Hoi,
Ik heb de laatste tijd nogal last van allerlei lijnen door mijn filmscans.
Ze waren er eerst heel soms, nu bijna altijd, erg vervelend. Is er een manier om dit te verhelpen, en waar komt het door?
Het ligt niet aan de film denk ik, want ze zitten altijd op een andere plaats (dus als ik een film scan, en de volgende dag weer is het op een ander eplek (of helemaal verdwenen).
Dank,
Sander
Lijnen door scan
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Lijnen door scan
Ik weet niet wat voor scanner je gebruikt, maar het kan simpel vuil zijn. Pixels van de CCD-arry kijken tegen een stofje aan wat erop ligt. Omdat de array zich verplaatst (of stil staat en de film beweegt zich), wordt continue tegen het stofje aangekeken tijdens de verplaatsing en heb je dus een streep.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoe kan ik dit verwijderen (moet ik de scanner dan open maken?)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zoals ik zij, ik weet niet om wat voor scanner het gaat. Of je er zo bij kunt komen etc. Maar schoonmaken is een goede optie. Misschien met een hoge drukspuit als je er niet bij kunt?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Lijnen op de scan duiden meestal op vuil op de leeskop van de scanner!
Ik had het zelfde afgelopen week met de laatste batch dia's die ik nog moest scannen.
Eerst denk je dat er een beschadiging op de hele film zit waar de dia's van zijn geschoten, maar nader onderzoek met een lichtbak en loep wees uit dat de dia's geen beschadigingen hadden!
Dus toch maar de scanner (Nikon Coolscan 2000) open gemaakt en schoongemaakt.
Zowel de leeskop als de lenzen en de spiegel waar het licht door wordt geprojecteerd schoon gemaakt.
Hierna werkte alles weer als een zonnetje, zonder streepen!
Heb je een Nikon Coolscan 2000 kijk dan eens op deze site! htter/p://www.vad1.com/photo/dirty-scann
Helemaal onder aan staat een link voor het schoonmaken van de LS 2000 & LS 5000.
Gideon
Ik had het zelfde afgelopen week met de laatste batch dia's die ik nog moest scannen.
Eerst denk je dat er een beschadiging op de hele film zit waar de dia's van zijn geschoten, maar nader onderzoek met een lichtbak en loep wees uit dat de dia's geen beschadigingen hadden!
Dus toch maar de scanner (Nikon Coolscan 2000) open gemaakt en schoongemaakt.
Zowel de leeskop als de lenzen en de spiegel waar het licht door wordt geprojecteerd schoon gemaakt.
Hierna werkte alles weer als een zonnetje, zonder streepen!
Heb je een Nikon Coolscan 2000 kijk dan eens op deze site! htter/p://www.vad1.com/photo/dirty-scann
Helemaal onder aan staat een link voor het schoonmaken van de LS 2000 & LS 5000.
Gideon