Oplossing donkere foto's D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Oplossing donkere foto's D200

Bericht door MvBoetzelaer » zo dec 03 2006 8:24 pm

Hallo allemaal,
Er is (niet alleen op dit forum...) veel discussie over de donkerte van de foto's uit de D200. Nadat ik in een ander topic hier RTFM als aanmoediging zag staan :lol: heb ik dat op deze regenachtige dag voor mijn D200 maar eens gedaan.

Tot mijn verbazing heeft Nikon deze commentaren aan zien komen en in het persoonlijke instellingen menu, item b7 de mogelijkheid gemaakt tot "fijnafstemming belichting". Als je die selecteert kun je voor alle 3 de lichtmeetmehtoden een correctie tussen -1 en +1 aanbrengen in stappen van 1/6 EV. Adder (of ook makkelijk?) is dat deze correctie niet zichtbaar wordt op de display of in de viewfinder. Hij is dus echt bedoeld om de gemiddelde gemeten waarde te corrigeren en je vervolgens ten opzichte van die waarde de volledige mogelijkheid tot een belichtingscorrectie te geven. Ik heb hem inmiddels ingesteld op +2/6 voor matrixmeting en +1/6 voor centrum en spotmeting. Nou maar eens kijken wat eruit gaat komen.

Op geen enkel forum heb ik dit tot nu toe gelezen.
DEJVM (Doe Er Je Voordeel Mee)

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo dec 03 2006 11:11 pm

Is het toch nog ergens goed voor geweest :)

Ik heb vandaag ook de handleiding weer eens ter hand genomen.

Mijn D70 gaf met de flitser op de camera in PASM stand zwaar onderbelichte foto's.
Ik kon zo snel niet ontdekken waar dat nu aan lag.

Met de SB600 kreeg ik echter weer wel goed belichte opnames in PASM stand.
camera gereset beide groene knoppen, geen oplossing dan maar volledige reset knopje in de bodem maar gaf ook niet de oplossing.
Uteindelijk toch gevonden wat het probleem veroorzaakte de ingebouwde flitser stond gewoon ingesteld op commander mode :oops: .

Dus goed om te onthouden onderbelichte opnames met de ingebouwde flitser. Controleer de flitsmodes in het instellingen menu.
De D70 geeft op geen enkele manier aan dat hij in commander mode staat.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”