Nieuwe D40 of 'oude' D50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nieuwe D40 of 'oude' D50

Bericht door a90 » ma dec 11 2006 11:45 am

Voor mijn vrouw wil ik een eenvoudige spiegelreflex kopen.

Nu heb je de nieuwe D40 en tegelijkertijd nog de 'oude' D50. Beide volgens mij goede toestellen.

Nu is de D40 nog duurder dan de D50 en de D50 heeft volgens mij een extra schermpje en AF ondersteuning ipv. alleen AF-S.

Bij de Makro is nu een aanbieding voor de D50 met 18-55 dx objectief voor 570 euro.

Wat denken jullie, kopen die D50 of toch een (duurdere) D40 gaan halen ?

:?:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » ma dec 11 2006 12:32 pm

Wat wil je vrouw ermee?

ik denk dat de D40 wel wat gebruikers vriendelijker zal zijn hij is kleiner maar blijft te lomp om op zak te hebben.

Nadeel D40 is de battery,af-s, 3 velden,en geen lcd
Voordeel hoger iso getal,incamera bewerkingen groter lcd display

verder is zo ongeveer alles het zelfde.

Maar als je zeker weet dat ze toch niet veel van lens veranderd
is het misschien dan niet beter om een goede pocket te halen.

Het makkelijk mee kunnen nemen zal dan een voordeel zijn.

Waar de D50 nog in lijn met de D70 valt valt de D40 buiten de lijn
De battery gaat maar 400 schoten mee waar de oude serie er 2000 over doet
dus een reserve battery is meteen een must

Vooral om dat je je instellingen alleen kan bekijken met het grotere en dus meer stroom vretende scherm.

En waarom eigenlijk die beknibbeling op het 3 veld focus systeem?

Eigenlijk is het meer een gadget camera waar de D50 toch net wat meer camera is qua bediening.

Leuk voor mensen die met de naam NIKON en spiegelreflex willen rondlopen. Maar verder geen benul hebben.

net als ik toen ik hem net gekocht had :) maar die D50 is mijn beste koop ooit (599 euro january 2006)

groetjes

Pindar01

Bericht door Pindar01 » ma dec 11 2006 2:03 pm

Ik heb de D40 eens van dichtbij bekeken en hij heeft een kleine grip :(
Misschien voor dames met kleine handen oke maar, voor mijn handen te klein. :o

En de D50 met lens heb ik bij BCC vandaan voor €549, even een adv. meegenomen van kamera-express en ze kunnen geen kant meer op 8)

Met wat korting een 1GB kaartje erbij en je bent startklaar! :D

Gr: Michel 8)

BUG322

Bericht door BUG322 » ma dec 11 2006 2:21 pm

toch behoorlijk waarde vast

:)

harry bul

Bericht door harry bul » ma dec 11 2006 4:54 pm

De battery gaat maar 400 schoten mee waar de oude serie er 2000 over doet
dus een reserve battery is meteen een must schrijft BUG322.

2000 schoten met 1 accu met de D70 nou dan heb jij een hel goede accu dat haal ik lang niet met de D70 en ook niet met de D80 houd met 250 wel op en dan gebruik ik de grip met twee accu's heb er al eens naar geinformeerd bij konijnenberg en volgens hun komt dat van de VR van mijn 80/400mm VR als ik met de 18/70 zou fotograferen zouden ze langer meegaan..zijn er meer die zo'n ervaring hebben met nikon accu's.

Harry

BUG322

Bericht door BUG322 » ma dec 11 2006 5:47 pm

Niet te serieus nemen maar dat zegt wel iets over de verhouding.
dus daar waar jij met je D70 minder schiet schiet je met de D40 nog minder.

Onder gelijkwaardige tests 400:2000 is 1:5 dus 5x langer mee om en nabij

en ja ik gebruik geen vr en ik kan behoorlijk lang met 1 battery goed voor een dag schieten zonder wisselen.
dus 250 schoten met je vr lens is dus ongeveer 50x met de D40

groetjes

Malo1961

Bericht door Malo1961 » ma dec 11 2006 7:47 pm

Hoi A90,
Wat je ook koopt, wees gelukkig dat je haar een digireflex mag geven.
:) :) :)
Wat zal het vervolgens makkelijk zijn om nieuwe lensen te scoren. :shock:
Als jouw vrouw eenmaal bevangen is door het reflexvirus, dan is het voor jou makkelijker dan ooit om een leuk lensje te scoren.( samen gebruiken natuurlijk, zeg je dan natuurlijk :wink: )
Gezegend zijt gij met zulk een vrouw!

mvrgr,
Martin

dragon2

Bericht door dragon2 » ma dec 11 2006 8:13 pm

harry bul schreef:De battery gaat maar 400 schoten mee waar de oude serie er 2000 over doet
dus een reserve battery is meteen een must schrijft BUG322.

2000 schoten met 1 accu met de D70 nou dan heb jij een hel goede accu dat haal ik lang niet met de D70 en ook niet met de D80 houd met 250 wel op en dan gebruik ik de grip met twee accu's heb er al eens naar geinformeerd bij konijnenberg en volgens hun komt dat van de VR van mijn 80/400mm VR als ik met de 18/70 zou fotograferen zouden ze langer meegaan..zijn er meer die zo'n ervaring hebben met nikon accu's.

Harry
Ik haal nog wel veel meer dan 2000 foto's op 1 accu met m'n D70/D70S, en dat inclusief replay. Met zowel de originele (oude!) accu als met andere merk accu's. De D80 accu gaat een stuk korter mee, een paar honderd foto's als ik de replay aan laat staan. Als je het (grote) scherm niet zo vaak gebruikt gaat het een stuk beter.

