Nikkor PC Shift 28/3.5

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Nikkor PC Shift 28/3.5

Bericht door KvP » za mei 16 2009 2:30 pm

Ken iemand deze lens?
Ik weet er een te koop te staan maar heb er heel weinig van gehoord.
Ik wil hem gaan gebruiken voor mijn architectuur fotografie.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikkor PC Shift 28/3.5

Bericht door gijs sandberg » za mei 16 2009 2:54 pm

Kees,

Ik ken de voorganger, 28mm PC 4.0
Wat wil je weten?
Kijk hier eens: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#PC

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » za mei 16 2009 2:57 pm

gijs sandberg schreef:Kees,

Ik ken de voorganger, 28mm PC 4.0
Wat wil je weten?

Groeten, GIjs
Of ik de tilt fuctie mis voor achitectuurfotografie.
ik wil hem gebruiken om bv een compleet gebouw recht te fotograferen zonder met perspectief correctie te gaan werken in ps
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mei 16 2009 3:07 pm

Op zich zijn alle PC objectieven veel gezocht. Kijk goed naar het serie nummer zoals in de lijsten van Roland Vink (link in bericht van Gijs). Daarmee kun je de leeftijd bepalen en vanaf 1977 heb je geen beschadigingen aan je D300.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za mei 16 2009 3:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 16 2009 3:09 pm

KvP schreef: ik wil hem gebruiken om bv een compleet gebouw recht te fotograferen zonder met perspectief correctie te gaan werken in ps
Die oude 28mm/3.5 PC shift lens is minder geschikt in zijn optisch ontwerp om met digitale sensors gebruikt te worden. Aan je apparatuur te zien werk je met een D300. Dan heb je door de cropfactor helemaal niks aan die lens, echt te lang brandpunt voor architectuur. Je kunt dan beter een gewone groothoek inzetten en softwarematig rechtzetten (PTlens).
Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 594#p89594
Indertijd (omstreeks 1990) heb ik die 28mm shift van mij verkocht toen ik digitaal DX ging. Later nog eens terug geweest naar de fotograaf aan wie ik hem verkocht had en testopnamen gemaakt, maar is gewoon niet interessant op DX.
Bedenk ook dat een sterke shift nogal wat lichtafval veroorzaakt naar de shiftkant bij dat oude lensontwerp (licht valt niet recht genoeg op de sensor). Daar heb je met normale groothoeklenzen geen last van als je die met PTlens corrigeert.
Vriendelijke groet, Léon Obers

deBult

Bericht door deBult » zo mei 17 2009 12:11 pm

Nav de reactie van Leon: de lens is wel geschikt voor pano opnamen: dan krijgt je bij 11 mm HORIZONTALE shift en een stitch van 2 of 3 opnames een mooie panorama opname die lijkt op een uitsnede van het equivalent van een 14 mm lens (op DX).

De chromatische fout in de hoeken is relatief groot (paarse randje bij hoog contract om bv boomtakken) (ik gebruik de 35 mm PC nwe variant en daar is de kleur-fout veel kleiner).

Als de prijs niet te hoog is: toch een heel aardige lens ( de 24 mm Tilt / shift "doet" 1550-1800 euri nieuw)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 17 2009 1:51 pm

