DX - objectieven / NIET-DX objectieven
DX - objectieven / NIET-DX objectieven
kan iemand me het volgende uitleggen :
wat is het verschil tussen een DX objectief en een niet-dx opbjectief :
de nieuwe 35 is dx,
de nieuwe 50 niet dx.
waarom is dat, moet ik met extra dingen rekening houden (cropfactor oid ?)
is een dx nietgeschikt voor full-frame, maar is een niet dx dan wel geschikt voor een d90 ?
een niet dx op een d90 : heb je dan evengoed de cropfactor ????
graag ( kort en duidelijk ....) een reactie.
Walter
wat is het verschil tussen een DX objectief en een niet-dx opbjectief :
de nieuwe 35 is dx,
de nieuwe 50 niet dx.
waarom is dat, moet ik met extra dingen rekening houden (cropfactor oid ?)
is een dx nietgeschikt voor full-frame, maar is een niet dx dan wel geschikt voor een d90 ?
een niet dx op een d90 : heb je dan evengoed de cropfactor ????
graag ( kort en duidelijk ....) een reactie.
Walter
Re: DX - objectieven / NIET-DX objectieven
Er is weinig verschil.
Zowel met DX als non-DX moet je op een D90 rekening houden met de cropfactor.
Een DX objectief is gemaakt voor de kleinere sensor van een crop-camera terwijl een non-DX juist voor fullframe- en crop-camera's is gemaakt.
Over het algemeen is een DX objectief goedkoper om te maken (en dus ook aan te schaffen) dan een non-DX objectief.
Vaak (altijd??) kun je een DX objectief op een fullframe-camera gebruiken echter gebruikt de camera dan maar een kleiner gedeelte van de sensor.
Zowel met DX als non-DX moet je op een D90 rekening houden met de cropfactor.
Een DX objectief is gemaakt voor de kleinere sensor van een crop-camera terwijl een non-DX juist voor fullframe- en crop-camera's is gemaakt.
Over het algemeen is een DX objectief goedkoper om te maken (en dus ook aan te schaffen) dan een non-DX objectief.
Vaak (altijd??) kun je een DX objectief op een fullframe-camera gebruiken echter gebruikt de camera dan maar een kleiner gedeelte van de sensor.
Zo, ook welkom hier.....Walter.sintenie schreef: graag ( kort en duidelijk ....) een reactie.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Beste Walter, misschien kun je je ook even voorstellen (kort en duidelijk) als nieuweling op dit forum.
hier een oud maar duidelijk verhaaltje over DX objectieven.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
[size=85] door ArendV » vr, 15 mei 2009 10:45 +0000
Beste Walter, misschien kun je je ook even voorstellen (kort en duidelijk) als nieuweling op dit forum.
hier een oud maar duidelijk verhaaltje over DX objectieven.[/size]
( Arend je hebt volledig gelijk ....!)
ik bezoek het forum sinds enige tijd en aangezien ik onlangs dit forum-vraagje heb geplaatst is het wellicht zinnig me even voor te stellen :
ik fotrografeer voor mijn hobby, natuur maar ook gezin.
ik gerbuik een D70 met 18-135, en SB600.
op termijn zoek ik naar "upgrade" => D90, 35 afs / 50 afs / 18-70 2.8
ik zal zo nu en dan wel een ractie plaatsen of een nieuwe vraag stellen
Walter Sintenie NH
hier een oud maar duidelijk verhaaltje over DX objectieven.[/size]
( Arend je hebt volledig gelijk ....!)
ik bezoek het forum sinds enige tijd en aangezien ik onlangs dit forum-vraagje heb geplaatst is het wellicht zinnig me even voor te stellen :
ik fotrografeer voor mijn hobby, natuur maar ook gezin.
ik gerbuik een D70 met 18-135, en SB600.
op termijn zoek ik naar "upgrade" => D90, 35 afs / 50 afs / 18-70 2.8
ik zal zo nu en dan wel een ractie plaatsen of een nieuwe vraag stellen
Walter Sintenie NH
Lees ik nou goed dat DX objectieven de DX aanduiding voor het aantal milimeters hebben? Dus daar hoef je niet het aantal milimeters x 1,5 te doen?ArendV schreef:Beste Walter, misschien kun je je ook even voorstellen (kort en duidelijk) als nieuweling op dit forum.
