Infrarood filter

Discussies over filters
Plaats reactie
Ruud O

Infrarood filter

Bericht door Ruud O » vr mei 01 2009 7:54 pm

Ik ben vandaag bezig geweest met een infrarood filter op mijn D200.
Het resultaat is niet goed.
Eerst op de stand ( beeld optimaliseren normaal, daarna op zwart-wit )
In beide gevallen een droevig resultaat.
Komt dit door een al ingebouwd infrarood filter in de camera, ik heb wel eens zo iets gelezen?
Als dit zo is, is er een manier op dit te omzeilen, of kan ik dit filter alleen nog op een analoge camera gebruiken ?
Graag een reactie, groeten Ruud.

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Infrarood filter

Bericht door MartijnM » vr mei 01 2009 8:12 pm

Ruud O schreef:In beide gevallen een droevig resultaat.
Wat is er zo bedroevend aan? Kun je een voorbeeld plaatsen? Als je wel foto's krijgt, maar ze zijn paars, dan klopt dat. Je kunt dan bijvoorbeeld deze (http://www.pbase.com/dlarson2/ir_work_flow) bewerkingen toepassen...
Ruud O schreef:Komt dit door een al ingebouwd infrarood filter in de camera, ik heb wel eens zo iets gelezen?
Als dit zo is, is er een manier op dit te omzeilen, of kan ik dit filter alleen nog op een analoge camera gebruiken ?
Klopt, elke digitale camera heeft een IR-filter voor de sensor. Als je dus een filter voor het objectief plaatst dat alléén IR doorlaat en dit laat vallen op een filter waar dit juist wordt geblokkeerd, komt er zéér weinig licht op de sensor zelf. Resultaat zijn sluitertijden zo lang als de 80-jarige oorlog... :mryellow:

Nu is er nogal een verschil in effectiviteit van deze sensor IR-filters. Sommige digitale camera's maken dus zonder aanpassing redelijk gemakkelijk IR-foto's. Bij bijvoorbeeld de D50 en D70 wordt in het hobby-circuit nog wel eens het IR-filter voor de sensor verwijderd (gewone fotografie is dan niet meer mogelijk!).

Het komt dus neer op experimenteren. Ik neem aan dat er hier vast wel meer D200-bezitters mee zijn beziggeweest...

Succes!

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

Myriad

Bericht door Myriad » di mei 05 2009 5:32 pm

Ruud,

Kun je aangeven wat er niet goed is aan het resultaat? Er kunnen namelijk velerlei oorzaken zijn.
Alleen een filter voor het objectief is geen ideale oplossing; bij IR komt veel (meer) kijken.
Gelijk een misverstand uit de wereld: dit soort IR fotografie legt alleen het gereflecteerde IR licht (uit daglicht) vast en niet het IR licht dat wordt uitgestraald (in het donker).

Om lange sluitertijden (met kans op bewegingsonscherpte) te voorkomen, kun je besluiten het interne hoogdoorlaatfilter (voor de sensor) te (laten) vervangen door een ander filter.
Er zijn 3 andere mogelijkheden: een clear filter ervoor (laat alle soorten licht door) i.c.m. IR filter op het objectief, een normal IR filter of een deep IR filter. De eventuele garantie vervalt dan wel.
Voordeel 1: je kunt vanuit de hand fotograferen
Voordeel 2 (de laatste 2 mogelijkheden): je hebt een helder zoekerbeeld
Nadeel: dit doe je maar 1x en is redelijk permanent, dus (behalve de m.i. niet zo ideale clear filter optie) niet meer geschikt voor 'normale' fotografie.
Echte IR beelden shop je ook niet effe bij elkaar.

Wat bij IR o.a. speelt is dat het focus punt elders ligt dan bij zichtbaar licht (heeft met de frequentie te maken)
en dat de optimale scherpte bij IR bij een andere diafragma opening ligt dan van hetzelfde objectief bij zichtbaar licht.
Ook niet elk objectief is geschikt voor IR. Een bekend artefact is 'hotspot'.
Als je deze 2 zaken nog niet kent, zou ik me grondig gaan inlezen in de materie. Dan kun je daar met objectieven en met de focus/diafragma instelling van de camera rekening mee houden.
En dan is er nog de nabewerking ...

Je kunt daarna alsnog besluiten een andere (ouder model) camera erbij te nemen voor IR. Een D200 zou ik niet ombouwen, zeker niet als het je enige camera is.
Zelf heb ik één van mijn 2 D70's-en omgebouwd met een normal IR filter. Was even spannend, maar het is gelukt. Achteraf eigenlijk heel simpel. Oude filtertje bewaren voor het geval je ooit terug wilt.
Er zijn genoeg (goedkope/oudere) digitale camera's die uitstekend geschikt zijn (te maken) voor IR.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di mei 05 2009 10:25 pm

Ik heb verleden jaar een Hoya R72 filter gekocht en die op de D50 kitlens geschroeft. De resultaten waren beter als dat ik had verwacht. Later in Capture het beeld omgezet naar zw.

Het resultaat verraste me aangenaam ondanks dat de D50 nog origineel is
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Filters”