Kan zijn dat die VR veel stroom vraagt. Ik dacht wel dat die 2 accu's in de grip niet 2x zo lang meegaan als 1 accu in de camera, dit vanwege de manier waarop ze (niet) geschakeld zijn).

SPIKE

Re: Nieuwe D40 of 'oude' D50

Bericht door SPIKE » ma dec 11 2006 10:50 pm

a90 schreef:Voor mijn vrouw wil ik een eenvoudige spiegelreflex kopen.

Nu heb je de nieuwe D40 en tegelijkertijd nog de 'oude' D50. Beide volgens mij goede toestellen.

Nu is de D40 nog duurder dan de D50 en de D50 heeft volgens mij een extra schermpje en AF ondersteuning ipv. alleen AF-S.

Bij de Makro is nu een aanbieding voor de D50 met 18-55 dx objectief voor 570 euro.

Heb je vrouw straf verdiend? :) waarom geen D200? :wink:

Even serieus wil jou vrouw een spiegelreflex, of is het jou keuze? De meeste vrouwen kiezen voor een compact camera, zo handzaam ding die in hun handtasje past.
Maar als ik de keuze zou mogen maken, dan de D50.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe D40 of 'oude' D50

Bericht door a90 » ma dec 11 2006 11:41 pm

SPIKE schreef:
a90 schreef:Voor mijn vrouw wil ik een eenvoudige spiegelreflex kopen.

Heb je vrouw straf verdiend? :) waarom geen D200? :wink:

Even serieus wil jou vrouw een spiegelreflex, of is het jou keuze? De meeste vrouwen kiezen voor een compact camera, zo handzaam ding die in hun handtasje past.
Maar als ik de keuze zou mogen maken, dan de D50.
Waarom geen d200 ? omdat ik al een D2x heb waar mijn vrouw bang van is :shock: Ze vroeg bovendien zelf om een DSLR :)

Ik zoek dus een klein model spiegelreflex om wel de snelheid te hebben om kinderen te kunnen fotograferen (die kunnen erg snel zijn) maar aan de andere kant niet een enorm complex ding te hebben waar je een handleiding van 800 kantjes voor nodig hebt van T. Hogan :wink:

Daarom dacht ik aan de D40 of D50. Lekker makkelijk, voorkeuze knoppen, ingebouwde flitser etc.

Ik moet toevoegen dat ik steeds meer neig naar de d50. Volgens mij is dat een prima apparaat en nog goedkoper ook !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » di dec 12 2006 1:36 am

Als je vrouw het nut in ziet van een 50mm bv en daar af en toe een portret van de kinderen wil schieten etc. dan is de D50 the way to go

Voor meer klikklak gehalte en vorm (groottte) zou ik voor de D40 gaan.
Ik denk zelfs dat de foto's in principe minder bewerkelijk zijn van de D50
Ze kan ze zelf evnt al in de camera bewerken.
(scheelt tijd dat spreekt misschien ook meer aan)

eigenlijk een best moeilijke keuze :)

groetjes

SPIKE

Bericht door SPIKE » di dec 12 2006 9:33 am

Beste A90,

Ik denk dat het beter is om je vrouw mee te nemen naar een fotoboer, en laat je vrouwtje beide camera’s eens vasthouden. En net zoals Bug al heeft verteld, wil ze een klikklak camera dan zou ik gaan voor de D40.
Je zou ook alleen voor een body kunnen gaan, je hebt al het nodige Nikon spul.
En wat telt mee, denk aan de grote… het gewicht.
Wil ze meer uit een camera halen, dan zou ik zeker weten voor de D50 gaan.
En het bewerken van de foto’s in de camera…tja wat zal ik zeggen, dat wil je toch niet.
Ik vind deze optie niet van belang. Hoe kan je een foto goed beoordelen op zo’n klein 2.5 inch schermpje.
Ik snap echt niet waarom Nikon dit heeft ingebouwd. Beter was het geweest als Nikon een anti shake functie had ingebouwd. Nikon loopt hier mee wel een achterstand op, kijkend naar andere merken, die dat wel in huis hebben.

harry bul

Bericht door harry bul » di dec 12 2006 10:40 am

Anti shake waarom koop gewoon een paar lenzen met VR heb je die anti shake helemaal niet nodig dan kunnen ze beter iets doe aan het stof probleem..veel belangrijker.

en zo heeft ieder merk wel weer wat.

Harry

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di dec 12 2006 1:35 pm

Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat er in mijn toestel door een motortje de hele tijd aan mijn sensor gesjord wordt. klinkt als vragen om slijtage en problemen. Doe mij maar een bewegend lensje in het objectief. Klinkt veel robuuster en veel minder storingsgevoelig. Bovendien kun je dan de mate van VR veel beter afstemmen op de lengte van het objectief. Bovendien is op het punt in de lens waar al het licht samenkomt een veel kleinere beweging nodig voor de correctie dan aan het einde van de kolom op de sensor. Geef mij dus maar een stevig en veilig verankerde sensor en een corrigerende lens.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

dragon2

Bericht door dragon2 » di dec 12 2006 1:37 pm

Voor mij ook alsjeblieft geen anti shake in de body, dan kan ik er niet meer mee springen! Zal ook wel gelden voor anderen die foto's maken terwijl ze erg hard gaan, dat houdt die antishake niet.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”