Sigma 300mm 2.8 APO DG HSM, Noooooooit meer!!

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Igor

Sigma 300mm 2.8 APO DG HSM, Noooooooit meer!!

Bericht door Igor » zo dec 10 2006 4:36 pm

In juli dit jaar heb ik na lang wikken en wegen een Sigma 300mm 2.8 voor mijn Nikon D70s gekocht.
Na een week stopte de HSM motor er mee :x . Steeds moest ik de scherpstelring naar oneindig draaien voordat de HSM weer inschakelde. Konijnenberg gebeld: opsturen aub. Zonder telelens op vakantie dus ;-).
Daarna heb ik een dikke 9 weken!! gewacht. De lens kreeg ik teruggestuurd, voorzien van nieuwe HSM motor volgens de papieren.
Na twee weken had ik wederom hetzelfde probleem. Wééér opgestuurd naar Konijnenberg. Vervolgens kreeg ik hem weer terug voorzien van, jawel, wederom een nieuw binnenwerk.

Nu, drie weken verder, doet de lens bijna helemaal niets meer. Als ik de camera aanzet stelt de autofocus niet eens meer scherp. Eerst naar oneindig draaien, dan stelt de lens één keer scherp. Als ik vervolgens weer op de ontspanknop druk om op een ander punt scherp te stellen gebeurt er niets.

Konijnenberg heeft mijn klacht wederom bij Sigma neergelegd. "Ze vinden het uiterst merkwaardig" kreeg ik te horen.

Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik aan deze lens € 1.995,- heb uitgegegeven. Ik zal noooooooit meer een Sigma kopen, maar spaar liever door voor Nikkor materiaal. :(

(p.s. Met mijn 50mm 1.8 en 18-70 lenzen maak ik perfecte foto's, aan de camera ligt het dus niet).

Pindar01

Bericht door Pindar01 » zo dec 10 2006 5:52 pm

Ighor,

Dat is mooi kl*te :( Er is geen mogelijkheid, na alle klachten, dat er gewoon een nieuwe wordt verstrekt of eventueel met bijbetaling een Nikkor kan worden verschaft :?:

Succes Michel :?

BUG322

Bericht door BUG322 » zo dec 10 2006 7:52 pm

Sjeez voor 1995 euros mag je toch wel wat verwachten.
Voor dat bedrag kun je ook nikkor materiaal halen overigens.

:shock:

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo dec 10 2006 8:14 pm

BUG322 schreef:Sjeez voor 1995 euros mag je toch wel wat verwachten.
Voor dat bedrag kun je ook nikkor materiaal halen overigens.

:shock:
Nou nee hoor. De Nikon lens is minimaal 2 keer zo duur. :(
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo dec 10 2006 8:54 pm

Even snelle prijspeiling op kieskeurig.nl en de goedkoopste met de Nikkor AF-S VR 300mm/f2.8 is Camera4all.nl met € 4.669,- meer dan het dubbele van deze Sigma dus. En ook met een Nikkor kan wel eens iets mis zijn, anders hadden ze in Beverwijk niks meer te doen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

BUG322

Bericht door BUG322 » ma dec 11 2006 5:57 pm

hoe dan ook alsof je voor 1950 eurotjes dan maar moet accepteren dat het bagger moet zijn :roll:

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma dec 11 2006 8:15 pm

Nee, natuurlijk niet. Als je de lieve som van €2.000 aan een lens uitgeeft verwacht je op zijn minst wat degelijkheid. Alleen de stelling dat je voor hetzelfde geld een (vergelijkbare) Nikkor krijgt is gewoon niet waar.

Gr,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Matchless

Bericht door Matchless » wo feb 21 2007 11:46 am

Het is natuurlijk allemaal techniek. Kan allemaal stuk of het nou Nikon of Sigma is. Het gaat erom hoe de klacht wordt opgelost. Het lijkt me dat Sigma na een derde soortgelijke klacht gewoon een nieuwe lens moet aanbieden. Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt. Zit ook te twijfelen tussen een Sigma en Nikon, maar als Sigma zijn klachten niet serieus neemt, dan weet ik wel welke ik moet nemen.

Roy-E

Bericht door Roy-E » wo feb 21 2007 12:11 pm

Hoi Igor

Hoe is het afgelopen?
Ben zelf ook op zoek naar zo'n soort lens.

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo feb 21 2007 12:27 pm

Matchless schreef: Het lijkt me dat Sigma na een derde soortgelijke klacht gewoon een nieuwe lens moet aanbieden.
Dat zal niet Sigma moeten dan maar Konijnberg, want dat is de firma waar je zaken mee doet. Hoe Konijnenberg dat regelt met Sigma is hun probleem.

GdP

Bericht door GdP » wo feb 21 2007 4:46 pm

:cry:

Daarom koop ik nooit iets anders dan Nikon. Maar ook bij Nikon moet je goed uitkijken, want een goedkope lens bij Nikon is ook bagger!

