Zoek een opvolger van mijn d100
Zoek een opvolger van mijn d100
Beste Mensen,
Ik ben opzoek naar een opvolger van mijn d100 en zou graag wat advies willen hebben.
Ik zelf reis veel in asië en gebruik de camera hoofdzakelijk daar, ik gebruik meestal (altijd) de auto functie
en ben dus geen pro fotograaf. Ik wil graag mijn lenzen kunnen blijven gebruiken en fotografeer naast
de vele tempels en gebouwen, veel mensen en dieren, deze vaak over grote afstand waar ik mijn 300mm les
voor nodig hebt.
Graag zou ik wat informatie willen wat volgens jullie de beste keuze s, alvast super bedankt
Ik ben opzoek naar een opvolger van mijn d100 en zou graag wat advies willen hebben.
Ik zelf reis veel in asië en gebruik de camera hoofdzakelijk daar, ik gebruik meestal (altijd) de auto functie
en ben dus geen pro fotograaf. Ik wil graag mijn lenzen kunnen blijven gebruiken en fotografeer naast
de vele tempels en gebouwen, veel mensen en dieren, deze vaak over grote afstand waar ik mijn 300mm les
voor nodig hebt.
Graag zou ik wat informatie willen wat volgens jullie de beste keuze s, alvast super bedankt
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: OPvolger van mijn d100
Welkom hier op het forum.
Logische opvolging voor d100 zou zijn d200, maar die heeft al opvoling in de naam van d300. Prima camera. (+/- 1200 euro)
Maar aangezien je toch veel in de A stand fotografeert, misschien toch overstappen naar een iets ander sigment, maar zeker niet slechter de D90 (+/-700 euro) model D90 is nieuwer dan D300.
Of naar de D5000 (+/-660 euro) dit is de nieuwste van het stel en heeft een kantelbaar scherm.
De laaste twee hebben het voordeel (als je het liefst voorkeurstanden gebruikt) dat er naast de A stand die je vaak gebruikt ook sport en macro en dat soort standen op zitten.
edit: " oh ja, de laatse twee hebben ook een filmstand. Dus ook bewegende beelden behoren nu tot de mogelijkheid..."
Er zullen wel meer innovaties zijn, maar je zal er toch ook zelf eens lekker in moeten duiken.
Doe hier je voordeel mee.
Over de objectieven zijn we snel klaar. Die kan je gewoon blijven gebruiken.
Succes met je speurtocht.
Logische opvolging voor d100 zou zijn d200, maar die heeft al opvoling in de naam van d300. Prima camera. (+/- 1200 euro)
Maar aangezien je toch veel in de A stand fotografeert, misschien toch overstappen naar een iets ander sigment, maar zeker niet slechter de D90 (+/-700 euro) model D90 is nieuwer dan D300.
Of naar de D5000 (+/-660 euro) dit is de nieuwste van het stel en heeft een kantelbaar scherm.
De laaste twee hebben het voordeel (als je het liefst voorkeurstanden gebruikt) dat er naast de A stand die je vaak gebruikt ook sport en macro en dat soort standen op zitten.
edit: " oh ja, de laatse twee hebben ook een filmstand. Dus ook bewegende beelden behoren nu tot de mogelijkheid..."
Er zullen wel meer innovaties zijn, maar je zal er toch ook zelf eens lekker in moeten duiken.
Doe hier je voordeel mee.
Over de objectieven zijn we snel klaar. Die kan je gewoon blijven gebruiken.
Succes met je speurtocht.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Re: Zoek een opvolger van mijn d100
bedankt voor de snelle reactie.
Mijn gedachte gingen ook uit naar de d300 maar de d90 of d5000 zijn waarschijnlijk voor mij betere camera's
ik moet me dan ook maar eens in die camera's moeten verdiepen.
Ik neem aan dat de kwaliteit en snelheid na genoeg het zelfde is tussen de 3 verschillende camera's als
je de A stand gebruikt. Of zit daar veel verschillen in? Wil namelijk wel een zo mooi, helder en scherp mogelijke kwaliteit.
