Twijfel

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
ferarossi

Twijfel

Bericht door ferarossi » za mei 02 2009 6:09 pm

Hallo iedereen,

Nu dat ik eindelijk mijn nikon D60 kit met (18-55 + 55-200 AFS-VR) wou kopen in de winkel ontstond er twijfel...

Nu stond daar natuurlijk een (18-200 AFS-VR) lens tweedehands aangeboden voor 350 euro...

Dus is de vraag voor ik maandag tot kopen overga...wat is de beste oplossing?

Een D60 body nieuw; 399 euro + Lens 18-200 AFS-VR tweedehands; 350 euro, samen dus 749 euro of

een D60 Kit (18-55 + 55-200 AFS-VR) nieuw natuurlijk voor 660 euro...

Rekening houdende dat mijn budget niet meer mag bedragen dan deze 2 kit's

En het is vooral om sport-foto's te maken als amateur natuurlijk....

Nu wat zijn de grote verschillen en wat zouden jullie in mijn plaats doen? :(

Alle hulp is welkom :wink:

Alvast bedankt

Remco H

Re: Twijfel

Bericht door Remco H » za mei 02 2009 8:27 pm

Ik zou zelf kiezen voor de 18-55mm f/3.5-5.6G etc. + 55-200mm f/4-5.6G etc.
Zo'n superzoom vertrouw ik nooit zo, omdat een groter zoombereik noodzakelijkerwijs meer compromissen met zich meebrengt als het om beeldkwaliteit gaat. Ik wissel liever een objectief, dan dat ik bezuinig op beeldkwaliteit.

Nog een ander verschil: de kortste scherpstelafstand. Die is voor de objectieven:
18-55mm: 28 cm
55-200mm: 110 cm
18-200mm: 50 cm
In telegebied is een korte scherpstelafstand niet zo van belang. Tenzij je natuurlijk macro-opnamen wilt maken, maar daar zijn speciale objectieven voor.
Maar in het normale gebied, wat gedekt wordt door de 18-55mm, kan het best van pas komen.

Nog een paar links:
Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX II
Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6G IF-ED DX VR
Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX

Gerhard

Bericht door Gerhard » za mei 02 2009 9:38 pm

Helemaal met mijn vorige spreker eens.

Ik heb zelf ook een D60 met 18-55 en 55-200. Met deze combinatie kan ík in ieder geval álle foto's maken die ik ooit wil maken.

Succes met je besluit!

ferarossi

Bericht door ferarossi » zo mei 03 2009 3:29 pm

Hallo, bedankt voor jullie reacties

Dat van de 28 cm scherpstel-afstand had ik niet bij stilgestaan,wat toch belangrijk is voor macro opnames...nu begrijp ik waarom 18-55 en 55-200 beter is dan de 18-200 ineen.

Morgen weet ik wat doen

Thanks guys

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » zo mei 03 2009 4:42 pm

Ferarossi, Ik ben al lang in het bezit van de Nikon 18-200mm ik kan niet anders zeggen dat ik er erg tevreden mee ben je hebt een groothoek en tele in één,wat wil je nog meer, een ieder heeft verschillende meningen over dit objectief ook de mensen die hem zelf niet bezitten.Als alround lens is het een prima alternatief je hoeft niet veel te wisselen ook een voordeel dacht ik (stof).Als je daarnaast een lichtsterke prime van 50mm 1.8 neem(zo'n 100 Euro) ben je beter af dan met een kitlens van 18-55mm.Dit is mijn mening,je moet alleen zelf beslissen wat je neemt suc6 met je aankoop. :o :)
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo mei 03 2009 4:47 pm

18-200 is een degelijker en waardevaster objectief dan de kitlenzen. Macrofotografie met dit soort lenzen is sowiezo behelpen. 350 euro tweedehands is (gesteld dat je van de winkel dan nog garantie krijgt) een mooie prijs. Ik zou de 18-200 kopen.

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » zo mei 03 2009 4:57 pm

Ik zou ook voor de 18-200 gaan, echt wel gemakkelijk maar heb er zelf geen ervaring mee. Ik denk niet dat de 18-200 kwa prestatie's onderdoet voor de losse lenzen en het gemak van niet wisselen is natuurlijk ook een pré.

ferarossi

Bericht door ferarossi » zo mei 03 2009 8:49 pm

Ik denk dan toch de 18-200 AFS-VR te kopen...

Het enige lastige is dat je natuurlijk niet weet of de lens goed is aangezien deze tweedehands is,en hoeveel deze gediend heeft... :(

Hoe kan ik morgen eigenlijk zeker zijn dat de tweedehandse 18-200 wel goed is,hoe test je zo een lens en waarop moet ik letten...

Ik hoop ook dat de verkoper op z'n minst 3 maanden waarborg geeft....

