Nu heb ik reeds heel wat info verzameld over de nieuwe D5000.
Vooreerst was ik heel benieuwd of de D5000 even degelijk gebouwd was als de D90. Nu blijkt dat beide camera's dezelfde bouw hebben. Het is dus niet zoals bij Canon dat er een groot verschil in bouwkwaliteit is tussen de xxxD reeks (plastiek body)en de xxd reeks (magnesium body). Nikon kiest er blijkbaar voor om hun dslr's allemaal een robuuste sterke body te geven (robuuste plastiek body met RVS frame). Dus de D5000 is even sterk als de D90. Hij beschikt trouwens over identiek dezelfde sensor en een heel degelijke sluiter getest op 100.000 sicli (net dezelfde als de D90)
Wat de verdere verschillen betreft vind ik dat naast het ontbreken van een klein lcd scherm boven op de camera er niet zo veel verschil is. De D5000 is niet uitgerust met een AF motor, maar dan stem je je lenzenaankoop daar op af en koop je AF lenzen. Ik denk dat het prijsverschil tussen de beide camera's vooral daar te zoeken is.
Als je een overstapper bent van een compact toestel naar een slr dan zullen de Live view en de 19 scene preset op de D5000 een goeie hulp zijn om met een slr te leren werken.
Het klapscherm is niet alleen een goeie hulp bij het nemen van foto's vlak tegen de grond of hoog boven het hoofd, het vergemakkelijkt ook enorm het filmen. Je kan de camera veel langer vast houden op borst of buikhoogt en dan kijken naar het neergeklapte scherm, dan dat je de camera vlak voor het gezicht moet houden met een vast scherm (D90). Wat het verschil in beelkwaliteit betref is er natuurlijk een voordeel voor de D90 met de 920000 dots, maar het scherm van de D5000 is ondanks de lagere resolutie nog steeds een heel duidelijk monitortje. En de 2.7 inch is nog altijd groter dan het scherm van de D60 (2.5 inch).
Wat mij betreft zou mijn keuze tussen een D60 en een D5000 vlug gemaakt zijn en ik zou gaan voor de D5000. Zelfs de keuze tussen de D90 en de D5000 is eigenlijk nog steeds niet gemaakt voor mij en de beslissing zal maar vallen wanneer ik de beide camera's in de winkel daadwerkelijk in mijn handen heb gehouden. Ik twijfel ik twijfel