Mijn gedachte gingen ook uit naar de d300 maar de d90 of d5000 zijn waarschijnlijk voor mij betere camera's
ik moet me dan ook maar eens in die camera's moeten verdiepen.
Ik neem aan dat de kwaliteit en snelheid na genoeg het zelfde is tussen de 3 verschillende camera's als
je de A stand gebruikt. Of zit daar veel verschillen in? Wil namelijk wel een zo mooi, helder en scherp mogelijke kwaliteit.
Je wilt graag je lenzen kunnen blijven gebruiken. Wat voor lenzen zijn dat? Met een D5000 werkt je autofocus alleen nog maar met AF-S-objectieven. De AF(-D) objectieven stellen niet automatisch scherp op een D5000. Op een D90 wel. Dat zou wat dat betreft dus al een betere keus zijn.
Mocht je met echt oude objectieven werken (die handmatig moeten focussen) dan moet je een D300 kopen als je lichtmeting wil hebben.
Maar als je vraagt naar "zo goed mogelijk", moet je ook definiëren wat jouw mogelijkheden zijn. Dus: wat is je budget? Wil je veel sjouwen of niet? Wat voor ojectieven heb je al?
De volautomatische stand is die met het groene cameraatje.
Mocht je met echt oude objectieven werken (die handmatig moeten focussen) dan moet je een D300 kopen als je lichtmeting wil hebben.
Moet altijd een beetje lachten om dat soort opmerkingen. Dat willen we allemaal!Wil namelijk wel een zo mooi, helder en scherp mogelijke kwaliteit.

ik gebruik meestal (altijd) de auto functie
De A-stand is niet de auto-stand hoor! A staat voor Aperture en is dus de diafragma voorkeuze stand.Ik neem aan dat de kwaliteit en snelheid na genoeg het zelfde is tussen de 3 verschillende camera's als
je de A stand gebruikt.
Ik moet zelf ook altijd lachen om mijn eigen kwaliteiten als "fotograaf"
en altijd prettig om elke dag wat te leren
en misschien wel verstandig om eens te gaan grasduinen door enkele websites om wat meer te leren
over de a en/of s stand....
Mijn lenzen zijn volgens mij allemaal af(d) lenzen... een sigma 17-25mmD, tamron 28-300 AF en een nikkor 50mm.
Dus ik ben bang dat als ik voor de d5000 zou gaan dat dat inhoud dat ik de lenzen niet meer op auto stand kan gebruiken.
Zit er veel verschil tussen de d90 en d5000 betreffende de foto's? Ik heb de specs op de nikon site vergeleken en volgens mij
zijn ze na genoeg gelijk.
Het sjouwen maakt mij niet zoveel uit, heb een camera backpag voor de hikes in de bossen en daar gaat nu mijn d100 met lenzen in.
en betreffende het budget heb ik ook niet veel restricties, maar extra uitgeven aan een camera waarvan ik de extra mogelijkheden
niet benut is natuurlijk zonden. Misschien is een d5000 met 2 lenzen prijs technisch bijna even duur als een d300 body.

maar groene cameraatje? neem aan dat dat het zelfde is als de P standjlenting schreef:De A-stand is niet de auto-stand hoor! A staat voor Aperture en is dus de diafragma voorkeuze stand.

en misschien wel verstandig om eens te gaan grasduinen door enkele websites om wat meer te leren
Mijn lenzen zijn volgens mij allemaal af(d) lenzen... een sigma 17-25mmD, tamron 28-300 AF en een nikkor 50mm.
Dus ik ben bang dat als ik voor de d5000 zou gaan dat dat inhoud dat ik de lenzen niet meer op auto stand kan gebruiken.
Zit er veel verschil tussen de d90 en d5000 betreffende de foto's? Ik heb de specs op de nikon site vergeleken en volgens mij
Het sjouwen maakt mij niet zoveel uit, heb een camera backpag voor de hikes in de bossen en daar gaat nu mijn d100 met lenzen in.
en betreffende het budget heb ik ook niet veel restricties, maar extra uitgeven aan een camera waarvan ik de extra mogelijkheden
niet benut is natuurlijk zonden. Misschien is een d5000 met 2 lenzen prijs technisch bijna even duur als een d300 body.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Mijn eerste Nikon was een D70. Mijn overstap ging naar een D200.
