RAW
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
RAW
Er is al heel wat over geschreven maar aangezien ik NEF/RAW als iets proffesioneels/onmogelijks zag heb ik me er nooit in verdiept.
De laatste tijd heb ik veel foto,s in RAW gemaakt en ik kom er achter dat er iets meer bewerkt moet worden maar dat de bewerking erg simpel is (of lijkt)
Maar, wat me er van weerhoud om alles in RAW te schieten is dat er geen voorvertoning mogelijk is.
Als ik dus mijn kaart in de comp druk zie ik wel de foto,s in jpeg maar niet in RAW.
Aangezien dat van mijn vogelfoto,s minder dan 5% geslaagd is is dit erg tijdrovend om alles in te laden in PS.
Doe ik wat verkeerd of is dit de consequentie van RAW
De laatste tijd heb ik veel foto,s in RAW gemaakt en ik kom er achter dat er iets meer bewerkt moet worden maar dat de bewerking erg simpel is (of lijkt)
Maar, wat me er van weerhoud om alles in RAW te schieten is dat er geen voorvertoning mogelijk is.
Als ik dus mijn kaart in de comp druk zie ik wel de foto,s in jpeg maar niet in RAW.
Aangezien dat van mijn vogelfoto,s minder dan 5% geslaagd is is dit erg tijdrovend om alles in te laden in PS.
Doe ik wat verkeerd of is dit de consequentie van RAW
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Haai Olle,
daarom schiet ik alles in NEF en JPG, dan kan ik via MS picture manager m'n jpg's groot bekijken en alvast een voorselectie maken. Ik heb trouwens in mijn verkenner wel een miniatuur van mijn nef opnamen. Overigens ook in de verkenner van NX, deze zijn zelfs iets groter dan de verkenner van windows. Doordat ik NX geïnstalleerd heb, worden de bestanden automatisch als een NEF NX bestand herkend en krijg ik een miniatuur. Dit bleef hij ook doen toen de testperiode van NX voorbij was.
Het scheelt overigens niet zoveel in opslagruimte als je JPG ook kiest, want hij zet ze weg in JPG basic, althans bij mijn D70s.
garoeten Irwan
daarom schiet ik alles in NEF en JPG, dan kan ik via MS picture manager m'n jpg's groot bekijken en alvast een voorselectie maken. Ik heb trouwens in mijn verkenner wel een miniatuur van mijn nef opnamen. Overigens ook in de verkenner van NX, deze zijn zelfs iets groter dan de verkenner van windows. Doordat ik NX geïnstalleerd heb, worden de bestanden automatisch als een NEF NX bestand herkend en krijg ik een miniatuur. Dit bleef hij ook doen toen de testperiode van NX voorbij was.
Het scheelt overigens niet zoveel in opslagruimte als je JPG ook kiest, want hij zet ze weg in JPG basic, althans bij mijn D70s.
garoeten Irwan
Als je nikon view even download kun je gewoon de raw beelden zien,en adobe bridge laat ze ook zien,ik heb nog nooit een jpeg op mijn camera geschoten ,en kan gewoon alles beoordelen op de PC.
Nikon zegt dat nikonview en NX niet samen gaan ,maar bijna niemand heeft daar problemen mee.
Ook zou je eens een test versie van Lightroom kunnen downloaden,is wel iets langzamer dan nikon view,maar werkt verder heel erg mooi.en bijhet omzetten naar jpeg of tiff blijft het beeld bijna gelijk aan wat je in lightroom ziet,met NX heb je doorgaans een iets grotere afwijking bij het omzetten.
Groeten Gerrit
Nikon zegt dat nikonview en NX niet samen gaan ,maar bijna niemand heeft daar problemen mee.
Ook zou je eens een test versie van Lightroom kunnen downloaden,is wel iets langzamer dan nikon view,maar werkt verder heel erg mooi.en bijhet omzetten naar jpeg of tiff blijft het beeld bijna gelijk aan wat je in lightroom ziet,met NX heb je doorgaans een iets grotere afwijking bij het omzetten.
Groeten Gerrit
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Goede tip, heb ik ook. Wat nog makkelijker is en al onder je neus ligt is Adobe Bridge die in PS zit geintegreerd. Daar kan je wel je raws previewen. Dan kan je foto's labellen met een kleur (rood,geel,groen,cyaan of paars) of een ster (1,2,3,4 of 5) en als je de mooiste hebt gelabeld laat je alleen de gelabelde zien (bijv. alleen rood of rood + geel of 1 ster + paars). en die sleep je vervolgens naar PSMalo1961 schreef:Wellicht kan je via Microsoft gewoon de gratis Raw Viewer downloaden.
TÃs maar een tip.
Mvrgr,
Martin

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Lijkt me wel weer het andere uiterste om daarvoor een mac aan te schaffenrvdb schreef:Of gewoon een Mac? :p Ik kan mijn RAW files namelijk gewoon bekijken.

- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heb raw viewer gedownload maar de comp loopt er telkens op vast.
De optie van martijn heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik ook niks, te kleine fotootjes.
Maar als ik 1 raw foto heb opgeslagen kan ik wel de foto,s wel rechtstreeks op de kaart zien, dus dan doe ik het maar zo.
Bedankt voor de tips zover.
De optie van martijn heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik ook niks, te kleine fotootjes.
Maar als ik 1 raw foto heb opgeslagen kan ik wel de foto,s wel rechtstreeks op de kaart zien, dus dan doe ik het maar zo.
Bedankt voor de tips zover.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Onderin Adobe bridge ziet een schuifje waarmee je de grootte kan aanpassen. Daarnaast zitten ook nog wat knopjes waarmee je kan aangeven hoe je de foto's wilt weergevenolle_griese schreef:De optie van martijn heb ik ook geprobeerd maar dat vind ik ook niks, te kleine fotootjes.