D300 stofreductie
D300 stofreductie
Mijn nieuw aangeschafte D300 staat standaard ingesteld op ‘stofreductie [aan] bij aan- en uitzetten’. Is dat niet wat vaak? Verslijt het mechanisme dan ook niet te snel. Zelf heb ik een voorkeur voor ‘handmatig’ en dan een keer per 20 keer aanzetten van het toestel.
Graag hoor ik jullie mening.
Graag hoor ik jullie mening.
- H.Vos
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D300 stofreductie
Ik spring er ook zuinig mee om, ook handmatig, als ik denk dat het weer eens nodig is na het nemen van foto's
Groet,
Henk
Lid NCN
Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Henk
Lid NCN
Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- selcuk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb het ook handmatig staan.
Lijkt me onnodig om bij elke paraatzetting het filter te laten trillen.
Lijkt me onnodig om bij elke paraatzetting het filter te laten trillen.
ik heb hem zo staan dat als ik hem uit zet hij en keer trilt. Is het ook niet zo om te voorkomen dat stofjes er op blijven plakken en je het er niet met het trillen eraf krijgt? Bij aankoop heb ik een gebruikers middag gehad en daar zeiden ze dat het bij aan en uit zetten overbodig was en het bij alleen aan of alleen uit voldoende was. voorkeur naar bij uit was dat de camera eerder klaar was bij het aanzetten, dan wanneer je het bij het aanzetten laat trillen.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
- Gobert
- Clublid
Typisch, de D700 staat standaard uit.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- terpie
- Clublid
- Contacteer:
Ik doe het na het wisselen van een objectief. En verder willekeurig als de lens er een tijdje op zit.
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
Nu heb ik de D300 al aardig door, maar stofreductie ken ik niet. Ik ken wel ruisonderdrukking bij lange sluitertijden (pag. 262), of hoge ISO (263) en sensorreiniging (pag 373).
Het klopt dat de ruisonderdrukking bij hoge ISO standaard op "aan" staat, maar de sensorreiniging volgens mij niet en mocht dat zo zijn, dan heb ik dat in het 1e uur dat ik de camera had al uitgeschakeld.
Ik reinig mijn sensor indien nodig, dus als ik vaak van objectief gewisseld heb. Verder dus niet en tot nu toe heb ik 2x de sensorreiniging zijn werk laten doen in een dikke 2 maanden tijd.
ruisonderdrukking bij hoge ISO en lange sluitertijd heb ik uit gezet.
Is dit wat je bedoelde?
groet,
Irwan
Het klopt dat de ruisonderdrukking bij hoge ISO standaard op "aan" staat, maar de sensorreiniging volgens mij niet en mocht dat zo zijn, dan heb ik dat in het 1e uur dat ik de camera had al uitgeschakeld.
Ik reinig mijn sensor indien nodig, dus als ik vaak van objectief gewisseld heb. Verder dus niet en tot nu toe heb ik 2x de sensorreiniging zijn werk laten doen in een dikke 2 maanden tijd.
ruisonderdrukking bij hoge ISO en lange sluitertijd heb ik uit gezet.
Is dit wat je bedoelde?
groet,
Irwan
je geeft zelf het antwoord al.
alhoewel ik niet zou weten of ik het aan of uit heb staan
af en toe een bij het wisselen van een objectief.
verder bied een blaasbalg uitkomst.
Arend
alhoewel ik niet zou weten of ik het aan of uit heb staan
af en toe een bij het wisselen van een objectief.
verder bied een blaasbalg uitkomst.
Arend
-
- Forumlid
- Contacteer:
Trilt standaard als mijn D300 aanzet. Het werkt trouwens tot nu toe uitstekend, ondanks veel lenswisselen. Heb mijn camera ruim een jaar.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Op mijn D60 trilt-ie bij aan- en uitzetten. Dat is de standaardinstelling. Bevalt mij prima. Kost nauwelijks tijd. Bovendien stopt-ie ermee als je ontspanknop aantikt (tip uit de gebruiksaanwijzing dus kan geen kwaad).
Toch na een jaartje al een paar keer de blaasbalg ter hand moeten nemen en ik vrees binnenkort toch echt met swabs aan de slag te moeten. Het systeem is niet perfect: er zit vuil op m'n sensor. Ook ondanks het voorzichtige objectieven wisselen.
Ik lees met verbazing dat mensen er zuinig mee omspringen. Hoe sneller het stof van je sensor af is hoe beter toch? Als je een keer in wat vochtiger weer hebt gefotografeerd gaat stof plakken en krijg je het er sowieso niet meer af met een blazer. Dat het systeem ervan zou slijten lijkt me sterk. Dan zou het niet de standaardinstelling zijn.
Toch na een jaartje al een paar keer de blaasbalg ter hand moeten nemen en ik vrees binnenkort toch echt met swabs aan de slag te moeten. Het systeem is niet perfect: er zit vuil op m'n sensor. Ook ondanks het voorzichtige objectieven wisselen.