deBult schreef:Nav de reactie van Leon: de lens is wel geschikt voor pano opnamen: dan krijgt je bij 11 mm HORIZONTALE shift en een stitch van 2 of 3 opnames een mooie panorama opname die lijkt op een uitsnede van het equivalent van een 14 mm lens (op DX).
Tja, het is een optie die wel makkelijk is om een panorama te maken, hoewel de oplossing niet 100% juist is. Daarvoor zou de lens namelijk niet geshift moeten worden maar eigenlijk de camera en de lens juist op een vast punt gefixeerd moeten zijn. Voor veraf panorama's is dat verschil echter verwaarloosbaar. Voor panorama's dichterbij als pakweg 10-20 meter zijn de verschillen door de paralax zeker wel terug te vinden.
Dat heb ik namelijk zelf al geprobeerd indertijd bij de collega aan wie ik mijn 28mm PC-lens had verkocht.
Dat het effect van shift en aan elkaar plakken van die opnamedelen bij elkaar overeen komt met 14 mm lijkt me iets aan de royale kant. Zoals ik hetzelf heb geprobeerd met shift naar 4 hoeken om zodoende het maximale aan beeld over te houden bij elkaar geplakt kwam ik aan ongeveer dezelfde opname als dat de lens zelf op full frame zonder shift in één opname aan beeld oplevert (28 mm FX ---> 18 mm DX). Met shift niet naar de hoeken maar naar de lange kant houdt je echter wel net iets meer over voor die lange kant, dus het zou iets ruimer kunnen zijn. Ik zou de resultaten van indertijd nog eens moeten nakijken. In ieder geval was ik er niet echt enthousiast genoeg over om mijn lens daarvoor weer terug te kopen. --> Een lens in het 18 mm bereik voor DX die het in één keer doet had ik namelijk al. (En inmiddels alang een bereik wat groter is ook 10-20mm).

Overigens met een simpel panoramakopje bedoeld voor stitching en een stukje software kun je elke lens gebruiken voor panorama's, 100% sluitend als je de camera juist afstelt met dat kopje.
Juist het niet 100% sluitend zijn van een shift-lens bij aan elkaar plakken van de beelden in shift-positie maakt die optie minder interessant, want wil je ook daar een sluitend beeld hebben zonder paralax, zul je ook daar zo'n speciaal panoramkopje voor moeten gebruiken en gebruik je het lensje als "normaal" lensje zonder shift, en draai je aan de panoramakop.

deBult

Bericht door deBult » zo mei 17 2009 8:02 pm

Léon Obers schreef:
deBult schreef:Nav de reactie van Leon: de lens is wel geschikt voor pano opnamen: dan krijgt je bij 11 mm HORIZONTALE shift en een stitch van 2 of 3 opnames een mooie panorama opname die lijkt op een uitsnede van het equivalent van een 14 mm lens (op DX).
Tja, het is een optie die wel makkelijk is om een panorama te maken, hoewel de oplossing niet 100% juist is. Daarvoor zou de lens namelijk niet geshift moeten worden maar eigenlijk de camera en de lens juist op een vast punt gefixeerd moeten zijn. Voor veraf panorama's is dat verschil echter verwaarloosbaar. Voor panorama's dichterbij als pakweg 10-20 meter zijn de verschillen door de paralax zeker wel terug te vinden.
Dat heb ik namelijk zelf al geprobeerd indertijd bij de collega aan wie ik mijn 28mm PC-lens had verkocht.
.

Inderdaad de camera moet tegelijk ook 11 mm verschuiven (in tegengestelde richting). Ik heb hiervoor 3 markeringen op de Arca L-Plate gemaakt (+ een mm schaal op de Clamp).
Léon Obers schreef: Dat het effect van shift en aan elkaar plakken van die opnamedelen bij elkaar overeen komt met 14 mm lijkt me iets aan de royale kant. Zoals ik hetzelf heb geprobeerd met shift naar 4 hoeken om zodoende het maximale aan beeld over te houden bij elkaar geplakt kwam ik aan ongeveer dezelfde opname als dat de lens zelf op full frame zonder shift in één opname aan beeld oplevert (28 mm FX ---> 18 mm DX). Met shift niet naar de hoeken maar naar de lange kant houdt je echter wel net iets meer over voor die lange kant, dus het zou iets ruimer kunnen zijn. Ik zou de resultaten van indertijd nog eens moeten nakijken. In ieder geval was ik er niet echt enthousiast genoeg over om mijn lens daarvoor weer terug te kopen. --> Een lens in het 18 mm bereik voor DX die het in één keer doet had ik namelijk al. (En inmiddels alang een bereik wat groter is ook 10-20mm).
Volgens Sean's rekenmodel (Cambridge in Colour) is het equivalent op DX 14.5 mm (op FX is het kleiner)

