben en dit samengevoegd vind ik persoonlijk de ultieme Urbex foto!

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » zo mei 10 2009 8:30 am

Heb ze weer een keer bekeken Kees, blijft een toplokatie........
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo mei 10 2009 8:55 am

Bedankt voor julie reacties, speciaal Hans voor zijn uitgebreide uitleg.

Voor mij was het de bedoeling om te weten dat HDR en urbex goed samen gaan. Op div. fora is men van mening dat het de sfeer weg haalt en helemaal niet kan.
Ikzelf vind ook 1 de mooiste maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik blijf vrolijk doorgaan met het HDR gebeuren, en veel zijn het er met me eens zie ik nu.
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo mei 10 2009 1:14 pm

KvP schreef:...
Ik blijf vrolijk doorgaan met het HDR gebeuren, ...
Mijn zegen heb je Kees!
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”