reinigen sensor?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

reinigen sensor?

Bericht door whoami » di mei 26 2009 9:04 pm

Hallo,
ik heb dit niet eerder gehad maar is dit probleem op te lossen door de sensor te laten reinigen of is hier wat anders aan de hand. Met een ander objectief heb ik het ook dus moet het aan de body liggen. Het is overigens een d200

Afbeelding

*Edit Ronald: Foto zichtbaar gemaakt*

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: reinigen sensor?

Bericht door Léon Obers » di mei 26 2009 10:11 pm

Doe eens een zoekactie op dit forum met "sensor cleaning" en "sensor reiniging".
Wellicht dat er iets bijstaat waar je iets aan hebt.
EDIT:
Ik weet niet wat je gefotografeerd hebt. Als het een witte muur is met lens onscherp ingesteld, kan het ook simpel wat vlekken op de muur zijn. Maak een paar nieuwe testopnamen waarbij je de camera iets draait. Draaien de vlekken mee, is het de muur, blijven ze op dezelfde plek zitten is het vuil.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo mei 27 2009 3:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di mei 26 2009 11:04 pm

omdat ik het niet zeker wist en geen foto (als bevestiging kon vinden) heb ik deze geplaatst.
Inmiddels een foto gevonden wat eruit ziet als mijn foto dus dat zal een ritje beverwijk worden.

grt Anoop

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di mei 26 2009 11:07 pm

allen gegroet, ik ben nieuw op dit forum.
Heb wel ervaring met forum voor andere hobby. En ik ben al 25 jaar Nikon gebruiker.

Wat betreft het issue: Het zijn wel erg vage vlekken.
Ik heb een paar keer vuil op de sensor gehad en dat was duidelijker.
Toch denk ik dat het vuil op de sensor is. Ik heb het vuil weggekregen door:
1) camera met lensopening naar beneden op iets stevigs te kloppen (niet te hard!). Vooral voor zwaar vuil.
2) blazen met een persluchtfles.
Je zou eens kunnen proberen of je iets ziet zitten met de spiegel opgeklapt.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 27 2009 4:02 am

henkk schreef: 2) blazen met een persluchtfles.
Daar moet je mee oppassen. Als je bedoelt perslucht vanuit een persluchtinstallatie met compressor zijn die dikwijls helemaal niet schoon en zuiver. Je kunt er vuil vanuit de slangen, slijtage van het mechaniek van het spuitpistool, fijne verneveling van olie en vocht vanuit een niet goed schoongemaakt condensfilter mee op je sensor spuiten. Dan maak je het alleen maar erger.
Is de druk bovendien erg groot kun je door de enorme luchtwerveling zelfs vuil tussen het anti-aliasingfilter en de sensor in krijgen. Dan is het probleem helemaal niet meer op te lossen. Dus af te raden.

Als je bedoelt uit een spuitflesje, ook dat is af te raden. Er komt dikwijls van die bevroren rotzooi mee waarmee je juist enorme vlekken op je sensor spuit.

Gebruik hooguit een flinke rubber blaasbalg (type Rocket of groot model van Hama).
henkk schreef: Je zou eens kunnen proberen of je iets ziet zitten met de spiegel opgeklapt.
Ja, tezamen met een open sluiter is dat de methode om je sensor schoon te maken. Met neergeklapte spiegel (en sluiter dicht) lukt dat niet. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 27 2009 10:43 am

Als je wilt weten of er vuil op je sensor zit moet je met volledig dichtgenknepen diafragma een foto maken van blauwe lucht of iets dergelijks; dan komen die stofjes genadeloos in beeld.
Om ze weg te halen begin je met de blaasbalg
Gaan ze niet weg, dan kun je speciaal voor dat doel gemaakte borsteltjes gebruiken (Arctic Butterfly)
Lukt dat ook niet, dan kun je met sensor swabs aan de slag.

De twee laatste opties heb ik nog niet echt nodig gehad (camera nu jaartje in gebruik en wissel regelmatig objectieven). M'n sensor is niet meer brandschoon maar bij de meest gebruikte diafragma-openingen vallen de stofjes niet op. Ook laat ik m'n sensor-reiniging (D60) bij aan- en uitzetten van de camera werken.
Verder is er op elke site over fotografie wel een "hoe maak ik m'n sensor schoon" tutje te vinden.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » wo mei 27 2009 12:15 pm

Gisteravond nog wat zitten lezen in een boek die ik geleend heb. Ik heb het volgende gevonden.
- klein diafragma kiezen.
- scherpstellen op oneindig
- blauwe lucht.

Omdat het gisteravond pikdonker was zal ik dit vandaag uitproberen.
Ook de opgeklapte spiegel. En eerst proberen met een blaasbalgje (heb ik ook)

En anders gaat het een ritje beverwijk worden. Ik wil dat het goed gebeurd.
vlekken op de muur..zou betekenen dat ik mijn hele huis moet gaan poetsen nu :lol:

Iedereen bedankt voor de input!

