Filmfunctie D90
Filmfunctie D90
Hallo daar allemaal,
Vraagje: zit te denken om een D90 te kopen. (omdat ik kwalitatief/technisch betere foto's wil maken dan mijn compact camera).
Nu is mijn videocamera kapot gegaan. Maar is de filmfunctie op de D90 een goed alternatief voor een videocamera.
Heeft iemand ervaring met het filmen met de D90?
Groet,
Patrick
Vraagje: zit te denken om een D90 te kopen. (omdat ik kwalitatief/technisch betere foto's wil maken dan mijn compact camera).
Nu is mijn videocamera kapot gegaan. Maar is de filmfunctie op de D90 een goed alternatief voor een videocamera.
Heeft iemand ervaring met het filmen met de D90?
Groet,
Patrick
Re: Filmfunctie D90
Nee, de D90 is geen volledige vervanging voor je videorecorder. Hiervoor zijn een aantal argumenten:
- De houding van je camera. Persoonlijk vind ik het lastig om op deze manier langere tijd uit de hand video op te nemen. Beeld zal dus snel trillerig worden.
- Je lens stelt niet scherp tijdens het filmen, denk dus aan taferelen met de oude videocamera's waarmee je zelf constant moet scherp stellen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik dit nog steeds de mooiste videobeelden vind (kijk maar eens op http://www.blogotheque.net/, hier werken ze nog met die oude camera's..)
Zie de filmfunctie vooral als extra toevoeging. Al zijn er ook voldoende personen die zeker mooie filmpjes produceren met de D90, maar dit na heel veel oefenen!
- De houding van je camera. Persoonlijk vind ik het lastig om op deze manier langere tijd uit de hand video op te nemen. Beeld zal dus snel trillerig worden.
- Je lens stelt niet scherp tijdens het filmen, denk dus aan taferelen met de oude videocamera's waarmee je zelf constant moet scherp stellen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik dit nog steeds de mooiste videobeelden vind (kijk maar eens op http://www.blogotheque.net/, hier werken ze nog met die oude camera's..)
Zie de filmfunctie vooral als extra toevoeging. Al zijn er ook voldoende personen die zeker mooie filmpjes produceren met de D90, maar dit na heel veel oefenen!
Ja maar Youtube filmjes op een 32 inch scherm???
Ik wil filmjes maken die ik ook op een groot scherm kan bekijken zonder pixels...
Ik wil filmjes maken die ik ook op een groot scherm kan bekijken zonder pixels...
Uit eigen ervaring van een paar weken kan ik je vertellen dat de kwaliteit van het filmen uit de hand niet verder komt dan die van een gemiddelde compactcamera. Er zijn weinig instelmogelijkheden en je kunt dan een hogere resolutie en een betere lens en beeldsensor hebben, maar dat komt niet uit de verf door:
-het schokkerig-aanpassen van de automatische belichting (heel irritant)
-handmatig scherpstellen en inzoomen (en het geluid wat daarbij hoort) en de vibratie die ontstaat doordat je aan de ring zit (kun je voorkomen door dat niet te doen)
-en het gewicht van het toestel dat je moet tillen en waarmee je trillen in de hand werkt (meer naar de sportschool)
-gebrek aan licht (binnen) dat ruis in de hand werkt
Ga je daarentegen met een statief en vooral buiten werken, dan kun je zeer mooie resultaten behalen.
Mocht je een kleine en lichte en lichtgevoelige lens hebben, zou het nog wel wat beter kunnen worden dan ik hierboven schets.
De functie ervaar ik als leuk omdat ik dan mijn compactcamera niet meer hoef te pakken voor het maken van een filmpje. Wij maken zo nu en dan wat korte filmpjes van de kinderen, vooral binnen.
Oja, het geluid (mono, dat wel) is erg goed vind ik.
-het schokkerig-aanpassen van de automatische belichting (heel irritant)
-handmatig scherpstellen en inzoomen (en het geluid wat daarbij hoort) en de vibratie die ontstaat doordat je aan de ring zit (kun je voorkomen door dat niet te doen)
-en het gewicht van het toestel dat je moet tillen en waarmee je trillen in de hand werkt (meer naar de sportschool)
-gebrek aan licht (binnen) dat ruis in de hand werkt
Ga je daarentegen met een statief en vooral buiten werken, dan kun je zeer mooie resultaten behalen.
Mocht je een kleine en lichte en lichtgevoelige lens hebben, zou het nog wel wat beter kunnen worden dan ik hierboven schets.
De functie ervaar ik als leuk omdat ik dan mijn compactcamera niet meer hoef te pakken voor het maken van een filmpje. Wij maken zo nu en dan wat korte filmpjes van de kinderen, vooral binnen.
