LCD scherm en oogsensor

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Tom Pouce

LCD scherm en oogsensor

Bericht door Tom Pouce » zo mei 24 2009 6:22 pm

Zaterdag mij ook een nieuwe D60 aangeschaft en ik heb al problemen. :( :evil:
Binnen geen probleem, maar als ik buiten ga (in de zon) komt er geen "opname-infoscherm" bij het aanzetten van het teostel
Na wat lezen en googlen lijkt het er op dat de oogsensors niet goed werken.
Blikjbaar een gekend probleem met de D60
Bij mij geen flikkerend scherm, maar gewoon geen scherm. De oogsensors doet het helemaal niet bij fel zon licht.
Dinsdag ga ik terug naar de winkel. Hopelijk krijg ik onmiddellijk een ander toestel.

Tom Pouce

Re: LCD scherm en oogsensor

Bericht door Tom Pouce » za mei 30 2009 10:23 am

Camera afgelopen dinsdag binnengebracht en hij wordt opgestuurd naar Nikon
De winkels mogen blijkbaar geen nieuw toestel geven. Nikon bepaald of het een DOA is.
Bummer. :cry:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 30 2009 10:32 am

Dat klopt niet. Als het product niet voldoet aan de verwachtingen (en dat is met een mankement af fabriek) heb je binnen 7 dagen de tijd de koopovereenkomst te ontbinden. Dus terug te geven tegen creditering van het aankoopbedrag.
Dat is wettelijk zo geregeld in het consumentenrecht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » za mei 30 2009 10:51 am

Léon,

Is dat niet alleen zo geregeld in de wet Koop Op Afstand? (dus bij internetaankopen, waarbij je het product niet van tevoren kunt "vasthouden", ook wel de "afkoelingsperiode" genoemd)

Volgens mij mag een "normale" winkel zelf bepalen of ze het product ter reparatie aanbieden of meteen een nieuw product leveren.

Maar goed, vervelend dat je hem meteen al weer een tijdje kwijt bent, kan me voorstellen dat je natuurlijk meteen wil gaan fotograferen als je iets nieuws koopt :-)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 30 2009 11:00 am

noogle schreef:Léon,
Is dat niet alleen zo geregeld in de wet Koop Op Afstand? (dus bij internetaankopen, waarbij je het product niet van tevoren kunt "vasthouden", ook wel de "afkoelingsperiode" genoemd)
Ja, je hebt gelijk. Ik was net aan het kijken op ConsuWijzer of het wel klopt met wat ik had geschreven.
Het is wel zo dat, indien een winkel normaal een 7 dagen omruilmogelijkheid geeft of geld terug (dat hebben de meeste winkels zo en staat op de kassabon en is dan dus onderdeel van een koopovereenkomst), je die mogelijkheid geeft het product gewoon te ruilen of terug te geven als het niet aan de eisen voldoet. Daar is die regeling nu juist voor ingezet. Maak daar dan gebruik van en beroep je op dat recht.

Tom Pouce

Bericht door Tom Pouce » wo jun 17 2009 11:29 pm

Ondertussen mijn toestel terug na herstelling. En wat blijkt het probleem is er nog steeds. :evil:
Terug naar de winkel (Geel, België). Zij raadden mij aan om rechtstreeks met de hersteldienst contact op te nemen (Procirep Belux). Die hebben niets gevonden (waarschijnlijk ook niet getest in de zon). En zijn niet op de hoogte van dergelijke problemen. Mij eerst al boos gemaakt in de winkel en mijn centen terug geëist, maar tevergeefs. Dan mij nog eens boos gemaakt aan de telefoon bij de hersteller. Hij vraagt naar documenten waarin staat dat dit probleem gekend is. Blijkbaar is het in Nederland wel gekend maar in België (nog) niet. Het toestel moet dus terug binnen. Aangezien ik volgende week op vakantie vertrek, zal het voor erna zijn. Dan ben ik het toestel weer voor 3 weken kwijt :twisted:

pdc_2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door pdc_2 » wo jul 08 2009 11:56 am

Ben je al wat wijzer geworden met dit probleem?
Ik vind het heel aoart dat ze niet gewoon een optie in het menu plaatsen voor het uitschakelen van deze optie. Dan maar een iets hoger stroomverbruik..

Gr.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 09 2009 1:52 am

pdc_2 schreef: Ik vind het heel apart dat ze niet gewoon een optie in het menu plaatsen voor het uitschakelen van deze optie.
Die optie is er ook gewoon.

Deze functie kunt u uitschakelen met de optie Opname-info autom. uit in het
setup-menu (A123).
Het opname-infoscherm wordt echter uitgeschakeld als “Meter uit” is geactiveerd, ongeacht de optie die
u hebt geselecteerd bij Opname-info autom. uit.

Maar ja, er zijn meer redenen dat het info-scherm uitgeschakeld kan worden (en tevens weer ingeschakeld).
Pagina 8 van de handleiding. ---> Daar waar hieronder in de tekst @ staat, betreft het grafische icoontjes in de handleiding.

Het opname-infoscherm aan- en uitzetten
Bij de standaardinstellingen verdwijnt het opname-infoscherm ook in de volgende situaties:
• Als u de camera gedurende acht seconden niet hebt bediend.
• Als u de oogsensor activeert door door de zoeker te kijken (@31, 123).
• Als u de ontspanknop ingedrukt houdt.
Als het opname-infoscherm uit staat, kunt u het oproepen zoals hieronder aangegeven:
• Door de ontspanknop half in te drukken en weer los te laten (@31).
• Door op knop @ of @ te drukken.
• Door op knop @/Fn te drukken, behalve als Witbalans is geselecteerd bij persoonlijke instelling 11
(@/Fn-knop; @112) in de stand @, @, @, @, @, @, @ of @.
• Door op @ te drukken, behalve in de stand @ automatisch (flitser uit).
• Door op +- te drukken in de opnamestand P, S of A.

Dus er zijn nogal wat mogelijkheden waarom de info wel of niet wordt weergegeven.
Ik zou eerst de handleiding maar eens uitvoerig lezen om te zien of er niet een of andere instelling aan of uit staat waarom het info-scherm zou verdwijnen.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”