Bedankt voor jullie meningen,ik apprecier het ten zeerste :wink:

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 04 2009 9:02 am

Onderstaand een heel uitgebreid advies van Hans Braakhuis (voorz. NCN).
De 18-200 is een relatief nieuw objectief, dus niet alle dingen die hij noemt zullen even relevant zijn. Verder: ook als is het tweedehands; als een winkelier je voor een dergelijke prijs dit objectief verkoopt zal hij moeten instaan voor correcte werking. Nieuw ben je voor de 18-200 ca 500 euro kwijt, dus 350 euro is een heel normale prijs voor een goed werkend exemplaar. Je moet er dus op staan dat je garantie krijgt. 3 maanden lijkt me alleszins redelijk.
Hans Braakhuis schreef:hoe test je een gebruikt objectief.

Allereerst bestel je geen objectief ergens op het internet en laat je dat ding zomaar opsturen. Gaat er onderweg wat mis, zie dan maar je gelijk te halen. Spreek ergens af met de verkoper en test het objectief.

Het lijkt heel eenvoudig, maar meer dan de helft van alle mensen die op een fotograficabeurs, zoals in Houten of Doesburg, een objectief zoeken, hebben niet hun camera bij zich.

Neem het objectief los in de hand en draai aan de diafragma-, de eventuele zoom- en scherpstellingsring en voel of er weerstand is. Bij een G objectief [zoals de 18-200] is er geen diafragmaring en moet je de koppeling nakijken middels het wijsvingerwieltje op de camera. Manueel moet alles heel soepel voelen, Een geluidje of weerstand is uit den boze.

Kijk door het objectief heen en tip met je vinger de diafragma stuur pin aan. Het diafragma moet snel open en dicht gaan. Kijk naar beschadigingen in de vorm van op de diafragma bladen. Ook mag er geen olie zichtbaar zijn, te herkennen aan donkere vlekken. Zet er even een zaklamp of beter een punt halogeen licht op.

Daarna zet je het halogeen punt licht aan de ene kant en kijk je door het objectief heen. Het stof dat je dan ziet, geeft 5% korting op de prijs. Er zit altijd stof, zelfs bij Nikon. Wat stof is ook helemaal niet erg. Herhaal deze test vanaf de andere kant.
Je kunt op deze manier ook glasbreuken, loslatende kit en schimmels zien.

Let op beschadigingen aan de filterdraad of zonnekapklemmen. Let op andere beschadigingen en krassen. Een klein krasje op de frontlens, is bij tele, niet van belang. Je merkt het niet. Bij een groothoek wordt je opname wat zachter. Een krasje op de achterste lens, mag niet. Kijk ook even naar het zwarte kunststof waar de elektrische contacten van het objectief zitten. Er mag geen scheurtje in zitten.

Kijk naar beschadigingen aan de bajonetring. Als het objectief professioneel is gebruikt zie je soms het brons door het chrome heen. Doe dit ook eens bij je eigen objectieven, dan weet je welke krasjes normaal zijn. Maakt de ring eens schoon met een witte papieren zakdoek. PS doe dat ook regelmatig bij je eigen objectieven.

Zet het objectief op je camera en probeer het. Let op, geen non AI objectieven op AF of D camera’s. De Auto Focus (AF) en Manueel hoort te werken.

Stel met de AF scherp op oneindig en controleer of oneindig ook in het venster staat. In het Nederlandse landschap is oneindig veelal niet eens haalbaar, neem dan het eind van de straat op 2 à 300 meter. Doe hetzelfde op de dichtbij afstand.

Een Nikon objectief mag niet rammelen. Heen en weer schudden. Een lichte speling bij AF objectieven hoeft niet helemaal erg te zijn. Bij een AI of AIS objectief is zelfs dat uit den boze. Als je veel lol wilt hebben, doe deze test dan ook eens met andere merken.

Zet het objectief op de camera en hou die stevig vast. Pak met je vingers de frontring van het objectief en kijk of daar speling op zit. Mag niet.

Kijk of het objectief bij zoomen ook de zoom van de flitser laat werken. Neem dus een SB-600 / 800 of 900 mee.

Een Nikon objectief mag niet piepen. Als er wat met de AF motor aan de hand is zal dat ding soms een piepend geluid geven.