2 belangrijkste redenen voor de overstap (naast de mogelijkheden)
- groter, ligt beter in de hand
- meest gebruikte functies worden bedient via aparte knoppen voor snelle toegang
ik heb er nooit spijt van gehad. Ondanks dat de d5000 een aardige kamera is zou ik hem zelf niet genomen hebben, ik vindt 'm te klein.
- Sindskort heb ik een d300 met grip
Indien bovenstaande 2 punten niets uitmaakt voor jou. Kijk dan naar de D90 of d5000. Als ik moest kiezen tussen deze 2 zou ik zelf voor de d5000 gaan want dat display is echt handig!
Ik had 'm op de Olympus e-10 al en dat mis ik toch soms wel op de mijne.
grt Anoop
2 belangrijkste redenen voor de overstap (naast de mogelijkheden)
- groter, ligt beter in de hand
- meest gebruikte functies worden bedient via aparte knoppen voor snelle toegang
ik heb er nooit spijt van gehad. Ondanks dat de d5000 een aardige kamera is zou ik hem zelf niet genomen hebben, ik vindt 'm te klein.
- Sindskort heb ik een d300 met grip
Indien bovenstaande 2 punten niets uitmaakt voor jou. Kijk dan naar de D90 of d5000. Als ik moest kiezen tussen deze 2 zou ik zelf voor de d5000 gaan want dat display is echt handig!
Ik had 'm op de Olympus e-10 al en dat mis ik toch soms wel op de mijne.
grt Anoop
Als ik het zo lees, kan jij met een D90 prima uit de voeten. Met de D5000 zal je idd geen autofocus hebben met je objectieven.jlenting schreef:Ik moet zelf ook altijd lachen om mijn eigen kwaliteiten als "fotograaf"![]()
maar groene cameraatje? neem aan dat dat het zelfde is als de P standjlenting schreef:De A-stand is niet de auto-stand hoor! A staat voor Aperture en is dus de diafragma voorkeuze stand.
De volautomatische stand is die met het groene cameraatje.![]()
M.i. kun je pas gericht advies verwachten als je voor jezelf de reden van je overstap bekend maakt. Iedereen kan zijn/haar body kennis spuien, maar die kennis kan je ook uit een brochure halen als het niet toegepast is op jouw situatie.
Je hebt dus al een tijdje ervaring met een D100 en je overweegt een overstap. Wat bevalt je aan de D100, waarin schiet hij tekort en wat verwacht je van je nieuwe body? Ik kan me zomaar voorstellen dat afhankelijk van jouw wensen de D90, D300 of de D700 de aan te raden opvolger kan worden. Allemaal goede bodies, maar wel met een faktor 3 prijs verschil.
Je hebt dus al een tijdje ervaring met een D100 en je overweegt een overstap. Wat bevalt je aan de D100, waarin schiet hij tekort en wat verwacht je van je nieuwe body? Ik kan me zomaar voorstellen dat afhankelijk van jouw wensen de D90, D300 of de D700 de aan te raden opvolger kan worden. Allemaal goede bodies, maar wel met een faktor 3 prijs verschil.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kenmerken van de D100-200-300:
a. redelijk zwaar, niet zo zwaar als de D1-2-3, maar toch voldoende om de camera makkelijk in balans te houden en het gewicht absorbeert ook enige trillingen. Hoe zwaarder hoe beter.
b. geen hulp bij portret, sport, avondzon, tegenlicht, e.d. Of te wel de pretprogramma's. Je moet weten welke vorm van lichtmeting je moet gebruiken en hoe je de gemiddelde meting naar je hand kunt zetten. Geen groene stand die de D5000, D90 wel hebben, waarbij de camera echt alles regelt je zelf niks hebt in te brengen.
c. werkt met AFS, AFD, AF, AIS + AI objectieven.