ReneL

Bericht door ReneL » do feb 22 2007 1:08 pm

Klopt, hjanssen, veel leveranciers verschuilen zich in dit soort situaties achter de fabrikant, maar daar heeft de consument niets mee te maken. In dit geval bestaat er een koopovereenkomst tussen Igor en de fa. Konijnenberg. De fa. Konijnenberg is ingebreke gebleven, heeft namelijk niet geleverd waar je om hebt gevraagd (een Sigma 300mm 2.8 met werkende autofocus. Fa. Konijnenberg heeft ruimschoots de gelegenheid gehad om het defect te repareren. Je kunt de koopovereenkomst dus ontbinden en je geld terugkrijgen.

Het is natuurlijk verstandig om dit eerst op een redelijke manier met de fa. Konijnenberg te bespreken, maar het bovenstaande komt overeen met wat daarover in het burgerlijk wetboek staat, voorzover ik weet.

Heb in een grijs verleden iets dergelijks aan de hand gehad. Echter, toen had ik nog niet betaald. Weigerde dat ook te doen, kwam rechtzaak van, die ik won. Jij hebt al betaald, dus dat kan wat lastiger worden.

Suc6, René

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Dan maar een dure Nikon

Bericht door George Fennes » do feb 22 2007 1:23 pm

Hoi Igor,

Jij schreef:

Code: Selecteer alles

In juli dit jaar heb ik na lang wikken en wegen een Sigma 300mm 2.8 voor mijn Nikon D70s gekocht. 
Na een week stopte de HSM motor er mee  . Steeds moest ik de scherpstelring naar oneindig draaien voordat de HSM weer inschakelde. Konijnenberg gebeld: opsturen aub. Zonder telelens op vakantie dus . 
Daarna heb ik een dikke 9 weken!! gewacht. De lens kreeg ik teruggestuurd, voorzien van nieuwe HSM motor volgens de papieren. 
Na twee weken had ik wederom hetzelfde probleem. Wééér opgestuurd naar Konijnenberg. Vervolgens kreeg ik hem weer terug voorzien van, jawel, wederom een nieuw binnenwerk. 

Nu, drie weken verder, doet de lens bijna helemaal niets meer. Als ik de camera aanzet stelt de autofocus niet eens meer scherp. Eerst naar oneindig draaien, dan stelt de lens één keer scherp. Als ik vervolgens weer op de ontspanknop druk om op een ander punt scherp te stellen gebeurt er niets. 

Konijnenberg heeft mijn klacht wederom bij Sigma neergelegd. "Ze vinden het uiterst merkwaardig" kreeg ik te horen. 

Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik aan deze lens € 1.995,- heb uitgegegeven. Ik zal noooooooit meer een Sigma kopen, maar spaar liever door voor Nikkor materiaal.  
Dit is een hele vervelende situatie, Koninnenberg is jouw aanspreekpunt, jij heb niets met de fabrikant te maken, wat die ook zegt.

Konijnenberg is verplicht jou die garantie en service te geven.

Dus je kan drie dingen doen.

a. Een volledig nieuwe lens eisen, daar reparatie geen juiste resultaten levert.
b. Eisen dat ze de lens terug nemen en jou in de gelegenheid stellen om een ander objectief uit te zoeken b.v. Nikkor
c. Gewoon jouw je geld teruggeven, dat zijn ze verplicht als ze geen goed alternatief kunnen/willen bieden.

De laatste optie lijkt mij het meest wenselijke, zij zijn in gebreke gebleven jou een goed objectief te leveren.

Succes ermee en laat eens horen hoe het is afgelopen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Igor

Re: Dan maar een dure Nikon

Bericht door Igor » ma feb 26 2007 10:45 pm

George Fennes schreef:Hoi Igor,
Succes ermee en laat eens horen hoe het is afgelopen.

Hoi George,

Het drama duurt nog steeds voort! Half december ben ik naar Konijnenberg gereden omdat ik het helemaal gehad had. In de winkel heb ik toen bedongen dat ik een nieuwe Sigma 300 2.8 zou krijgen, omdat na drie reparaties en maanden wachten alle grenzen overschreden waren. Daar waren ze het mee eens. Ik heb dus de toezegging dat ik een nieuwe krijg, en in de tussentijd hebben ze me een 100-300 4.0 telelens in bruikleen gegeven (wat wel netjes is).

Om een lang verhaal kort te maken; ik zit nu, bijna 3 maanden later, nog steeds op m'n lens te wachten. "productietekort bij Sigma".

Drama!!!!

Groeten,

Igor Timmermans

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Sigma is ook wel goed

Bericht door George Fennes » di feb 27 2007 8:48 am

Igor schreef:

Code: Selecteer alles

"productietekort bij Sigma". 
Dat klopt.

Als je op de site van voorheen John de Reuver kijkt, zijn verschillende objectieven gewoon niet te leveren tot het eind van dit jaar dat staat nu al vast.

We dachten dat Nikon er iets van kon, maar Sigma overtreft het nog eens.

Op zich zou je denken, als er zo'n grote vraag is naar objectieven, moeten ze wel goed zijn, anders kom je nooit aan die lange wachtlijsten :twisted:

Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”