Ik lees met verbazing dat mensen er zuinig mee omspringen. Hoe sneller het stof van je sensor af is hoe beter toch? Als je een keer in wat vochtiger weer hebt gefotografeerd gaat stof plakken en krijg je het er sowieso niet meer af met een blazer. Dat het systeem ervan zou slijten lijkt me sterk. Dan zou het niet de standaardinstelling zijn.
Hallo,
Onlangs heb ik een nieuwe D300S gekocht. In het begin heb ik een paar keer lenzen verwisseld om te kijken of ze het goed deden, nu heb ik al een tijdje geen lenzen meer verwisseld. Tot mijn verbazing komen er echter steeds meer stofdeeltjes op de sensor. Het in-camera reinigingssysteem doet zijn werk ook niet, na reiniging komen er soms namelijk meer ipv minder stofjes op de sensor. Zijn er mensen die dit probleem herkennen en heeft iemand tips voor dit probleem?
Lenzen verwisselen doe ik niet meer en het reinigingssysteem laat ik voortaan ook maar uit. Ik ga binnenkort denk ik maar even langs de fotograaf om 'm weer helemaal schoon te maken.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Mvg.
Joost de Wit
Onlangs heb ik een nieuwe D300S gekocht. In het begin heb ik een paar keer lenzen verwisseld om te kijken of ze het goed deden, nu heb ik al een tijdje geen lenzen meer verwisseld. Tot mijn verbazing komen er echter steeds meer stofdeeltjes op de sensor. Het in-camera reinigingssysteem doet zijn werk ook niet, na reiniging komen er soms namelijk meer ipv minder stofjes op de sensor. Zijn er mensen die dit probleem herkennen en heeft iemand tips voor dit probleem?
Lenzen verwisselen doe ik niet meer en het reinigingssysteem laat ik voortaan ook maar uit. Ik ga binnenkort denk ik maar even langs de fotograaf om 'm weer helemaal schoon te maken.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Mvg.
Joost de Wit
- Haket
- Clublid
Hallo Joost,
Het leuke van een spiegelreflex is dat je objectieven kunt wisselen. Dat er af en toe stof in je camera komt, bij mij al 3 keer in 4 jaar, is hier een logisch gevolg van. Met de camerainstelling reinigen bij aan en/of uitzetten en een goede blaasbalg kom je een heel eind. De blaasbalg heb ik bij de fotograaf gekocht met een uitleg hoe te gebruiken. Tot nu toe hiermee alle stof problemen kunnen oplossen.
Overigens heb ik op de D300s de reiniging uit staan. Op de D40x zit geen reiniging en heb ik alleen maar de blaasbalg gebruikt.
Het leuke van een spiegelreflex is dat je objectieven kunt wisselen. Dat er af en toe stof in je camera komt, bij mij al 3 keer in 4 jaar, is hier een logisch gevolg van. Met de camerainstelling reinigen bij aan en/of uitzetten en een goede blaasbalg kom je een heel eind. De blaasbalg heb ik bij de fotograaf gekocht met een uitleg hoe te gebruiken. Tot nu toe hiermee alle stof problemen kunnen oplossen.
Overigens heb ik op de D300s de reiniging uit staan. Op de D40x zit geen reiniging en heb ik alleen maar de blaasbalg gebruikt.
Dag Haket,
Dank voor je reactie. Het vreemde is alleen dat ik meer stof op de sensor krijg terwijl ik én geen lenzen meer verwissel én het in-camera reinigingssysteem gebruik. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen?
Dank voor je reactie. Het vreemde is alleen dat ik meer stof op de sensor krijg terwijl ik én geen lenzen meer verwissel én het in-camera reinigingssysteem gebruik. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen?
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Een zoomlens is vaak een echte stofpomp. Ook een vast brandpunt beweegt tijdens scherpstellen. Er gaat dus altijd lucht het camerahuis in en uit en daarmee ook stof. De sensorreiniging functie werkt wel een beetje maar soms moet je andere maatregelen nemen. Ik wissel regelmatig van lens maar het stofprobleem valt me reuze mee. Werk ook meestal niet met grote diafragmawaarden (11 en meer) dus dan zie je stofjes ook minder.Aviaspotters.nl schreef:In het begin heb ik een paar keer lenzen verwisseld om te kijken of ze het goed deden, nu heb ik al een tijdje geen lenzen meer verwisseld. Tot mijn verbazing komen er echter steeds meer stofdeeltjes op de sensor.
Joost de Wit
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Je gebruikt wellicht een zoomlens. En zoals opgemerkt heeft die een pompwerking van lucht als je in- en uitzoomt. Er komt dus gewoon stof in je camera. Verder is de sluiter en spiegel onderhevig aan normale slijtage waarbij minuscuul kleine slijtagedeeltjes dan o.a. neerslaan op de sensor.Aviaspotters.nl schreef:Het vreemde is alleen dat ik meer stof op de sensor krijg terwijl ik én geen lenzen meer verwissel én het in-camera reinigingssysteem gebruik. Dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen?
Vriendelijke groet, Léon Obers