Kenmerken van de D70-80-90:
a. Lichter van gewicht, kleiner, let er op of het in je handen past.
b. Groen en pretprogramma's, maar veel gebruikte functies, ISO, lichtmeting, e.d nog wel via een knopje bereikbaar.
c. werkt met AFS, AFD, AF, objectieven. AIS en AI alleen volledig manueel, zonder lichtmeting.
Bij de D40, 60, 5000 kun je eigenlijk alleen AFS objectieven gebruiken. Instellingen vrijwel alleen via het menu, beperkte mogelijkheden bij het CLS flits systeem en andere professionelere mogelijkheden. Als je je wilt toeleggen op echt macro, portret, available light, e.d., geen camera uit deze groep.
Meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/actuele%20N ... ameras.pdf
a. redelijk zwaar, niet zo zwaar als de D1-2-3, maar toch voldoende om de camera makkelijk in balans te houden en het gewicht absorbeert ook enige trillingen. Hoe zwaarder hoe beter.
b. geen hulp bij portret, sport, avondzon, tegenlicht, e.d. Of te wel de pretprogramma's. Je moet weten welke vorm van lichtmeting je moet gebruiken en hoe je de gemiddelde meting naar je hand kunt zetten. Geen groene stand die de D5000, D90 wel hebben, waarbij de camera echt alles regelt je zelf niks hebt in te brengen.
c. werkt met AFS, AFD, AF, AIS + AI objectieven.
Kenmerken van de D70-80-90:
a. Lichter van gewicht, kleiner, let er op of het in je handen past.
b. Groen en pretprogramma's, maar veel gebruikte functies, ISO, lichtmeting, e.d nog wel via een knopje bereikbaar.
c. werkt met AFS, AFD, AF, objectieven. AIS en AI alleen volledig manueel, zonder lichtmeting.
Bij de D40, 60, 5000 kun je eigenlijk alleen AFS objectieven gebruiken. Instellingen vrijwel alleen via het menu, beperkte mogelijkheden bij het CLS flits systeem en andere professionelere mogelijkheden. Als je je wilt toeleggen op echt macro, portret, available light, e.d., geen camera uit deze groep.
Meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/actuele%20N ... ameras.pdf
Nu komt mijn cameraatje er wel heel bekaaid vanaf Hans, hij verdient toch iets meer credits.Hans Braakhuis schreef:Bij de D40, 60, 5000 kun je eigenlijk alleen AFS objectieven gebruiken.
Voor wat betreft gebruik van AI en AIS objectieven is er tussen de D70/80/90 en D40/60/5000 geen verschil, prima te gebruiken, alleen zonder lichtmeting. Voigtländer heeft overigens ook al een aantal MF-objectieven gemaakt die een cpu aan boord hebben en daarom wel lichtmeting hebben.
AF-objectieven werken ook prima, alleen moet je ze handmatig scherpstellen. De D60 heeft daarvoor naast het bekende groene stipje ook nog een heuse scherpstelschaal aan boord. Is uiteraard meer een noodoplossing; je koopt geen AF-objectieven om handmatig scherp te stellen.
En de D40/60 staan er om bekend dat ze ook niet moeilijk doen over de meeste pre-AI objectieven. (Dit i.t.t. bijna alle andere camera's uit de D-serie).
Ze lusten op zich dus juist vrijwel alle objectieven!
Super bedank voor alle feedback tot nu toe.
De rede van mijn wens betreffende het overstappen is o.a. de (kleur)kwaliteit en diepte van de foto's.
Ik ben zeer tevreden met mijn d100, veel mooie foto's mee gemaakt, en hij ligt super in de hand alleen ik merk dat het een "vroeg" model is
in de digitale wereld en dus diverse kwaliteits puntjes mist. Bijvoorbeeld wanneer er landschappen en gebouwen
gefotografeerd worden dan valt de wolken partij grotendeels weg/wordt een lichte vlek.
Dit is al een stukje minder nadat ik een firmware update heb laten doen op de camera.