Ik heb nl. een Nikkor AF-S 18-105mm VRII. Dit is een DX objectief.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Oscar,
Je moet millimeters en beeldhoek niet door elkaar halen.
Het aantal millimerters verschilt niet tussen een FX en DX objectief.
Het aantal millimeters blijft gelijk, op welke kamera je de lens ook zet.
Echter: een DX kamera maakt slechts gebruik van een deel van de beeldcirkel (en beekdhoek).
Sterker nog: op een Nikon FX kamera, als D3/D700 kan je een DX objectief gewoon plaatsen: het gebruikte beeldvlak wordt automatisch tot DX formaat ingeperkt.
Een DX objectief is ontworpen om slechts de kleinere beeldcirkel die nodig is voor een DX kamera af te dekken, daarom bestaan er DX objectieven.
Voor alle duidelijkheid: als er niet DX op een Nikon objectief staat is het een FX (full frame) objectief.
Groeten, Gijs
Je moet millimeters en beeldhoek niet door elkaar halen.
Het aantal millimerters verschilt niet tussen een FX en DX objectief.
Het aantal millimeters blijft gelijk, op welke kamera je de lens ook zet.
Echter: een DX kamera maakt slechts gebruik van een deel van de beeldcirkel (en beekdhoek).
Sterker nog: op een Nikon FX kamera, als D3/D700 kan je een DX objectief gewoon plaatsen: het gebruikte beeldvlak wordt automatisch tot DX formaat ingeperkt.
Een DX objectief is ontworpen om slechts de kleinere beeldcirkel die nodig is voor een DX kamera af te dekken, daarom bestaan er DX objectieven.
Voor alle duidelijkheid: als er niet DX op een Nikon objectief staat is het een FX (full frame) objectief.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do mei 21 2009 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Het is heel simpel!
Een 35mm DX objectief heeft bijna de zelfde beeldhoek als en 50mm FX objectief!
Dat is de rede dat er een 35mm voor DX is gemaakt, zo heeft de eigenaar het zelfde beeld als wat hij gewend was met zijn oude 50mm objectief voor zijn oude analoge Nikon.
Kijk maar eens op http://www.tamron.de/news/focal-length-comparison/?L=2 en zet de schuifbalk maar eens op ongever 35mm bij Digitaal en schuif hem daarna maar eens op ongeveer op 50mm en schakel over naar 35mm film.
Je zult zien dat het beeld wat je krijgt bijne het zelfde zal zijn!
Dus zoek je een prime waarvan je het zelfde beeld verwacht als van een oude kamera met film en 50mm prime, neem dan de 35mm DX.
Gideon
Dat is de rede dat er een 35mm voor DX is gemaakt, zo heeft de eigenaar het zelfde beeld als wat hij gewend was met zijn oude 50mm objectief voor zijn oude analoge Nikon.
Kijk maar eens op http://www.tamron.de/news/focal-length-comparison/?L=2 en zet de schuifbalk maar eens op ongever 35mm bij Digitaal en schuif hem daarna maar eens op ongeveer op 50mm en schakel over naar 35mm film.
Je zult zien dat het beeld wat je krijgt bijne het zelfde zal zijn!
Dus zoek je een prime waarvan je het zelfde beeld verwacht als van een oude kamera met film en 50mm prime, neem dan de 35mm DX.
Gideon
...bij gebruik van de 35mm op een DX body en de 50mm op een FX body.Gideon van den Berg schreef:Het is heel simpel!