Daarna ga je praten over de prijs. Als het om een objectief gaat dat ook nog in de winkel ligt, dan is 2/3 van de winkelprijs een prima uitgangspunt. Die prijs gaat omhoog als het objectief er onberispelijk uit ziet. Je hebt het dan over als nieuw. De prijs gaat omlaag als het objectief er meer dan enigszins gebruikt uit ziet.
Bij oudere objectieven is de toenmalige winkelprijs van belang, maar ook de actuele prijs van de huidige opvolgers. Een 50-300 ED AIS f 4,5 had destijds (1982 en later) een winkelprijs van bijna 4.992 euro. En de actuele AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED heeft een andere winkelprijs. Het voordeel van dit objectief uit 2006 is dat hij aanmerkelijk nieuwer is. Optisch ongeveer gelijk zal zijn en AF heeft. Een ander voorbeeld: de AF 28 f/2,8 D ligt nieuw in de winkel voor ongeveer 230 Euro. Een AIS uitvoering (gemaakt vanaf 1981) van dit objectief ligt in de winkel voor ongeveer 650 euro. En dat laatste objectief is niet eens AF. De kwaliteit ervan is wel 2 keer beter dan de actuele AF versie. En dat verklaart dan ook de prijs.

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma mei 04 2009 4:39 pm

ferarossi schreef:Ik denk dan toch de 18-200 AFS-VR te kopen...

Het enige lastige is dat je natuurlijk niet weet of de lens goed is aangezien deze tweedehands is,en hoeveel deze gediend heeft... :(

Hoe kan ik morgen eigenlijk zeker zijn dat de tweedehandse 18-200 wel goed is,hoe test je zo een lens en waarop moet ik letten...

Als je er 150 euro bij legt heb je een nieuwe 18-200mm lens en geen gezeur van is hij wel goed en niet beschadigd.Je moet er wel van uit gaan dat je er een aantal jaren van wil genieten cq gebruiken,het is aan jou. :| Bij kamera-Express staat ie voor 499 eurie's en is een goede betrouwbare foto zaak.Ik persoonlijk heb er destijds nog 648 euro voor neergeteld.
Gert.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 04 2009 4:59 pm

Germay schreef:
ferarossi schreef:Ik denk dan toch de 18-200 AFS-VR te kopen...

Als je er 150 euro bij legt heb je een nieuwe 18-200mm lens en geen gezeur van is hij wel goed en niet beschadigd.Je moet er wel van uit gaan dat je er een aantal jaren van wil genieten cq gebruiken,het is aan jou. :| Bij kamera-Express staat ie voor 499 eurie's en is een goede betrouwbare foto zaak.Ik persoonlijk heb er destijds nog 648 euro voor neergeteld.
TS geeft aan dat-ie aan de kop van z'n budget zit. Tweedehands is zeker qua objectieven verantwoord te doen. En als je bij een fotozaak koopt m.i. helemaal. Je kunt het ook anders bekijken: voor slechts 350 euro heb je een objectief dat hetzelfde presteert als dat waar een ander een paar jaar geleden nog 648 euro voor neertelde. :wink:

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma mei 04 2009 6:38 pm

Klopt Joepert,Als je iets wil hebben dat pas uit is, betaal je de hoofdprijs dat is altijd al zo geweest.Daarom ga ik altijd voor nieuw dat is mijn overtuiging.Ik laat de de TS wel de ruimte om te doen wat zijn beslissing is of ie nu nieuw of gebruikt neemt mij een zorg dat is niet aan mij,ik geef alleen een advies aan de TS is dat zo erg?Nee toch.Trouwens wie bepaalt of een gebruikt objectief na twee jaar nog zo goed zijn werk doet als nieuw. :?: als je niet weet hoe er mee is omgegaan. :o :wink:Dat moet je altijd maar afwachten. :wink:
Gert.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 04 2009 7:49 pm

Een objectief dat normaal gebruikt is zal na twee jaar weinig anders functioneren dan toen het nog splinternieuw was. Het is duidelijk dat sommigen de hoofdprijs over hebben voor het allernieuwste. Ik geef enkel aan dat je, als je goed op een aantal punten let, voor een heel wat lager bedrag vrijwel net zo goed kan scoren. Da's mijn advies aan TS. Is toch ook niet erg?
Blijft altijd een discussie: voor de een zal occasion een gruwel zijn; voor de ander een middel om iets te kunnen kopen wat anders buiten het bereik ligt.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » ma mei 04 2009 9:32 pm

En wat is het geworden :) ?

miguelab

Bericht door miguelab » ma mei 04 2009 9:53 pm

hoi,
op dit moment is er een Sigma DC 18 - 200 mm 1: 3.5 - 6.3 D voor Nikon Camera's. te koop op marktplaats voor 150 euro. ik heb deze lens nu een jaar en ben er zeer tevreden mee. ongeveer 3000 foto's mee gemaakt. ik wilde beslist geen lenzen wisselen bv tijdens een reisje naar rome (vriendin vindt fotograferen okee maar er moet ook niet de hele tijd lenzenwisseltijd bijkomen hahaha!) onlangs een 12-24 van sigma gekocht en overweeg sterk om er nog een tweede betaalbare body bij te kopen.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”