Ik heb de laatste dagen veel gezocht op internet en ga straks even naar de winkel om de verschillende camera's
eens te voelen. De mogelijkheden en vaste keuze instellingen van de d90 bevallen mij wel (denk ik na het lezen er over)
alleen aangezien ik veel trek en reis lijkt mij de sterkere body van de d300en waterdichtheid daarvan ook erg prettig
Ook het formaat en gewicht van de d100 vind ik top en denk dus dat wat dat betreft qua gevoel de d300 mijn voorkeur heeft,
maar dit ga ik in de winkel even bekijken, en misschien dat de d90 met grip de uitkomst is.
De zoektocht gaat nog even verder.
De rede van mijn wens betreffende het overstappen is o.a. de (kleur)kwaliteit en diepte van de foto's.
Ik ben zeer tevreden met mijn d100, veel mooie foto's mee gemaakt, en hij ligt super in de hand alleen ik merk dat het een "vroeg" model is
in de digitale wereld en dus diverse kwaliteits puntjes mist. Bijvoorbeeld wanneer er landschappen en gebouwen
gefotografeerd worden dan valt de wolken partij grotendeels weg/wordt een lichte vlek.
Dit is al een stukje minder nadat ik een firmware update heb laten doen op de camera.
Ik heb de laatste dagen veel gezocht op internet en ga straks even naar de winkel om de verschillende camera's
eens te voelen. De mogelijkheden en vaste keuze instellingen van de d90 bevallen mij wel (denk ik na het lezen er over)
alleen aangezien ik veel trek en reis lijkt mij de sterkere body van de d300en waterdichtheid daarvan ook erg prettig
Ook het formaat en gewicht van de d100 vind ik top en denk dus dat wat dat betreft qua gevoel de d300 mijn voorkeur heeft,
maar dit ga ik in de winkel even bekijken, en misschien dat de d90 met grip de uitkomst is.
De zoektocht gaat nog even verder.
Ik wil niet vervelend doen, maar dit ligt niet aan je D100. Natuurlijk is het bereik van de huidige modellen ietwat verbetert, maar als je alleen hiervoor een upgrade doet, zoek eerst eens naar een grijs-filter. Of speel eens met verschillende belichtingswaarden.jlenting schreef:Bijvoorbeeld wanneer er landschappen en gebouwen
Overigens ben ik zelf ook van de D100 naar de D300 gegaan. Daar wordt een mens toch wel blij van...
De D90 stond samen met de D300 op de gedeelde eerste plaats, tot ik die D90 vastpakte. Hij is echt klein...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een grijsfilter heeft geen enkel effect op contrasten of goed of fout belichte opnamen, of het moet zijn dat je een verlopend grijsfilter bedoeld, waarbij je de lucht in een landschap kunt "tegenhouden" qua licht tegenover het land.MarcoJ schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar dit ligt niet aan je D100. Natuurlijk is het bereik van de huidige modellen ietwat verbetert, maar als je alleen hiervoor een upgrade doet, zoek eerst eens naar een grijs-filter.jlenting schreef:Bijvoorbeeld wanneer er landschappen en gebouwen
Vriendelijke groet, Léon Obers
Sorry.. ja die bedoel ik inderdaad...Léon Obers schreef:Een grijsfilter heeft geen enkel effect op contrasten of goed of fout belichte opnamen, of het moet zijn dat je een verlopend grijsfilter bedoeld, waarbij je de lucht in een landschap kunt "tegenhouden" qua licht tegenover het land.MarcoJ schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar dit ligt niet aan je D100. Natuurlijk is het bereik van de huidige modellen ietwat verbetert, maar als je alleen hiervoor een upgrade doet, zoek eerst eens naar een grijs-filter.jlenting schreef:Bijvoorbeeld wanneer er landschappen en gebouwen
De D100 van JLenting heeft nog geen groen cameratje. De mode-draaiknop heeft: P S A M ISO WB QUAL [+].joepert schreef:De A-stand is niet de auto-stand hoor! A staat voor Aperture en is dus de diafragma voorkeuze stand. De volautomatische stand is die met het groene cameraatje.
Kortom, de voorgestelde opvolgers hebben en /nog/ verder geautomatiseerde stand er bij, het groene cameratje. Zelf gebruik ik hem weinig: Ik wil niet zomaar (zonder dat ik daar iets voor moet doen) mensen in hun gezicht gaan flitsen.