RAW

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

RAW

Bericht door olle_griese » wo dec 06 2006 12:15 am

Er is al heel wat over geschreven maar aangezien ik NEF/RAW als iets proffesioneels/onmogelijks zag heb ik me er nooit in verdiept.
De laatste tijd heb ik veel foto,s in RAW gemaakt en ik kom er achter dat er iets meer bewerkt moet worden maar dat de bewerking erg simpel is (of lijkt)
Maar, wat me er van weerhoud om alles in RAW te schieten is dat er geen voorvertoning mogelijk is.
Als ik dus mijn kaart in de comp druk zie ik wel de foto,s in jpeg maar niet in RAW.
Aangezien dat van mijn vogelfoto,s minder dan 5% geslaagd is is dit erg tijdrovend om alles in te laden in PS.
Doe ik wat verkeerd of is dit de consequentie van RAW
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo dec 06 2006 12:34 am

Haai Olle,

daarom schiet ik alles in NEF en JPG, dan kan ik via MS picture manager m'n jpg's groot bekijken en alvast een voorselectie maken. Ik heb trouwens in mijn verkenner wel een miniatuur van mijn nef opnamen. Overigens ook in de verkenner van NX, deze zijn zelfs iets groter dan de verkenner van windows. Doordat ik NX geïnstalleerd heb, worden de bestanden automatisch als een NEF NX bestand herkend en krijg ik een miniatuur. Dit bleef hij ook doen toen de testperiode van NX voorbij was.
Het scheelt overigens niet zoveel in opslagruimte als je JPG ook kiest, want hij zet ze weg in JPG basic, althans bij mijn D70s.

garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Gerritr

Bericht door Gerritr » wo dec 06 2006 6:52 am

Als je nikon view even download kun je gewoon de raw beelden zien,en adobe bridge laat ze ook zien,ik heb nog nooit een jpeg op mijn camera geschoten ,en kan gewoon alles beoordelen op de PC.

Nikon zegt dat nikonview en NX niet samen gaan ,maar bijna niemand heeft daar problemen mee.

Ook zou je eens een test versie van Lightroom kunnen downloaden,is wel iets langzamer dan nikon view,maar werkt verder heel erg mooi.en bijhet omzetten naar jpeg of tiff blijft het beeld bijna gelijk aan wat je in lightroom ziet,met NX heb je doorgaans een iets grotere afwijking bij het omzetten.

Groeten Gerrit

Malo1961

Bericht door Malo1961 » wo dec 06 2006 6:55 am

Wellicht kan je via Microsoft gewoon de gratis Raw Viewer downloaden.
Tís maar een tip.

Mvrgr,
Martin

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo dec 06 2006 8:57 am

Malo1961 schreef:Wellicht kan je via Microsoft gewoon de gratis Raw Viewer downloaden.
Tís maar een tip.

Mvrgr,
Martin
Goede tip, heb ik ook. Wat nog makkelijker is en al onder je neus ligt is Adobe Bridge die in PS zit geintegreerd. Daar kan je wel je raws previewen. Dan kan je foto's labellen met een kleur (rood,geel,groen,cyaan of paars) of een ster (1,2,3,4 of 5) en als je de mooiste hebt gelabeld laat je alleen de gelabelde zien (bijv. alleen rood of rood + geel of 1 ster + paars). en die sleep je vervolgens naar PS :)

Afbeelding

Afbeelding
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

rvdb

Bericht door rvdb » wo dec 06 2006 11:55 am

Of gewoon een Mac? :p Ik kan mijn RAW files namelijk gewoon bekijken.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo dec 06 2006 12:14 pm

rvdb schreef:Of gewoon een Mac? :p Ik kan mijn RAW files namelijk gewoon bekijken.
Lijkt me wel weer het andere uiterste om daarvoor een mac aan te schaffen :D

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 06 2006 3:04 pm

Opgezetfan schreef:Lijkt me wel weer het andere uiterste om daarvoor een mac aan te schaffen :D
Er zijn nog vele andere goede renenen hoor... ;-)

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo dec 06 2006 4:44 pm

Ik kan de NEF's van een D70, D50 en D200 gewoon in de verkenner bekijken, bij miniatuurweergaven en filmstrip.

rvdb

Bericht door rvdb » wo dec 06 2006 8:09 pm

onno schreef:
Opgezetfan schreef:Lijkt me wel weer het andere uiterste om daarvoor een mac aan te schaffen :D
Er zijn nog vele andere goede renenen hoor... ;-)
Idd.. :) Maar dat is een andere discussie. Resume: ervaren is geloven :P

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo dec 10 2006 11:33 pm

Heb raw viewer gedownload maar de comp loopt er telkens op vast.
De optie van martijn heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik ook niks, te kleine fotootjes.
Maar als ik 1 raw foto heb opgeslagen kan ik wel de foto,s wel rechtstreeks op de kaart zien, dus dan doe ik het maar zo.
Bedankt voor de tips zover.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma dec 11 2006 10:13 am

olle_griese schreef:De optie van martijn heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik ook niks, te kleine fotootjes.
Onderin Adobe bridge ziet een schuifje waarmee je de grootte kan aanpassen. Daarnaast zitten ook nog wat knopjes waarmee je kan aangeven hoe je de foto's wilt weergeven :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”