Dag,
Ik gebruik nu een Canon I9950 A3+ foto printer.
Doet het goed.
Nu komt Canon met de Canon Pixma Pro 9500 Mark II.
Pigment inkt met een (naar eigen zeggen door Canon "onbeperkte" (dat kan natuurlijk niet, maar heeeel lang kan wel) houdbaarheid tov de (door oa bovengenoemde I9950 gebruikte) Dye inkten.
Menimg? Of nog liever: ervaring?
Pigmentinkt zoveel beter?
Pigmentinkt zoveel beter?
Willem.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Pigmentinkt zoveel beter?
Tja, met inkten de houdbaarheid, daar zit veel in van wat je gebruikt.
Hier een instituut die de houdbaarheid test, kun je zelf allerlei rapportjes downloaden.
http://www.wilhelm-research.com
Hier een instituut die de houdbaarheid test, kun je zelf allerlei rapportjes downloaden.
http://www.wilhelm-research.com
Vriendelijke groet, Léon Obers
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Goeie link, ik had eigenlijk nog nooit op zulke rapporten gegoogled...
Ik zie dat mijn prints (overigens met pigmentinkt) zelfs op het standaard Epson glossy papier achter glas tussen de 85 en 95 jaar houdbaar zijn en in een album >300 jaar... damn...
Ik zie dat mijn prints (overigens met pigmentinkt) zelfs op het standaard Epson glossy papier achter glas tussen de 85 en 95 jaar houdbaar zijn en in een album >300 jaar... damn...

Buy film, not megapixels...
Nou rest mij de vraag.....
Hoe weten ze dat het 85 à 95 jaar goed blijft.
En in een album 300 jaar
Hebben ze garantie
En in een album 300 jaar

Hebben ze garantie

Als na 300 jaar de foto's in het album niet goed meer zijn, kun je je ongetwijfeld gaan beklagen bij de verkoper . . . . .dcschuiling schreef:Nou rest mij de vraag.....
En in een album 300 jaar![]()
Hebben ze garantie

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Daarbij worden extreme licht- en bestralingsbronnen gebruikt die misschien wel 1000 of meer keer het effect hebben van normaal daglicht. Men heeft dan rekenmethodes om dat naar normale lichtomstandigheden terug te rekenen.dcschuiling schreef:Nou rest mij de vraag.....
Maar een mate van giswerk zit er altijd wel in. Ook zaken die men over het hoofd ziet.
Enkele jaren terug had men bijv. de inwerking van ozon en industrieel vervuilde lucht op Epson inkjet papier niet voorzien (Epson zelf ook niet) in hun metingen. Toen bleek het papier juist daar extreem gevoelig voor te zijn en verbleekten de afbeeldingen zienderogen sneller dan men had gemeten en berekend.
Vriendelijke groet, Léon Obers