AddyvdB

Bericht door AddyvdB » wo mei 27 2009 2:52 pm

Vanaf dat ik digitaal begon te fotograferen met een Nikon D70 (daarna D200, D300 en nu D700 en daar blijft het bij :lol: ) heb ik altijd zonder problemen de sensors zelf met swaps gereinigd. Als je zorgt dat je een volle batterij hebt, en je maar een paar drupjes vloeistof op de swap doet, gaat het met de normale voorzichtigheid prima. Het scheelt je veel geld en zo kun je bv ook op vakanties, verontreinigingen van je sensor halen. Zou had ik tijdens een safari in Kenia bv een keer een haarachtige verontreiniging op mn sensor. Echt groot zichtbaar op de foto's. Ga dit op de rest van de foto's van de vakantie dan maar eens wegwerken in photoshop! Ik gebruik bijvoorbeeld Van Photographic solutions de swaps en Eclipse vloeistof. Niet goedkoop maar, veel goedkoper dan laten doen. je kunt het je bv een keer in een goede winkel voor laten doen. Overigens heb ik nog nauwelijks last van verontreinigingen sinds ik een camera heb met een sensor die de stof eraf trilt.

Groeten,
Addy

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 27 2009 2:56 pm

Preventief eens in de zoveel tijd lekker los gaan met de blaasbalg voorkomt al een hoop ellende. De luchtvochtigheid is in Nederland doorgaans niet superhoog. In vochtige gebieden/omstandigheden zal stof snel aan je sensor gaan plakken en dan krijg je het er met een blaasbalg niet meer af.
Ik laat om die reden ook mijn sensor-reiniging gewoon automatisch werken: steeds bij aan- en uitzetten. Anderen springen hier, in mijn ogen vanwege verkeerde zuinigheid, spaarzaam mee om.

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » wo mei 27 2009 3:11 pm

Geen gefrummel, hooguit heel voorzichtig met een VisibleDust Arctic Butterfly. Voor het betere werk: vergeet Beverwijk maar ga naar chipclean.nl.

Alle vormen van blazen is af te raden. Ongefilterde (buiten)lucht in het camera blazen is stof genereren. Chipclean heeft ontelbare foto's van sensoren waar men zelf aan het werk is gegaan in alle soorten en maten. Ongelofelijke vervuilingen als gevolg.
klijnfotografie.com

adri
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door adri » wo mei 27 2009 3:19 pm

Ik heb met sensoren en lenzen gewerkt, eerst werden die schoon gemaakt met aceton ( zuiver 99,9%) daarna schoon geblazen met perslucht olie vrij en met filters van 5um daarna in een kistje antistatisch met stikstof daarna naar stofkast zuiverheid 2 stof deeltjes per kub meter daarna opnieuw schoon gemaakt met schuim achohol samenstelling is geheim nu drijft alle stof op het schuim en wordt af geblazen met antistatisch lucht pistool 1.5 atm
Het pistool is van de firma http://www.ION.com model 6115 Nu even terug naar thuis ik heb een bus lucht gekocht microduster 2511 en dat pistool gekocht
het schoon maken werkt perfect Wat de meeste mensen vergeten is dat lucht als die geblazen wordt ook opgeladen wordt positief als negatief dus overal aan kleeft

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 27 2009 3:50 pm

Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar een camera is een gebruiksvoorwerp en geen precisie-apparatuur in een laboratorium. Een camera is niet luchtdicht, dus of je nu met een blaasbalg aan de slag gaat of je gaat met je zoomlens op en neer (waardoor er ook lucht in en uit de camera wordt gepompt), maakt m.i. weinig uit. De hierboven beschreven methoden (blaasbalg, borsteltje, swabs) werken voor hele volkstammen. Alsjeblieft zeg, moet ik om de zoveel weken mijn camera met een ioniserend pistool te lijf gaan?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 27 2009 5:00 pm

Stuk plakband* op de sensor (okay, op het aa filter), even aandrukken en weer loshalen. Hoppa, al het vuil aan het plakband en een schone sensor

*ja, van dat dure plakband van 3M, wat geen rommel achterlaat.

Bij mij werkt het.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 27 2009 5:09 pm

Tom schreef:Stuk plakband* op de sensor (okay, op het aa filter), even aandrukken en weer loshalen. Hoppa, al het vuil aan het plakband en een schone sensor

*ja, van dat dure plakband van 3M, wat geen rommel achterlaat.

Bij mij werkt het.
Ja, die heb ik ook al eens voorbij zien komen, maar dat durf ik dan net weer niet...

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » wo mei 27 2009 7:16 pm

Gisteren bij fa. Chipclean in Heumen geweest.
Ik reinig mijn sensor al drie jaar met de Arctic Butterfly, tot volle tevredenheid.
Nu zaten er een paar vlekjes op die ik echt niet wegkreeg.
En nat reinigen zie ik niet zitten, te voorzichtig ?

Enfin, Chipclean was een openbaring.
Voorbeelden van diverse reinigingsmethodieken en de consequentie's daarvan. :shock: Brrr
Natuurlijk praat de goede man redelijk strak in zijn eigen straatje, maar kwam toch een aantal verassende feiten en beelden.
Mijn lenzen, toestel (inwendig) en sensor zijn nu superschoon.
Maakt niet uit hoeveel lenzen je meeneemt, dat is gewoon bijkomende service.
Het was de 40 euro (D200) dik waard.
Niet bedoeld als reclame boodschap, wel als een aanrader.

Bladmos

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”