Nikon D2x('s) nog wel van deze tijd??
Nikon D2x('s) nog wel van deze tijd??
Ik bezit nu een Fuji S5, waarmee ik erg blij ben. Omdat ik met deze camera minder goed kan croppen (bijvoorbeeld bij landschappen) zou ik daarnaast graag een camera hebben met meer pixels (minimaal 12 milj). Hierbij zit ik te denken aan de D2X('s). Voor de hoge iso waarden wil ik de Fuji gebruiken dus ruis speelt een ondergeschikte waarde. Nu lees ik dat de D2x erg goed presteerd bij iso 100 en dat zoek ik nu net. Maar ik vraag mij af of de camera nog wel van deze tijd is en of ik niet beter voor een D300 kan gaan?? Wat moet verder een D2X volgens jullie tweedehands kosten?? Hoe is het dynamisch bereik v.d. D2X in Raw uiteraard tenopzichte v.d. D300??
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nikon D2x('s) nog wel van deze tijd??
Ik bezit zowel de D300 als de D2X, maar ik ben iedere keer toch weer verrast door de kwaliteit van de D2X-bestanden op 100 ISO. Het dynamisch bereik van de D2X is wellicht iets kleiner dan dat van de D300, maar er valt goed mee te leven.

100% crop

100% crop

Jur
Beste Tintin,
Een vergelijk met de D300 kan ik niet maken, daar ik die niet in bezit heb.
Maar als trotse bezitter van een D2X kan ik je wel vertellen dat ik de zoeker van D2X een stukk prettiger vind dan die van de D200.
De beelden die de D2X produceert vind ik heel erg mooi.
De D2X is naar mijn mening een heerlijke machine om mee te werken maar ik kan mij voorstellen dat de prestaties van de D300 voor wat betreft het dynamisch bereik toch op een hoger niveau liggen.
Dit gezien het simpele feit dat de D300 een stuk nieuwer is.
Maar ja ik gebruik de Nikon D1 ook nog steeds enthousiast.
En die is echt niet meer van deze tijd.
Met vriendelijke groet,
Bram
Een vergelijk met de D300 kan ik niet maken, daar ik die niet in bezit heb.

Maar als trotse bezitter van een D2X kan ik je wel vertellen dat ik de zoeker van D2X een stukk prettiger vind dan die van de D200.
De beelden die de D2X produceert vind ik heel erg mooi.
De D2X is naar mijn mening een heerlijke machine om mee te werken maar ik kan mij voorstellen dat de prestaties van de D300 voor wat betreft het dynamisch bereik toch op een hoger niveau liggen.
Dit gezien het simpele feit dat de D300 een stuk nieuwer is.
Maar ja ik gebruik de Nikon D1 ook nog steeds enthousiast.
En die is echt niet meer van deze tijd.

Met vriendelijke groet,
Bram
Hallo allemaal,
Ik heb net een D2x gekocht... een belangrijke afweging daarbij was de prijs waarvoor deze momenteel te koop zijn. M'n dochter heeft een D300 en dat is echt een geweldige camera maar die kost momenteel, met grip, zo'n 1300 euro. De D2x was ruim een derde goedkoper. Daarmee komt de prijs/kwaliteit verhouding van zo'n camera gewoon wat beter te liggen. Daarbij spreekt de robuuste bouw me erg aan. Zo heb ik voor zezelf een lijstje gemaakt met argumenten (voor en tegen) waarmee ik tot de conclusie ben gekomen dat een D2x in deze tijd nog steeds een goede camera is.
Heb je het budget, dan is de D300 wel een absolute aanrader, heb je net ff wat minder te besteden, dan is een D2x een camera waar je de komende jaren nog een hoop lol mee kunt hebben.
Groeten, Coen
Ik heb net een D2x gekocht... een belangrijke afweging daarbij was de prijs waarvoor deze momenteel te koop zijn. M'n dochter heeft een D300 en dat is echt een geweldige camera maar die kost momenteel, met grip, zo'n 1300 euro. De D2x was ruim een derde goedkoper. Daarmee komt de prijs/kwaliteit verhouding van zo'n camera gewoon wat beter te liggen. Daarbij spreekt de robuuste bouw me erg aan. Zo heb ik voor zezelf een lijstje gemaakt met argumenten (voor en tegen) waarmee ik tot de conclusie ben gekomen dat een D2x in deze tijd nog steeds een goede camera is.
Heb je het budget, dan is de D300 wel een absolute aanrader, heb je net ff wat minder te besteden, dan is een D2x een camera waar je de komende jaren nog een hoop lol mee kunt hebben.
Groeten, Coen
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Veel plezier met je D2x!
Stel je je gelijk nog even voor: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16
Stel je je gelijk nog even voor: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=16
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Nou ik moet je zeggen ik twijfelde ook tussen een D300 en een D2Xs, en heb toch gekozen voor een D2Xs en daar heb ik zeker geen spijt van.
Naast het maken van wildlife foto's maak ik ook portraiten en macro foto's, en zeker bij het maken van studio foto's is het echt een dijk van een camera... Ik vind het heel erg jammer dat ze geen D3 in dx formaat hebben, want idd is de ruis van de D2Xs hoger dan 400 iso aan de hoge kant en ga ik zelden boven de 400 iso uit.
Voor het fotograferen van vogels ed mis je soms de hogere iso's maar ik heb er prachtige platen mee gemaakt en vind ik nog steeds dat deze camera van deze tijd is.
Je gaat er zeker veel plezier mee hebben, en hij kan ook nog tegen een spat water.
groet Ed
Naast het maken van wildlife foto's maak ik ook portraiten en macro foto's, en zeker bij het maken van studio foto's is het echt een dijk van een camera... Ik vind het heel erg jammer dat ze geen D3 in dx formaat hebben, want idd is de ruis van de D2Xs hoger dan 400 iso aan de hoge kant en ga ik zelden boven de 400 iso uit.
Voor het fotograferen van vogels ed mis je soms de hogere iso's maar ik heb er prachtige platen mee gemaakt en vind ik nog steeds dat deze camera van deze tijd is.
Je gaat er zeker veel plezier mee hebben, en hij kan ook nog tegen een spat water.
groet Ed
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
er zit een functie op de D3, waardoor je ook in DX kunt schieten hoor!!
Ik heb dat ingesteld onder de Fn knop... als ik daarop druk kan ik kiezen uit 16x24 (dx) en 24x36 (ff)
De D3 kan alles...
Ik heb dat ingesteld onder de Fn knop... als ik daarop druk kan ik kiezen uit 16x24 (dx) en 24x36 (ff)
De D3 kan alles...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
Alles???, waarom is er nu dan een D3s en een D3x???
En in dx, wat hou je dan over.... geen 12 mpx...
Moet toegeven is een beest van een camera, maar ook aan de D3 zitten nog beperkingen.
grt ed
En in dx, wat hou je dan over.... geen 12 mpx...
Moet toegeven is een beest van een camera, maar ook aan de D3 zitten nog beperkingen.
grt ed
Best wel, je kunt er prima opnames mee maken, maar .... je hebt wel een hoop licht nodig. Vergeet niet de D2X heeft ook ongeveer 12 Mpx en er zijn een aantal uitstekende objectieven voor gemaakt.
Ik gebruik hem nog steeds als backup voor de D3's maar alleen als er ruim voldoende (zon)licht is.
Ik gebruik hem nog steeds als backup voor de D3's maar alleen als er ruim voldoende (zon)licht is.