D700 Trap Focus

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
DxFx

D700 Trap Focus

Bericht door DxFx » za mei 02 2009 8:48 pm

Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met de D700 in "trap focus mode"?

DxFx

Remco H

Re: D700 Trap Focus

Bericht door Remco H » za mei 02 2009 9:04 pm

Ik heb wel ervaring met de D700. Maar trap focus mode?? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Weef

Bericht door Weef » za mei 02 2009 10:14 pm

Ehm, ik heb een D700 maar ik lees hier toch wel heel iets nieuws.... :roll:

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za mei 02 2009 10:20 pm

Ik heb net gelezen wat het is...klinkt erg handig als je een autorace of iets dergelijks wilt vastleggen. Ik heb het nog nooit gebruikt.

fbl01

Bericht door fbl01 » di mei 12 2009 9:01 pm

Volgens mij is dat de instelling op C (knopje bij lens) gecombineerd met 51 punten in 3D mode. Oftewel 3D-Tracking.
De selectieknop voor AF-stand moet dan naar boven wijzen.
Dat werkt inderdaad redelijk handig bij sportfotografie. Beter gezegd: het werkt zoals beschreven.
Je ziet het scherpstelvierkantje door de zoeker mee bewegen met het voorwerp.
Totdat het voorwerp uit de zoeker is verdwenen, natuurlijk.
Mij viel op dat bij een motorrace dat vierkantje meebewoog maar ook op het asfalt ging focussen.
Ik vertrouwde het niet en heb daarna de selectieknop voor AF-stand in de middenpositie gezet.
Ging net zo goed, zo niet beter. Bijna alle foto's goed gelukt qua scherpte.
Een paar niet, maar dat kwam door mijzelf, te laat "gemikt".

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 12 2009 11:17 pm

fbl01 schreef:Mij viel op dat bij een motorrace dat vierkantje meebewoog maar ook op het asfalt ging focussen.
Je moet weten dat die functie van meelopende focus vooral afhankelijk is van de kleur van een object. Staat je scherpstelvlakje op een kleur die min of meer gelijk is aan die van het asfalt is de fout van verspringen naar een verkeerd scherpstelvlakje gauw gemaakt. Stel scherp op bijv. een fel gekleurd jack van de motorrijder. In dat geval verspringt het scherpstelveld niet naar een fultloos grijs asfalt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 15 2009 2:17 pm

Dit doet me denken aan de 'focus trap'. Wellicht welbekend, maar erg leuk en daarom voor diegenen die het niet kennen (lukt met bijna alle Nikon DSLRs):

Focus trap gebruik je op statief om bijvoorbeeld een vogel in een vogelbadje te fotograferen maar je kan er ook de snoeptrommel mee bewaken. Je stelt alles in, gaat uit de weg en als er dan iets in het scherptevlak verschijnt gaat de camera vanzelf foto's maken.

Je moet hiervoor de AF-C priority op 'Focus' zetten (D300 custom setting a1), zodat er alleen een foto wordt gemaakt als het onderwerp scherp is. Ten tweede moet je de AF-Activation op AF-ON only zetten (D300 custom setting a5 "OFF") zodat de camera niet scherpstelt als je de ontspanknop indrukt. Ten derde de camera op "CL" of "CF" zetten (motrodrive) anders maakt-ie maar één foto. Nu de camera op statief en kadreren, scherpstellen met de hand of via de "AF-ON" button en ten slotte een draadontspanner aansluiten en de ontspanknop vastzetten.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma mei 18 2009 10:39 pm

Ik gebruik niet anders bij het fotograferen van judowedstrijden van mijn zoon. Het werkt echt geweldig en is razend snel. Ik heb ook een grip op mijn D700 zitten en kan dus ongeveer 8 foto's per sec schieten. In combinatie met wat jij Trap Focus noemt kun je mooi de beweging vastleggen, iets wat mij met mijn D80 niet lukte. Natuurlijk moet er voldoende sprake zijn van contrast maar dat geldt voor alle AF.

Gr Arjan
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

bertw

Bericht door bertw » vr mei 29 2009 8:33 am

Je zet de AE/AF lock button op AF-on. NIET op AF lock!
AF-S stand
single focus punt

Nu hou je een onderwerp op de afstand van de camera waar je actie verwacht,
bv een race, een dier of wat dan ook.
Je kan ook op iets richten wat dezelfde afstand heeft, dan druk je op de
AE/AF lock knop en laat weer los.
Nu mik je op het deel waar het onderwerp langs gaat en drukt de sluiterknop
helemaal in.

Er gebeurt niets, want de camera kan niet ontspannen; er is niets in focus.
Als nu je onderwerp in beeld komt: PATS! de camera schiet...

Jammer genoeg werkt het alleen met de ontspanknop. Niet met AB, niet met de
timer en CCP. ZONDE!

Werkt al zo vanaf de D70

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”