Meer interessant materiaal:

- Pano: http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... oramas.htm
- TILT SHIFT LENSES: PERSPECTIVE CONTROL http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... enses1.htm
- TILT SHIFT LENSES: DEPTH OF FIELD http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... enses2.htm

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 17 2009 11:24 pm

deBult schreef:
Léon Obers schreef:Daarvoor zou de lens namelijk niet geshift moeten worden maar eigenlijk de camera en de lens juist op een vast punt gefixeerd moeten zijn.
Inderdaad de camera moet tegelijk ook 11 mm verschuiven (in tegengestelde richting). Ik heb hiervoor 3 markeringen op de Arca L-Plate gemaakt (+ een mm schaal op de Clamp).
Maar als je dan toch al met zo'n L-Plate werkt lijkt me er verder geen voordeel meer in zitten om met een shiftlens te werken. Je kunt hetzelfde bereiken, zo niet beter met een normaal (groothoek)objectief en beelden aan elkaar plakken. Daar waar je met een shiftlens de lagere kwaliteit randen van de beeldcirkel gaat gebruiken door die shift + nog behoorlijk wat lichtafval, gebruik je bij een gewoon (groothoek)objectief altijd de centrumkwaliteit van de lens. Je verliest dan wel weer iets in het terugrekenen van het "gedraaide" beeld naar een recht passend beeld, maar dat is relatief minder, dan de kwaliteitsvermindering in het randgebied van zo'n oude shiftlens. Eventueel gebruik je een paar opnamen meer met langer brandpunt om te plakken om op die wijze aan een groter megapixelbeeld te komen.
deBult schreef:
Léon Obers schreef:Met shift niet naar de hoeken maar naar de lange kant houdt je echter wel net iets meer over voor die lange kant, dus het zou iets ruimer kunnen zijn. Ik zou de resultaten van indertijd nog eens moeten nakijken.
Volgens Sean's rekenmodel (Cambridge in Colour) is het equivalent op DX 14.5 mm (op FX is het kleiner)
Dat is gezien vanuit enkel shift op die horizontale lange kant. Ik ga uit van shift op 4 hoeken, daarbij is de lens telkens 30 graden gedraaid ten opzichte van de horizontale lijn en die 11 millimeter is dan de shift op 30 graden. Op de horizontale as gezien kom je dan niet aan die 11 millimeter shift.
De uiterste hoeken op die 30 graden punten zijn daarbij zodanig slechter in kwaliteit (het resultaat indertijd op een Nikon D1x) dat je daar nog een crop op het totaalbeeld van moest afhalen om een redelijk goed beeld over te houden en kom je praktisch gezien aan een beeldbenutting los uit de mouw geschut niet in een formule berekend maar gewoon vanuit het beeld vastgesteld vergelijkbaar met circa 18 mm voor DX. Misschien dat het een millimetertje of wat ruimer is, maar praktisch te weinig verschil om dat als een veel ruimere hoek te ervaren. Globaal hield ik het erop (ook om het makkelijk naast elkaar te leggen) dat ik gestitched vanuit DX ongeveer hetzelfde overhield als in een enkele opname op full frame.
Uitgerekend, 14,5 mm het zal best kloppen. Daar houdt men echter geen rekening met de al te slechte beeldkwaliteit in hoeken en uiterste beeldrand bij maximale shift. :roll:

EDIT: Ik bedenk me dat de gebruiksaanwijzing van de 28 mm shiftlens aangeeft de shift op de lange zijde maximaal niet groter te maken dan 8 millimeter (op de korte zijde 11 millimeter) i.v.m. de kwaliteit bij randen en hoeken. Met dat shift omrekencalculatortje op http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... enses1.htm kom je dan uit op een weergave overeenkomend met een kleine 17 millimeter brandpunt op DX.
Heh, frappant dat ik er praktisch gezien ook op uitkom met "Misschien dat het een millimetertje of wat ruimer is" dan die 18 millimeter. Het klopt dus uitstekend.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”