Energie

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Gesloten
Ciska

Energie

Bericht door Ciska » di mei 26 2009 12:10 pm

Ik ben in het bezit van 3 prachtige monitoren (4 is misschien op komst) twee iiyama's en een Dell. Natuurlijk zijn dit CRT-monitoren, want dat zijn qua grafisch werk de beste.

Nou heb ik hierover een vraag. Hoe kan je er achter komen wat die dingen aan stroom verbruiken. Weten jullie hoe je daar achter ken komen?

Bedankt alvast voor je antwoord.

Met de meest waanzinnige en zonnige groet, Ciska, dat ben ik dus.

sumar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Energie

Bericht door sumar » di mei 26 2009 12:24 pm

Achterop die dingen staat meestal iets. Ik heb net ff gekeken op een oud beestje (17") en een iiyama 19". Bij de eerste staat 220v/1A en bij de iiyama 220v/1,6A. Ik gok er op dat het verbruikt resp. 220w en 352w is. Heb ook nog een Apple geval van 22" maar daar staat niets op. Verbruik zal in ieder geval meer zijn dan die iiyama..

Als je het heel precies wilt weten zijn er apparaatjes te koop die het meten.

Edit: zoiets dus: http://www.zuinig.info/aview.php?num=39

Ciska

Bericht door Ciska » di mei 26 2009 12:30 pm

Dank je... ik geloof dat ik zo'n meter eens ga aanschaffen...

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » di mei 26 2009 1:40 pm

Ciska schreef:Natuurlijk zijn dit CRT-monitoren, want dat zijn qua grafisch werk de beste.
De techniek is waarschijnlijk verder dan je denkt... :wink:

Maar wat betreft jouw vraag:

Een 19 inch CRT gebruikt inderdaad al snel 110W. Als je drie van dergelijke monitoren 4 uur per dag aan hebt staan en dat dan 250 dagen per jaar, kom je op een stroomverbruik van (3 schermen x 4 uren x 110 watt x 250 dagen)/1000 = 330 kWh. Nu kost een kWh ongeveer 0,24 euro, dus totaal stroomverbruik van deze monitoren per jaar is in dit voorbeeld ongeveer 80 euro.

Bij monitoren met een ander wattage en/of andere gebruiksduur en/of andere kWh-tarieven kan de prijs per jaar behoorlijk anders zijn.

Ter vergelijk: een stevige 24 inch H-IPS monitor verbruikt zo'n 75W...
Buy film, not megapixels...

Ciska

Bericht door Ciska » di mei 26 2009 2:05 pm

hmmz, valt mee dus... ik dacht veel hoger... oke hartelijk dank voor die rekensom... ik ga wel die meter aanschaffen...., lijkt me een verdomd handig ding

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » di mei 26 2009 8:14 pm

Ciska schreef:hmmz, valt mee dus... ik dacht veel hoger... oke hartelijk dank voor die rekensom... ik ga wel die meter aanschaffen...., lijkt me een verdomd handig ding
wat ga je ermee doen dan? die crt dingen vreten stroom, dus gewoon uitzetten die handel als je er niet naar kijkt. voor de prijs van die meter kun je ze nl weer een jaar lang aan laten staan ;)

ajuus
emiel

Ciska

Bericht door Ciska » di mei 26 2009 9:01 pm

Emiel ik zit heel veel voor de pc (in tegenstelling tot anderen die altijd achter de pc gaan zitten (???!!!)) en ik ben een echte CRT-fanaat, zowiezo omdat ik het beeld veel mooier vind, de kleuren zijn veel echter en natuurlijker en het is rustiger voor me ogen... ja ik heb een tijd zo'n plat kreng gehad en dat was niet een echt goedkope, maar ik blijf bij mijn ouwe trouwe CTR. Ik ben trouwens niet de enige, want ik heb hier nog een aantal mensen op ncn gezien die toch liever CRT hebben.
Aangezien ik dus heel veel voor de pc zit, wou ik eens weten dat die dingen per jaar kosten... snappie?
Een het intreseert me geen ene **** dat ie 40 kilo weegt en dat ie een dikke kont heeft, intreseert me allemaal niets, ik heb hier ruimte zat.
Als jij mij bv een monitor wilt geven en ik mocht kiezen uit een plat kreng van bv 1500 euro of een iiyama van 30 euro, dan pak ik die iiyama.
Een ander wil graag die platte en ik weer de ouderwetse vertrouwde beeldbuis.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » di mei 26 2009 9:26 pm

Ciska schreef:... snappie?
ik snap waarom je een crt wilt, was niet mijn vraag. Als je zo duidelijk kiest voor crt, wat maakt het dan uit of ie veel of heel veel energie vreet? Als ik jou betoog lees is dat absoluut van ondergeschikt belang en maakt die ozon laag al helemaal niks uit. En dus het geld wat je uitgeeft aan een kwh meter is zgn zonde-geld.

een simpel rekensommetje doet ook wonderen: 1000*Watt * tijd (in uren) * kwh prijs en je hebt een indicatie.

verder zou ik gewoon foto's gaan maken, heeft meer zin dan je hier druk om maken, dat heeft toch geen zin volgens mij ;-)

ajuus
emiel

Ciska

Bericht door Ciska » di mei 26 2009 9:39 pm

uhhhhh..... ik maak me niet druk om die crt of wat dan ook hoor.... ik was alleen even nieuwsgierig wat nou een monitor per jaar kost.
en wat die ozon betreft.... daar ken ik een heel lang pleidooi over houden... bv moet je ook niet roken geen auto's kopen geen kinderen nemen (!!!)(luiers en zo) en zo ken ik wel uren door gaan, maar daar gaat dit draadje niet om, dus wil ik het bij de kostprijs van de energie laten. 8)

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » di mei 26 2009 9:47 pm

Ciska schreef:e kostprijs van de energie laten. 8)
dan zou ik die formule gebruiken, heb ik je toch weer een nutteloze investering bespaard ;-)

en pleidooien moesten we maar niet, dan ken ik er ook nog een paar ;-)

ajuus
emiel

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 26 2009 11:31 pm

Ik geloof niet dat deze discussie nog iets positiefs gaat opleveren. Ik gooi er een slotje op. De TS mag eventueel natuurlijk een verzoek doen tot heropenen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gesloten

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”