D90 + Tussenring

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
ferarossi

D90 + Tussenring

Bericht door ferarossi » vr mei 22 2009 3:24 am

Hallo,

Heb een D90 Kit met 18-105 AFS-VR + 70-300 AFS-VR en zou graag beginnen met mijn eerste macro-fotos...

Nu is het zo dat het budget wel beperkt is aangezien ik de kit al heb aangeschaft...en daarom de vraag:

Wat is een goedkope en degelijke manier om met macro te starten?

Ik weet dat er tussenringen bestaan en welke van mijn 2 lenzen gebruiken?

Het is voor bloemen en insecten

Bedankt voor de reacties :wink:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D90 + Tussenring

Bericht door Hans Braakhuis » vr mei 22 2009 7:52 am

De Nikon tussenringen geven de diafragma waarde alleen mechanisch door. Er is dus geen lichtmeting met een G en of DX objectief. Je zult dus de lichtmeting bij de meeste DSLR’s verliezen. Je kunt de tussenringen eigenlijk alleen op M gebruiken en je maakt de belichting perfect middels de grafiek op je beeldschermpje. Zorg ervoor dat de meeste grafieken in het midden zitten.

Er zijn andere merken die wel AF geven, maar sommige gebruikers ervan geven in dit forum aan dat de AF dan wel trager wordt. Dat gaat ook op voor vreemdmerk converters.

Lees op m'n website eens de macro met Nikon publicatie.

ferarossi

Bericht door ferarossi » za mei 23 2009 6:38 pm

Hans Braakhuis schreef:De Nikon tussenringen geven de diafragma waarde alleen mechanisch door. Er is dus geen lichtmeting met een G en of DX objectief. Je zult dus de lichtmeting bij de meeste DSLR’s verliezen. Je kunt de tussenringen eigenlijk alleen op M gebruiken en je maakt de belichting perfect middels de grafiek op je beeldschermpje. Zorg ervoor dat de meeste grafieken in het midden zitten.

Er zijn andere merken die wel AF geven, maar sommige gebruikers ervan geven in dit forum aan dat de AF dan wel trager wordt. Dat gaat ook op voor vreemdmerk converters.

Lees op m'n website eens de macro met Nikon publicatie.
Hallo Hans,

Heb je artikels gelezen....zeer boeiend

Heb ook eens gehoord over macro-converters, die op zich niet al te duur zijn...

Is dat misschien een goede oplossing om niet te duur te beginnen met macro als beginner? :wink:

Bedankt voor de reacties :)

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za mei 23 2009 7:23 pm

Een G type lens met bv. een Nikon PK11A geeft een volledig gesloten diafragma. Er is geen elektrische communicatie tussen lens en camerahuis. Instelling op "M" (D300) laat alleen tijdinstelling toe, diafragma is altijd f:22. Met bv. een Kenko ring ertussen, die wel elektrische contacten heeft, laat diafragma zich correct instellen, evenals (motor) scherpstelling.

Groet Hans

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za mei 23 2009 7:34 pm

f,

kijk eens in de gebruiksaanwijzing van jouw beide lenzen:
Nikon tussenringen zijn niet compatible.
Duidelijk?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”