Ik heb de voor en nadelen al eens afgewogen maar kan niet tot een besluit komen.
Alvast Bedankt.
Groetjes Chevrolet

Ik heb laatst bij een fotograaf afdrukken gezien op posterformaat gemaakt met de D1X, onvoorstelbaar maar geen pixel te zien, dus vraag me af of die hele pixelwedloop wel zo nodig is.nikon-nl schreef:Heel belangrijk is wat je met de camera doet. Als het gaat om grote afbeeldingen, dan heb je veel pixels nodig.
IDD...olle_griese schreef:Ik heb laatst bij een fotograaf afdrukken gezien op posterformaat gemaakt met de D1X, onvoorstelbaar maar geen pixel te zien, dus vraag me af of die hele pixelwedloop wel zo nodig is.nikon-nl schreef:Heel belangrijk is wat je met de camera doet. Als het gaat om grote afbeeldingen, dan heb je veel pixels nodig.
Beste Marnix,MvBoetzelaer schreef:Even een correctie: de D200 slaat NEF naar keuze gecomprimeerd of ongecomprimeerd op. Dit is dus geen verschil met de D1. Wellicht verwar je dit met de D70(s) die inderdaad alleen gecomprimeerd NEF opslaat.
Groeten,
Marnix
Kenn RockwellUnlike the primitive D1X, the D50 and all the current Nikon DSLR cameras use rechargeable lithium-ion batteries. These batteries love being charged after or before every time you use the camera. They have no memory and no need to be discharged before recharging like the crappy Ni-MH batteries in the D1X. Lithium batteries give the best service when charged frequently, which is completely opposite from the old Ni-MH. More at my Batteries page.
Beste SPIKE,SPIKE schreef:Misschien een stomme vraag, maar is het verschil waarneembaar tussen een gecomprimeerde NEF en een ongecompliceerde NEF.
Ik heb op de D70 de foto’s opgeslagen als jpeg en nef. In bestands grote zie ik grote verschillen Kb jpeg en Mb NEF.
Het is mij bekend dat de foto’s opgeslagen als NEF dat je met een bewerking programma veel meer kunt uithalen.
Maar als ik de twee foto’s (jpeg-NEF) naast elkaar ziet, dan wel op de monitor, zie ik geen verschil.
Zondermeer een kanshebber voor de genuanceerdheidstrofee 2006.BUG322 schreef:De D50 alleen al draait rondjes om de D1X
het is gewoon oudere technologie wat op zich nog prima is.
MvBoetzelaer schreef:Beste SPIKE,SPIKE schreef:Misschien een stomme vraag, maar is het verschil waarneembaar tussen een gecomprimeerde NEF en een ongecompliceerde NEF.
Ik heb op de D70 de foto’s opgeslagen als jpeg en nef. In bestands grote zie ik grote verschillen Kb jpeg en Mb NEF.
Het is mij bekend dat de foto’s opgeslagen als NEF dat je met een bewerking programma veel meer kunt uithalen.
Maar als ik de twee foto’s (jpeg-NEF) naast elkaar ziet, dan wel op de monitor, zie ik geen verschil.
Domme vragen bestaan niet, dus...
Ik heb geen onderzoek gedaan naar een (waarneembaar) verschil tussen NEF en gecomprimeerd NEF. Ik kan me zo voorstellen dat als je minimaal bewerkt en alle pixels blijft gebruiken (dus geen uitsnede) dat de verschillen niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Als je intensief gaat bewerken en/of een forse uitsnede maakt (veel weggooit) dan zal er vast wel een verschil zichtbaar worden. Mijn verwachting is dat dit verschil kleiner zal zijn dan het verschil tussen gecomprimeerd NEF en JPEG.
Een D70(s) slaat altijd op in gecomprimeerd NEF, deze camera's hebben geen mogelijkheid om ongecomprimeerd NEF op te slaan. Een groot voordeel van opslaan in NEF (wel of niet gecomprimeerd) is dat je correctiemogelijkheden achteraf groter zijn en dat je in meerdere sessies kunt bewerken zonder dat tussentijds opslaan weer een JPEG compressieverlies opleveren.
Zondermeer een kanshebber voor de genuanceerdheidstrofee 2006.BUG322 schreef:De D50 alleen al draait rondjes om de D1X
het is gewoon oudere technologie wat op zich nog prima is.![]()
Bug is best lief, en trots op z'n D50
![]()
Groeten,
Marnix