Oja, het geluid (mono, dat wel) is erg goed vind ik.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Heb gisteren nog even 2 filmpjes opgenomen van mijn dochter tijdens een schoolvoorstelling. Het is een leuk gadget om even een kort filmpje te maken van iets. Echter de kwaliteit is gewoon zo zo. Komt bij lange na niet in de buurt bij een video camera en de D90 moet ook niet voor deze functie aangeschaft worden. Ik had de D90 ook zonder deze functie wel gekocht puur vanwege de fotografische mogelijkheden. De video functie was een aardige bijkomstigheid. Thats it.
JJK
JJK
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat werd niet bedoeld, er werd bedoeld dat je op youtube genoeg voorbeelden kan vindenpetje schreef:Ja maar Youtube filmjes op een 32 inch scherm???

Heb je je al verdiept in de specificaties of dacht je laat ik het hun maar uitzoeken?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
My point exactly...M.Oorthuis schreef:Heb je je al verdiept in de specificaties of dacht je laat ik het hun maar uitzoeken?
Ik vroeg alleen maar of er mensen ervaring hadden met de filmfunctie van de D90.
En niet van die mensen zoeken het wel uit voor mij.
En niet van die mensen zoeken het wel uit voor mij.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De filmpjes die ervan af komen zien er goed uit.
24 beelden per seconde, zelfde als een bioscoop film.
Hij stelt alleen niet scherp als je inzoomd,dus veel schokken als je probeerd te focussen maar bij veel licht kun je als je niet te ver inzoomd op bijv f8 of f10 filmen. Dan blijft er een hoop scherp.
Ik vind het leuk dat je soms iets bijzonders kan vast leggen op de film.
24 beelden per seconde, zelfde als een bioscoop film.
Hij stelt alleen niet scherp als je inzoomd,dus veel schokken als je probeerd te focussen maar bij veel licht kun je als je niet te ver inzoomd op bijv f8 of f10 filmen. Dan blijft er een hoop scherp.
Ik vind het leuk dat je soms iets bijzonders kan vast leggen op de film.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Voor wat betreft het scherpstellen heb ik inmiddels een heel andere ervaring opgedaan, mede door de aankoop van een vaste 50mm lens. Als je op standje A de diafragma op 22 zet en de automatische correctie van de belichting uitzet, is het resultaat aardig goed te noemen. Hij blijft dan ook wel aardig scherp als de 'onderwerpen' zich verplaatsen...
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
De filmfunctie is mij wat de bediening betreft nogal tegengevallen. Door het gewicht van de camera en de onhandige plaats van de OK start/stop toets is het moeilijk om zonder statief een bibbervrij filmpje te maken. De handleiding van Nikon is v.w.b. het filmen met de D90 bijzonder mager. In de D90 Guide van Peter iNova staan wel wat tips en voorbeelden, zoals het vastzetten van de belichting d.m.v. AE/AL toets en het beeindigen van het filmen d.m.v. de gewone ontspanknop. Je krijgt dan weliswaar een extra foto ter afsluiting, maar je hoeft niet naar de OK toets te zoeken en die foto kun je gewoon wissen. Verder besteedt Nova nogal wat aandacht aan een (mooi en groot) schouderstatief voor het filmen met de D90, maar dat ding kost zo'n 900 US$ ! Dat is meer dan de hele camera, want de body is inmiddels gezakt tot onder de 700 euro. Tot nu toe beschouw ik de filmfunctie maar als een gadget. Met mijn Canon Powershot G9 gaat het filmen een stuk stabieler (evenwel geen HD-kwaliteit).
Vind ik een goed forum onwaardige opmerking maar goed iedereen zijn eigen normen.M.Oorthuis schreef:Dat werd niet bedoeld, er werd bedoeld dat je op youtube genoeg voorbeelden kan vindenpetje schreef:Ja maar Youtube filmjes op een 32 inch scherm???
Heb je je al verdiept in de specificaties of dacht je laat ik het hun maar uitzoeken?
Vind de kwaliteit best wel goed met de 50 mm lens maar om die reden de d-90 aanschaffen zou ik afraden.
Het is wel leuk dat het kan.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
met de nieuwe d300s kun je ook filmen en die heeft daarbij ook nog eens autofocus.
Maar goed voor 1 d300s kun je 2,5 d90's kopen.
maar ben je wel gelijk klaar.
Ik vind de filmfunctie erg leuk, gewoon af en toe een filmpje van je huisdier of kinderen of voetbal enz.
Maar het is geen vervanging voor een gewone filmcamera. maar de kwaliteit is gewoon normaal.
Maar goed voor 1 d300s kun je 2,5 d90's kopen.
maar ben je wel gelijk klaar.
Ik vind de filmfunctie erg leuk, gewoon af en toe een filmpje van je huisdier of kinderen of voetbal enz.
Maar het is geen vervanging voor een gewone filmcamera. maar de kwaliteit is gewoon normaal.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.