Onderstaand een heel uitgebreid advies van Hans Braakhuis (voorz. NCN).
De 18-200 is een relatief nieuw objectief, dus niet alle dingen die hij noemt zullen even relevant zijn. Verder: ook als is het tweedehands; als een winkelier je voor een dergelijke prijs dit objectief verkoopt zal hij moeten instaan voor correcte werking. Nieuw ben je voor de 18-200 ca 500 euro kwijt, dus 350 euro is een heel normale prijs voor een goed werkend exemplaar. Je moet er dus op staan dat je garantie krijgt. 3 maanden lijkt me alleszins redelijk.
Hans Braakhuis schreef:hoe test je een gebruikt objectief.
Allereerst bestel je geen objectief ergens op het internet en laat je dat ding zomaar opsturen. Gaat er onderweg wat mis, zie dan maar je gelijk te halen. Spreek ergens af met de verkoper en test het objectief.
Het lijkt heel eenvoudig, maar meer dan de helft van alle mensen die op een fotograficabeurs, zoals in Houten of Doesburg, een objectief zoeken, hebben niet hun camera bij zich.
Neem het objectief los in de hand en draai aan de diafragma-, de eventuele zoom- en scherpstellingsring en voel of er weerstand is. Bij een G objectief [zoals de 18-200] is er geen diafragmaring en moet je de koppeling nakijken middels het wijsvingerwieltje op de camera. Manueel moet alles heel soepel voelen, Een geluidje of weerstand is uit den boze.
Kijk door het objectief heen en tip met je vinger de diafragma stuur pin aan. Het diafragma moet snel open en dicht gaan. Kijk naar beschadigingen in de vorm van op de diafragma bladen. Ook mag er geen olie zichtbaar zijn, te herkennen aan donkere vlekken. Zet er even een zaklamp of beter een punt halogeen licht op.
Daarna zet je het halogeen punt licht aan de ene kant en kijk je door het objectief heen. Het stof dat je dan ziet, geeft 5% korting op de prijs. Er zit altijd stof, zelfs bij Nikon. Wat stof is ook helemaal niet erg. Herhaal deze test vanaf de andere kant.
Je kunt op deze manier ook glasbreuken, loslatende kit en schimmels zien.
Let op beschadigingen aan de filterdraad of zonnekapklemmen. Let op andere beschadigingen en krassen. Een klein krasje op de frontlens, is bij tele, niet van belang. Je merkt het niet. Bij een groothoek wordt je opname wat zachter. Een krasje op de achterste lens, mag niet. Kijk ook even naar het zwarte kunststof waar de elektrische contacten van het objectief zitten. Er mag geen scheurtje in zitten.
Kijk naar beschadigingen aan de bajonetring. Als het objectief professioneel is gebruikt zie je soms het brons door het chrome heen. Doe dit ook eens bij je eigen objectieven, dan weet je welke krasjes normaal zijn. Maakt de ring eens schoon met een witte papieren zakdoek. PS doe dat ook regelmatig bij je eigen objectieven.
Zet het objectief op je camera en probeer het. Let op, geen non AI objectieven op AF of D camera’s. De Auto Focus (AF) en Manueel hoort te werken.
Stel met de AF scherp op oneindig en controleer of oneindig ook in het venster staat. In het Nederlandse landschap is oneindig veelal niet eens haalbaar, neem dan het eind van de straat op 2 à 300 meter. Doe hetzelfde op de dichtbij afstand.
Een Nikon objectief mag niet rammelen. Heen en weer schudden. Een lichte speling bij AF objectieven hoeft niet helemaal erg te zijn. Bij een AI of AIS objectief is zelfs dat uit den boze. Als je veel lol wilt hebben, doe deze test dan ook eens met andere merken.
Zet het objectief op de camera en hou die stevig vast. Pak met je vingers de frontring van het objectief en kijk of daar speling op zit. Mag niet.
Kijk of het objectief bij zoomen ook de zoom van de flitser laat werken. Neem dus een SB-600 / 800 of 900 mee.
Een Nikon objectief mag niet piepen. Als er wat met de AF motor aan de hand is zal dat ding soms een piepend geluid geven.
Daarna ga je praten over de prijs. Als het om een objectief gaat dat ook nog in de winkel ligt, dan is 2/3 van de winkelprijs een prima uitgangspunt. Die prijs gaat omhoog als het objectief er onberispelijk uit ziet. Je hebt het dan over als nieuw. De prijs gaat omlaag als het objectief er meer dan enigszins gebruikt uit ziet.
Bij oudere objectieven is de toenmalige winkelprijs van belang, maar ook de actuele prijs van de huidige opvolgers. Een 50-300 ED AIS f 4,5 had destijds (1982 en later) een winkelprijs van bijna 4.992 euro. En de actuele AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED heeft een andere winkelprijs. Het voordeel van dit objectief uit 2006 is dat hij aanmerkelijk nieuwer is. Optisch ongeveer gelijk zal zijn en AF heeft. Een ander voorbeeld: de AF 28 f/2,8 D ligt nieuw in de winkel voor ongeveer 230 Euro. Een AIS uitvoering (gemaakt vanaf 1981) van dit objectief ligt in de winkel voor ongeveer 650 euro. En dat laatste objectief is niet eens AF. De kwaliteit ervan is wel 2 keer beter dan de actuele AF versie. En dat verklaart dan ook de prijs.